Skip to content

Cosi fan tutte

Dinsdag hadden we weer de eerste voorstelling van het theaterseizoen in Zwolle. Cosi fan tutte van Mozart.
Tegenwoordig heb je een tv programma, waarin mannen en vrouwen hun liefde op de proef stellen door gescheiden op vakantie te gaan en te zien, of ze tegen verleiders bestand zijn. Deze opera gaat over zelfde thema’s als trouw en verleiding, waarin gezegd wordt, dat de vrouwen hun mannen, als ze de kans krijgen , nooit trouw blijven (Cosi fan tutte, zo doen zij allen) maar ook de mannen, die de vrouwen bewust verleiden, uiteindelijk voor een andere partner kiezen en de liefde zegeviert.

Het was een semi concertante opvoering, dus de zangers speelden het verhaal wel, maar geen decors of speciale belichting, orkest zat op podium en niet in de orkestbak. En wat voor orkest : het Orkest van de achttiende eeuw. Frans Bruggen was afwezig , op doktersadvies las ik later in de krant, maar in Ed Spanjaard had men een goede gastdirigent gevonden en het orkest speelde geweldig . Goede solisten, vooral Lenneke Ruiten zong erg mooi (volgens mij hebben we haar eerder met dit orkest en in een Mozartopera gehoord), maar ook de andere 5 zongen erg mooi, en ik genoot van de samenzang. B
Het was alleen wel een hele zit, de opera duurde incl. 1 pauze meer dan 3 uur. Omdat er niet zo veel “gebeurt ” in het verhaal, vind ik dat Mozart de opera wel iets korter had mogen maken. Maar ja, dan hadden we minder lang naar de prachtige muziek kunnen luisteren.
Binnenkort naar Tristan en Isolde van Wagner, dat duurt incl pauzes 5 uur. Die dag heb ik echter vrij genomen, nu had ik de hele dag gewerkt, was al om half 7 van huis vertrokken en tegen 24 uur thuis, dus was best moe, maar ook heel voldaan, want niet alleen genoten van de muziek, maar vooraf ook nog lekker uit eten geweest.

4 Reacties Post a comment
  1. De collega met wie ik theater bezoek is gehandicapt maar houdt het in de Spiegel goed vol. Hij is er wel
    Altijd snel bij met reserveren zodat we goede plaatsen hebben

    donderdag, oktober 10, 2013
  2. Fijn dat je ervan hebt genoten. Naar (modern) klassieke muziek luister ik op zijn tijd nog wel eens, maar opera is echt niet aan mij besteed.
    En net als voor Marylou is ook voor mij zo’n lange zit allerminst aangenaam, en daar komt dan nog eens bij dat ik aanzienlijk langere benen heb dan Marylou. Zie die in een schouwburg of concertzaal maar eens een goed plekje te geven … ;-(

    donderdag, oktober 10, 2013
  3. Jammer Marylou, maar als ik je blog volg, weet jij gelukkig nog wel genoeg te genieten

    donderdag, oktober 10, 2013
  4. 3 uur zitten niets voor mij Klaske ..Dan kan ik met mijn reumaprobleem niet meer recht.Dat is ook de rede dat ik weinig naar de cinema ga..pijn hebben kan me niet laten genieten van lange voorstellingen.Ik probeer op een hoek te zitten zodat ik al eens van houding kan veranderen en meer plaats voor mij benen heb.

    donderdag, oktober 10, 2013

Geef een reactie

