Skip to content

Drie dagen Grenslandpad: van Alphen richting Bergen op Zoom

P1020911Ik loop een beetje achter met mijn weblog. Misschien hebben jullie het gemerkt. Een familielid heeft laatst zelfs al ongerust mijn moeder gebeld: ze kreeg me telefonisch steeds niet te pakken en ik publiceerde al een tijd niet op mijn weblog. Nou ik kan jullie gerust stellen, ik ben niet ziek. Ik ben alleen druk met van alles en nog wat. Verder heeft tijdens mijn vakantie op Sicilië een camera het begeven, heb ik een andere in trein of bus laten liggen nadat het eerst 3 of 4x goed was gegaan met overstappen en heb ik een nieuwe laptop, waar ik nog aan moet wennen en eerst mijn fotosoftware op moest zetten. Maar ik ga de blogachterstand inlopen. Mijn verslag over Sicilië volgt nog, dat is veel werk, eerst maar de kortere wandeltrips van de laatste maand. Hier is mijn verslag van het vervolg van het Grenslandpad: met dank aan Tonny voor de foto’s.

P1020892P1020896

We startten onze route in het Brabantse dorp Alphen. Een hele reis met OV en daarna nog 34 km lopen. Het werd dan ook een lange wandeldag de 16e mei. Maar wat een geluk met het weer, de dag ervoor nog regen en wij hebben geen drup regen gehad. Het werd onze 3e wandeldag zelfs erg warm, gelukkig was dat een kortere dag. De eerste 2 dagen van 34 en 36 km was het qua temperatuur goed te doen, omdat we ook regelmatig een verkoelend windje voelden, of stukjes schaduw hadden. Mooi landschap, afwisselend met bos (de Chaamse bossen), landgoederen, agrarisch cultuurlandschap, en vennetjes. Lekkere aardbeien onderweg gekocht en bij een vennetje opgegeten. De asperges , die hier ook volop groeien, aten we de 2e avond. Vrijwel geen dorpen onderweg, alleen op laatste stuk.

P1020897P1020902

Onderweg kapelletjes , o.a. voor de god van de landbouw, compleet met ploeg.

P1020908Het stuk langs het riviertje de Boven Mark was landschappelijk bijzonder mooi. Heel fijn om zo de laatste kilometers af te leggen naar onze B&B een stukje buiten het dorp Galder. Gelukkig konden we hier eten, de pastasalade met wijn ging er goed in.

P1020912

De volgende dag op tijd weer op pad, meer open landschap deze keer. Vrij snel passeerden we het enige dorp van deze dag, Rijsbergen. We liepen door de Baronie van Breda en passeerden de abdij Maria Toevlucht. Onderweg een bijzondere crucifix.

P1020915 P1020917 P1020918Onderweg heideveldjes en vennetjes. Gelukkig viel het mee met de muggen.

P1020919 P1020921

Bij de enige horeca onderweg, het oudste café van Brabant “in den anker “staken we natuurlijk even aan voor koffie en vlaai (hebben ze blijkbaar ook in Brabant). Verderop trakteerde Tonny ook nog op een heerlijk ijsje, we hadden dus weer niets te klagen omtrent de verzorging van de innerlijke mens.

P1020924 P1020925

Bij de grenspost waar de smokkelaar Klaveren Vrouwke doodgeschoten is, hadden we een leuk gesprek met eenbejaard Belgisch echtpaar op de fiets. Dit soort ontmoetingen maakt voor ons de tocht altijd bijzonder.

P1020928 P1020929 P1020930

Logeren deden we in Nispen bij Vrienden op de Fiets . Wat werden we weer gastvrij ontvangen. Lekker eerst wat drinken,  onder de douche en dan asperges eten. Het bed, wat 2 persoons leek, bleek toch uit 2 matrassen te bestaan, en sliep goed, beter dan het kraakbed van de dag ervoor.

P1020932 P1020934

 

De derde dag was een kortere etappe, we liepen naar de bushalte in de buurt van Heimolen, onder Bergen op Zoom. Hierbij passeerden we Wouwse Plantage, waar ik eerder geweest was (Brabantse Wal). Omdat het warm was, waren we wel blij met de schaduw. In augustus pakken we de route weer op, dan nog 4 dagen tot Sluis, en dan zit deze route er ook al weer op.

P1020936

 

One Comment Post a comment
  1. ik begrijp dat je achterloopt Klaske.Hier ligt ook nog veel materiaal klaar .Ik heb een nieuwe computer met windows 8.Vroeger xp en dat is een hemels verschil.Het werken gaat niet zo vlot.Ik moet naar alles zoeken .Maar foto’s lopen niet weg.Wel spijtig van je camera’s.

    woensdag, juni 11, 2014

Geef een reactie

