Skip to content

Een korte vakantie in Vlaanderen.

naamloos-5334Ik ben een paar dagen naar Vlaanderen geweest. Gelogeerd in Gent bij Lien via AirBnB , een leuke manier om ergens te verblijven, als je niet van hotels houdt. Nu logeerde ik Brugse Poort, een Gentse volkswijk, en voelde ik me af en toe weer bijna student, als ik op een geleende fiets met groot kettingslot de stad in ging. Lien was erg gastvrij, deelde haar huis met mij, ’s morgens stond er een heerlijk ontbijt klaar, en daarna ging ik op stap. De eerste dag was het het mooiste weer, daarom ben ik die middag naar het vlak bij gelegen natuurgebied Bourgoyen-Ossemeersen geweest, een prachtig gebied bij de rivier de Leie met riviergraslanden (de meersen) met heel veel vogels. En dat op 3 km afstand van het centrum van de stad.Goede tip van Lien!

naamloos-5304naamloos-5310Er waren veel watervogels te zien, o.a. een groep wintertalingen. Gelukkig had ik de verrekijker meegenomen. Er waren ook een aantal vogelhutten. Ik zag een perfecte stok voor de ijsvogel, maar deze liet zich niet zien. Ik heb gelezen dat er wel 3 broedparen in dit gebied zijn.

naamloos-5299 naamloos-5318 naamloos-5321Daarna op de fiets Gent in. Fiets vast gezet en wandelen in prachtig gouden licht. Wat ziet alles er dan prachtig uit. Heel anders dan de volgende dag (zondag), toen het eigenlijk alleen maar geregend heeft. Ik heb toen niet eens een camera meegenomen, en heb 2 musea bezocht: het Museum voor Schone Kunsten, met een prachtige collectie schilderkunst , maar een “saai ” museum (zeker als je het vergelijkt met “ons” vernieuwde Rijksmuseum, waar alles prachtig geëxposeerd wordt)  en het STAM, het museum over de stad Gent. Dit museum is gehuisvest in de voormalige Bijloke Abdij. Een prachtig museum over de geschiedenis van de stad, goed gebruik makend van de moderne technieken/ media. Echt een aanrader.

naamloos-5333

Graslei

naamloos-5349

Coorenmetershuis

naamloos-5339

naamloos-5351

Gravensteen

naamloos-5347

Belfort

Gent is ontstaan bij de samenvloeing van de rivieren de Leie en de Schelde.  De naam Gent komt van het Keltische woord Ganda , wat samenloop beteken. In de 10e eeuw was het een bloeiende stad door de export van laken. In de 14e  eeuw was het aantal inwoners gegroeid tot  60.000 mensen. De macht was aanvankelijk in handen van een groep patriciërs en de graven van Vlaanderen, die in het Gravensteen resideerden, maar in 1302 doorbraken de gilden na stakingen en opstanden hun macht.  Karel de vijfde werd in Gent geboren in 1500. In 1539 kwam de bevolking van Gent tegen hem in opstand i.v.m. een extra belasting ter bekostiging van de oorlog tegen Frankrijk.  Gent werd hieronder zwaar gestraft, o.a. door het beperken van de privileges van de gilden. De bloeitijd van de stad was voorbij.
Aan het einde van de 18e  eeuw herstelde de economie zich echter, en groeide Gent uit tot een industriestad. De arbeidersbeweging kwam op. 100 jaar geleden werd de Coöperatie de Vrijheid opgericht . Mensen die zich hier bij aansloten waren o.a. verzekerd bij ziekte en overlijden. Ook de Internationale is in Gent gecomponeerd. In het museum van de stad Gent werd ook hier aandacht aan besteed. Dit door een tentoonstelling, maar ook kon je een bijzondere ervaring opdoen: met een soort google glass ( je zag alleen beelden via deze “videobril” en koptelefoon liep je door de hal van het museum, maar was het alsof je in de buurt van het gebouw ” de Vrijheid” liep en deel,uitmaakte van een historische of recente fanfarestoet, waarbij de Internationale in verschillende tempi gespeeld werd. Heel bijzonder. Een soort teletijdmachine.

