Skip to content

Muziektheater: The Fairy Queen

Gisteren ben ik in Zwolle naar de voorstelling van ‘The Fairy Queen ‘geweest. Het is een semi-opera van de componist Purcell. Ik heb enorm genoten van muziektheater in optima forma. Prachtige voorstelling door Reisopera, Veenfabriek, Combattimento Consort en Consensus Vocalist. Nog te zien op een aantal plaatsen in het land. Prachtige muziek, goed geacteerd, en er gebeurt zoveel op het toneel, je komt ogen en oren tekort. Ik zou wel nog een keer willen, maar we hebben in maart al  nog 4 voorstellingen geboekt bij Odeon de Spiegel in Zwolle 🙂 dus dat gaan we maar niet doen.

Bij ons thuis werd eigenlijk nooit naar klassieke muziek geluisterd. Het enige wat ik op dat gebied mee kreeg, was het orgelspel in de kerk door de plaatselijke smid. Mijn muzikale opvoeding heb ik van Harm Harhuis gekregen. Tijdens mijn studietijd in Amsterdam en er na ging ik veel met Harm en zijn vrouw naar concerten, luisterden we avonden naar muziek, leerde ik luisteren en genieten. Ik ben hen er altijd nog heel erg dankbaar voor.

CDA66253 - Purcell & Blow: Countertenor duets

In 1987 ging ik voor het eerst naar het Festival Oude Muziek in Utrecht. Ik woonde toen al in Epe, had een week vrij genomen, ging er alleen naar toe. Ik had heel veel kaartjes besteld, achteraf veel te veel, kon het niet bevatten, heb dus ook een paar concerten overgeslagen. Waar ik echter met bijzonder veel plezier aan terug denk was het concert van James Bowman en Michael Chance ’s avonds laat in een kerk. Ze zongen countertenor duetten van Purcell. Het was mijn kennismaking met de muziek van Purcell en met deze 2 zangers. Prachtige muziek. En het plezier spatte er van af, toegift op toegift. Dus natuurlijk de cd gekocht en die na thuiskomst (diep na middernacht) nog gedraaid.

Later leerde ik ook de opera’s van Purcell kennen, waaronder The Fairy Queen. Dit is een semi-opera, er komen ook hele stukken gesproken tekst in voor. Het is een bewerking van het toneelstuk ‘A midsummernights dream’ van Shakespeare. Dit toneelstuk over de liefde heb ik een keer in Apeldoorn in het theater gezien. Als je het voor de eerste keer ziet, is het vrij ingewikkeld qua personages en verhaallijnen, maar je moet je maar gewoon overgeven en genieten .

FairyQueen5592

De Nederlandse Reisopera heeft zoals veel ensembles fors moeten bezuinigen door vermindering van subsidies. Er is nu nog maar een kleine kern vaste medewerkers over Ik vind echter dat ze een geweldige doorstart gemaakt hebben. Zo investeren ze nadrukkelijk in jong talent, hebben een ensemble van 8 jonge zangers. Vorig jaar zagen we de indrukwekkende voorstelling “Tristan und Isolde” . Nu zochten ze voor ‘The fairy queen’ samenwerking met de Veenfabriek, en maakten samen met het Combattimento Consort en Consensus Vocalis een geweldige voorstelling. Ik kan niet goed uitleggen, wat er allemaal gebeurde op het toneel, maar de som was in dit geval duidelijk meer dan de delen. Acteurs, musici, zangers, allen werkten samen om tot een prachtige voorstelling te komen. Op toneel gebeurde van alles, veel gelachen ook.  Heel verrassende dingen ook: bijv. de combinatie van klassieke en moderne muziek. We zaten vrij vooraan, de boventiteling konden we daardoor lastig zien, maar doordat er in het Engels gezongen en in het Nederlands gesproken werd, was dit geen probleem. Voorstelling begon om half 8, was om 11 uur afgelopen, maar heb geen moment het gevoel gehad, dat het te lang was.  Ik zou met plezier  nog een keer deze voorstelling willen zien. Had het zelfde enthousiaste gevoel toen ik thuis kwam als indertijd, toen ik voor het eerst naar een concert met muziek van Purcell ging in 1987. Een aanrader dus. De voorstelling is nog te zien in Amsterdam, Rotterdam, Arnhem en den Haag. Voor speeldata zie hier .

No comments yet

Geef een reactie

