Skip to content

Helende omgeving

naamloos-5537In Zwolle is een nieuw ziekenhuis geopend. De filosofie van de architect is, dat de organische bouwstijl en de groene omgeving het genezingsproces moeten bevorderen. Ik heb het ziekenhuis zien bouwen, omdat ik vlak bij werkte. Nu het in gebruik genomen is, ben ik er een keer omheen gelopen, en ook even naar binnen naar wat publiek toegankelijke ruimtes. Wat opvalt is het gebruik van kleur, verschillende materialen, en de vele schuine lijnen. Het is een groot ziekenhuis, maar komt niet kolossaal over. Binnen heel veel groene planten. En overal vrijwilligers om mensen wegwijs te maken, o.a. bij het elektronisch inchecken in de centrale hal. Het had wel iets weg van een luchthaven. Ik heb een paar foto’s gemaakt vanaf de weg, en een paar van wat details binnen.

naamloos-5531naamloos-5462 naamloos-5469 naamloos-5504

Het ziekenhuis ligt aan de rand van de stad, vlak bij een mooi natuurgebied met wandel- en fietspaden. Natuurlijk even een rondje gelopen. Ik hoop nooit in het ziekenhuis te komen te liggen, maar hier buiten wandel ik vast nog wel eens.

naamloos-5541 naamloos-5544

3 Reacties Post a comment
  1. Mooi gebruik gemaakt van kleuren en ziet er een beetje futuristisch uit maar ben kan er beter buiten blijven alhoewel men soms geen andere ,keuze heeft.Een natuurgebied in de omgeving zal mensen misschien meer opfleuren

    maandag, oktober 21, 2013
  2. Klopt, zelfde architect

    zondag, oktober 20, 2013
  3. Dat lijkt me een mooi en spannend gebouw, al kun je er natuurlijk beter niet liggen. Ik zie er diverse elementen in terug van het gebouw van de Gasunie in Groningen.

    zondag, oktober 20, 2013

Geef een reactie