naamloos-5340

Stadshal

naamloos-5344naamloos-5352In Gent is veel kunst te bewonderen, gemaakt in opdracht van de kerkelijke en wereldlijke macht.  Het beroemdste kunstwerk is natuurlijk “De aanbidding van het Lam Gods” van de gebroeders van Eyck uit 1432 in de St.Baafskathedraal. Dit werk wordt momenteel gerestaureerd, een paar panelen tegelijk. De restauratie kun je in het museum volgen. Toen ik het de 1e  keer zag, zo’n 30 jaar geleden, maakte het een overweldigende indruk op mij. Nu was dat minder, zoals vaak na de 1e keer, maar ook doordat het nu op een andere plek in de kathedraal staat in een glazen “kast”, welke onder de vinger- en gelaatsafdrukken zat. Het was hiernaast ook nog eens regenachtig buiten, dus natte kleren en veel condens. Ik snap dus wel, dat bescherming nodig is. Om wat meer van het werk te zien, kijk dan eens op deze site.  Je kunt dan inzoomen op onderdelen.

Van Eyck, Lam Godsretabel, Mystic Lamb, Agneau Mystique, Der Genter Altar (Lammanbetung), Políptico de Gante (El Políptico de la Adoración del Cordero Místico)

In Gent bezocht ik op mijn laatste dag (weer een regendag) ook het Oude Begijnhof.Dit is lang niet zo mooi als dat van Brugge, wat meer in de oude staat bewaard is. Hier is bijv. de toegangspoort verwijderd.

naamloos-5454

Proveniersstraat Gent

De St. Jacobskerk ben ik niet in geweest, er was net een begrafenis gaande. Wel mooi om de schelp weer te zien. Iemand bij ons uit het dorp is net terug van de Camino, ik wil een ander jaar ook graag weer eens.

naamloos-5459 naamloos-5457Nu is Gent een levendige stad met Universiteit. Het trekt ook veel toeristen, Gent is hip. Er is veel te genieten qua oude kerken, huizen, musea,winkels, café’s en restaurants (leek wel of ze geen last hebben van de crisis hier, op zaterdagavond zat in het centrum alles vol). Voor de lekkerste chocoladetaart heb ik een tip: Julia’s. Vooral lekker met dubbele espresso op een dag dat het alleen maar regent. Misschien moet je wel even op een tafeltje wachten, want het is een populaire plek. In het centrum zag je geen leegstaande winkels, wat je bij ons wel ziet.
De wijk waar ik logeerde, Brugse Poort, is een echte multiculti wijk. Veel Turkse en Marokkaanse winkels, bij het begin van het Offerfeest allemaal mensen in djebella en vrouwen met hoofddoek op straat, toen de moskee uit ging.
Wat verder opviel : op zondag stonden er overal mensen te vissen in de stad. En dat in de stromende regen en storm.

Niet mijn paraplu, ik heb een stormvaste

Niet mijn paraplu, ik heb een stormvaste

Mocht je de regen een dag willen ontvluchten met een mooi boek, en je bent met de auto, doe dan net als ik deed, en ga naar L’Eau de Lo in Lochristi vlak bij Gent. Fijne sauna, lekker eten. De zonneweide is geen aanrader, want je hoort het verkeer, maar als het regent blijf je toch binnen en ze hebben heerlijke relaxstoelen. M.u.v. het buitengebeuren vond ik het een veel fijnere en veel minder massale sauna dan de Veluwse Bron in Emst. En de kosten van een dag sauna hier waren ook nog eens lager.

