Skip to content

Spaanse paprikasoep

Afgelopen zaterdag de hele dag in de keuken gestaan. We hadden onze jaarlijkse BBQ met de donderdagavond fitness groep. Dit is altijd bij iemand, waar je bij slecht weer ook overdekt “buiten” kunt zitten, dus (kap)schuur, veranda, of ander soort overkapping. Vorig jaar voor het eerst geen BBQ maar Molukse catering.  Ria bood deze keer haar tuin aan, en ik heb gekookt voor 14 personen. Vooraf lekker in de kookboeken snuffelen, vrijdag uitgebreid boodschappen gedaan (ben naar een Turkse winkel in Zwolle geweest), en zaterdag de hele dag koken. Het was zeer geslaagd, iedereen heeft lekker gegeten , een paar mensen vroegen of ze me konden inhuren:-) , of vroegen om een recept.  Ik ga er een paar op mijn weblog zetten, om te beginnen een recept voor een heerlijke en gemakkelijke soep, die zowel warm als koud lekker is. Het recept komt uit de TIP.

Spaanse paprikasoep

buffetgerecht voor 8 personen
Bron: TIP

4 el olijfolie
2 teentjes geperste knoflook
2 dikke plakken witbrood in blokjes
4 fijngesneden sjalotjes
2 rode paprika’s in stukjes
3 gele paprika’s  in stukjes
2 vleestomaten in partjes
1.5 l kippenbouillon van tablet
1 klein blikje uitgelekte mais 140 g
75 g ham in reepjes
100 g chorizo in plakjes
zout, peper
3 el fijngesneden peterselie
50 g grofgeraspte (spaanse) schapenkaas

  • Verhit 2 el olie met knoflook en bak brood hierin 2-3 minuten krokant. Schep er uit en laat op keukenpapier uitlekken
  • verhit 2 el olie en bak sjalot , paprika en tomaat 5 min
  • voeg bouillon toe en breng alles aan de kook, laat 15-20 minuten zachtjes koken
  • pureer het mengsel (ik gebruik een staafmixer, pas op voor spatten!) , breng opnieuw aan de kook en voeg mais, ham, chorizo, zout en peper toe
  • strooi er voor serveren croutons en peterselie over, en serveer er geraspte kaas bij

Variaties

  • je kunt ook tomaten uit blik toevoegen i.p.v. vleestomaten
  • parmezaanse kaas is er ook lekker bij
  • in de zomer eet ik deze soep gekoeld , en dan zonder worst , croutons, peterselie,kaas, maar strooi ik er bij het opdienen wat  kleine blokjes komkommer middenin
2 Reacties Post a comment
  1. Krijg er het water van in de mond Klaske

    maandag, september 30, 2013
  2. Lijkt me heerlijk, Klaske, en nog makkelijk te maken ook. Ik ga het recept bewaren!

    maandag, september 30, 2013

Geef een reactie

