Skip to content

“Het hart van de mens” van Jon Kalman Stefansson

Het hart van de mensOp vakantie heb ik soms meer tijd om te lezen dan gebruikelijk. Zo ook deze week, mede door de regen. Na zondag 2 musea bezocht te hebben en tussendoor natte voeten gekregen te hebben, omdat mijn schoenen doorweekt raakten door alle regen (mijn stormvaste paraplu heeft het trouwens uitgehouden), heb ik maandag, omdat er weer slecht weer voorspeld werd (wat bleek te kloppen) een echte rustdag ingelast: de sauna in (‘l Eau de Lo in Lochristi,  een aanrader ) en heerlijk gelezen in het laatste deel van de trilogie van Jon Kalman Stefansson, waar ik vaker over schreef. 
Dit deel ” Het hart van de mens” gaat over volwassen worden, leven en dood, de liefde, de zin van het leven, je eigen koers durven varen, wat is geluk, de macht van het woord. Dit alles tegen het decor van de IJslandse natuur, waarbij in het voorjaar alles ontluikt, en zindert van de voortplantingsdrift (zo noem ik het maar, de zomer is kort, bij de mensen in het boek spelen sexuele driften nogal op) met mooie figuren, die we kennen uit de vorige boeken (ik zou niet aanraden dit boek te lezen, als je de andere 2 delen niet gelezen hebt, ” Hemel en Hel” en ” De stem van de engelen”) en een mooi einde.
Een boek wat je niet snel kunt lezen, want de zinnen zijn het waard om te proeven ( een beetje filosofisch , maar niet te).

One Comment Post a comment
  1. Lezen en sauna is leuk maar toch wel spijtig als men wat vakantiedagen heeft die uitregenen.

    woensdag, oktober 16, 2013

Geef een reactie