naamloos-5408

zicht op Belfort

naamloos-5409

Stadhuis

naamloos-5444

Minnewater

naamloos-5447

Onze Lieve Vrouwekerk

Woensdag ben ik naar Brugge geweest. Het was toen ’s morgens droog, ’s middags regende het weer. Brugge is een idyllische stad, maar er waren wel erg veel toeristen. Ik heb me door een winkelier laten vertellen, dat het nu nog wel mee viel, maar dat er soms 1-2 cruiseschepen aanmeren in Zeebrugge, dan is het pas echt druk. Het was in de middeleeuwen een welvarende handelsnederzetting met haven, en vestingsplaats van Vlaamse graven. Omdat de haven dreigde te verzanden, werd het Zwin gegraven. In de 13e eeuw was het het belangrijkste handelscentrum van Noord-West Europa, onderdeel van de Hanze. ’s Werelds eerste Beurs werd er geopend, in een pand op een plein voor een pand, dat aan de Brugse koopmansfamilie van der Beurse toebehoorde. In de 15e eeuw vestigde het Bourgondische Hof zich hier, en kwamen beroemde schilders als Jan van Eyck en Hans Memling (de Vlaamse primitieven) hier wonen.  Rijkdom en pracht en praal, zowel kerkelijk als wereldlijk. Zo staat het enige beeld van Michelangelo buiten Italië in de OLV Kerk in Brugge (helaas dicht voor restauratie) . Later raakte Brugge in verval, totdat een schrijver in 1892 over Brugge schreef, en het herontdekt werd. Nu is de binnenstad Unesco Erfgoed en trekt veel toeristen aan. Maar er zijn gelukkig als je rondloopt ook nog wel stille plekjes.

naamloos-5425

St Jacobskerk

naamloos-5421 naamloos-5418Ook het Begijnhof is , ondanks een fors aantal bezoekers, een stilteplek. Maar ja, er staan ook bordjes, die daartoe aansporen.

naamloos-5435naamloos-5437In Brugge bezocht ik ’s middags het st. Janshospitaal met o.a. schilderijen van Memling, maar ook over het ziekenhuiswezen in vroeger tijden, en het Groeninge museum. In een buurtcafé soep gegeten en toen weer naar huis. Parkeren kost trouwens maar 7 euro per dag in de parkeergarage aan rand van centrum, dat is toch veel goedkoper dan bij ons.
Nog een tip voor erg lekkere bonbons: de bonbons van “the chocolate Line” aan het Simon Stevinplein zijn zalig. De bonbons van Dumon aan zelfde plein zijn ook beroemd, maar veel gewonere smaken.

naamloos-5372

Dinsdag heb ik een autorit gemaakt naar Diksmuide en Ieper, plaatsen die herinneren aan de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog. In Nederland hebben wij er niet zo veel van mee gekregen, omdat ons land neutraal bleef. Wel kwamen er veel Belgische vluchtelingen naar Nederland. Die werden niet altijd gastvrij opgevangen, in Nunspeet is bijv. een groot kamp geweest voor 7000 vluchtelingen. Ik moest voor mijn werk een keer vlak bij een begraafplaats zijn, en toen viel me op, dat er zoveel dezelfde soort ijzeren plaatjes op stonden. Het bleken graven van bijna 650 anonieme Belgische vluchtelingen . Hier wat informatie over sites op Veluwe en bij Amersfoort, die herinneren aan de Eerste Wereldoorlog.

naamloos-5370naamloos-5374 naamloos-5376

In België heeft de strijd met de Duitsers zich grotendeels in de Westhoek afgespeeld in loopgraven. Men had land bij de Ijzer onder water laten stromen, hier achter was het front. De omstandigheden, waren erbarmelijk. In de steden was het niet veel beter, veel plaatsen zijn totaal in puin geschoten. Totaal zouden er ongeveer 550.000 doden te betreuren zijn in West Vlaanderen door oorlogsgeweld.
Ik heb een bezoek gebracht aan de Dodengang in Diksmuide, een loopgraaf , en aan de IJzertoren, later opgericht door de Vlamingen ter herdenking aan de gevallen Vlaamse soldaten, en als symbool van “nooit meer oorlog”. Jaarlijks is er een bedevaart van de Vlaams-nationalisten om de gevallenen in de eerste wereldoorlog te herdenken, dit is echter steeds meer aangegrepen door neonazi’s en mensen van het rechtse Vlaams Blok om te protesteren. Naar ik gelezen heb, houdt de rechtervleugel nu elders een wake.
In de toren informatie over de Eerste Wereldoorlog en over het onstaan van de Vlaamse Beweging.

