Skip to content

Blij met Zwolle

Mensen uit het Westen beginnen ook steeds meer te ontdekken, dat Zwolle een heel leuke stad is. Het moet ook weer niet te bekend worden, want dan wordt het te druk. Maar gisteren het nog net goed te doen in museum de Fundatie en boekhandel Waanders in de Broeren. Ik heb genoten van mooie kunst, cadeautjes gekocht voor anderen en me zelf, lekker geluncht en ook nog eens leuke ontmoetingen gehad.

naamloos-0771

Echt een relaxdag gisteren, die begon met een uitgebreid ontbijt met de kranten. Ik weet eigenlijk niet, waarom we niet gaan wandelen, meestal doen we dat op zaterdag, ik denk dat mijn wandelmaatje een andere afspraak had . Eigenlijk wel lekker, zo’n dag zonder afspraken. Ik moest cadeautjes kopen voor de tweeling van mijn broer, dus de boekentante ging naar Waanders in de Broeren. Maar eerst naar museum de Fundatie .naamloos-0757 naamloos-0758naamloos-0770Daar is op dit moment een prachtige tentoonstelling met werk van Marino Marini.  Hij is zeer bekend vanwege zijn beeldhouwwerken van ruiters te paard (in Kröller Muller staat een mooi exemplaar), maar maakte ook prachtige tekeningen en schilderijen. Toen ik voor het eerst in Toscane was, en het drukke Florence uit vluchtte naar het vlak bij gelegen Pistoia, kwam ik er achter, dat Marini hier geboren was, en er veel werk van hem in het stadje was. Nu in Zwolle dus een mooie tentoonstelling met werk van hem, waarbij alle thema’s aan bod komen: de vruchtbaarheidsgodinnen (Pomona’s), ruiters te paard, portretten en circus. Zeer de moeite van een bezoek waard. Ga dan ook even zitten om de documentaire over hem te bekijken.

naamloos-0761naamloos-0764naamloos-0762Ik was net tegen openingstijd bij het museum. Er was een kleine rij bij de ingang, veel grijze hoofden. Ik zei tegen de mevrouw voor mij, dat de grijze golf weer op pad was, maar dat ik me bedacht, dat ik daar inmiddels ook bij hoorde, al voelde ik me er nog te jong voor. De dames voor me, kwamen uit het westen, gebruikten hun vrij reizen dag van de NS voor een bezoek aan Zwolle. Dat bleken er dus meer te doen. Toen ik ze vertelde, dat ze na het museumbezoek beslist ook nog naar Waanders toe moesten, vroegen ze me of ik van Zwolle promotie was 🙂

20130719-080837.jpg 20130719-080828.jpg
Na het bezoeken van de tentoonstelling naar Librijes winkeltje om wat cadeautjes in te slaan. Ik mocht de tasjes daar zo lang laten staan, zodat ik de handen vrij had bij Waanders in de Broerenkerk. Wat is dit toch een geweldige boekwinkel. Daar eerst de boeken uitgezocht, en daarna  heerlijk geluncht (kleine kom pompoensoep en kleine wintersalade). Vooraf zat ik te bladeren in een wandelgids met wandelingen in Salland van uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig . De mensen aan het tafeltje naast mij bleken ook wandelaars, momenteel bezig met Hanzestedenpad.  En zo heb je zomaar een leuke ontmoeting met medewandelaars in de brasserie van een boekhandel.

2 Reacties Post a comment
  1. Altijd leuk zo’n dag zonder verplichtingen.Gewoon genieten en dat deed je lees ik.

    dinsdag, november 12, 2013
  2. Het is duidelijk dat je weer een geslaagde dag had, en dan mag je inderdaad blij zijn met Zwolle. 🙂

    zondag, november 10, 2013

Geef een reactie