naamloos-5356 naamloos-5358 naamloos-5359 naamloos-5361Daarna ben ik naar Ieper gereden. Ik heb geen oorlogskerkhoven bezocht. Die zijn echter overal in deze streek te vinden. Ieper is na de oorlog helemaal opnieuw opgebouwd. Er stond geen huis meer overeind. In de stad bezocht ik het museum “In Flanders Fields”in herbouwde Lakenhal. Zeer indrukwekkend, ik was af en toe bijna misselijk van de beelden. Het vertelt over de verschrikkingen van de oorlog voor de mensen in dit gebied, waarbij er gebruik wordt gemaakt van moderne technieken als film en hologrammen en is interactief. Verschillende thema’s komen aan de orde.Veel persoonlijke verhalen, bijv dagboeken, maar ook verteld door acteurs en dan als hologram weergegeven, zodat je een driedimensionaal beeld krijgt. Niet alleen over de verschrikkingen wordt verteld, er waren ook kerstbestanden.  Een museum om de tijd voor te nemen.

naamloos-5382 naamloos-5383Dat was ook het geval bij het bijwonen van de Last Post onder de Menerpoort in Ieper. De Last Post is traditioneel de laatste groet aan de gesneuvelden. In 1928 is in Ieper een vrijwilligersorganisatie opgericht, die zich tot doel heeft gesteld dagelijks en eeuwig deze laatste groet te brengen aan de in de eerste wereldoorlog gesneuvelde geallieerde soldaten bij Ieper . Elke avond om 20.00 speelt zich deze plechtigheid af. Het verkeer wordt even stilgelegd. Het was nu geen weekend, dan schijnt het nog drukker te zijn, maar ook nu stonden er heel veel mensen, ook veel kinderen, en werden er een paar kransen gelegd. Zeer indrukwekkend.

naamloos-5401En zo vlogen de dagen om.  Donderdagmiddag weer thuis gekomen, altijd weer fijn, hoe graag ik ook op reis ga.

8 Reacties Post a comment
  1. jaap #

    Klaske,zoals gebruikelijk,weer een prachtig verslag van een uitermate boeiende reis.

    Misschien een goed advies van mij aan jou.
    Ga jouw reisverslagen in boekvorm uitgeven.
    Succes verzekerd.

    Tot donderdagavond.
    Jaap

    dinsdag, oktober 22, 2013
  2. Je hebt er in woord en beeld weer een indrukwekkend en gevarieerd reisverslag van gemaakt, Klaske, ik heb er van begin tot eind van genoten!

    maandag, oktober 21, 2013
  3. Vlaanderen, zucht. Gent, Brugge. België is heerlijk. Mooi verhaal.

    maandag, oktober 21, 2013
  4. Dag Henny

    Ik was. Ook 2x in Santiago, de 2e keer deVia de la Plata. Prachtige route, geweldige Camino. Kijk voor inspiratie op mijn blog. En wie weet?

    maandag, oktober 21, 2013
  5. Henny #

    Prachtig verslag. Ook ik was ooit in Gent en Brugge.
    Maar het meest trof me de Jacobsschelp.
    Wij liepen naar Santiago en vonden het geweldig. We dachten “dit doe je maar éénmaal in je leven”.
    Maar we willen graag nog een keer, dus wie weet?

    maandag, oktober 21, 2013
  6. Kwam tijd tekort Marylou en als het de hele tijd droog was geweest had ik nog meer gedaan. Kom nog wel eens terug in Belgie

    zondag, oktober 20, 2013
  7. Heel leuke en leerrijke informatie Klaske en wat je je veel dingen geda

    zondag, oktober 20, 2013
  8. Zo, dit is weer een interessant reisverslag!

    zondag, oktober 20, 2013

Geef een reactie

