Skip to content

Er gaat niets boven Bach

In de zomer organiseert de Stichting Cultureel Platform Epe altijd een paar concerten, soms op bijzondere locaties, bijv. Bij een hoveniersbedrijf, of aardbeienkweker. Tot nu toe ben ik nog nooit naar een van deze concerten geweest. Niet omdat het me niet aansprak, maar het kwam er gewoon niet van. ’s Zomers ben ik meer buiten bezig.
Nu had ik echter een concert in de agenda gezet. Het betrof een concert in het kader van NJO Muziekzomer. Dit is een Gelders Muziekfestival, waarbij jong toptalent zich kan ontwikkelen en in veel concerten in Gelderland optreedt. Ook hier was ik nog nooit naar toe geweest. Een dag heeft maar 24 uur, soms kom ik tijd tekort 🙂

Dit jaar was de altvioliste Anna Magdalena den Herder young artist in residence. Ze geeft 15 concerten verdeeld over 4 projecten.
Samen met violiste Cecile Gouder de Beauregard en cellist Marc van den Munckhof voerde ze bij ons in een uitverkochte dorpskerk de Goldbergvariaties van JS Bach op. Het verhaal gaat, dat Bach deze geschreven heeft in opdracht van een graaf, die aan slapeloosheid leed. Deze had een klavecinist Goldberg in dienst, die ze voor hem moest spelen. Meditatieve muziek, heerlijk om naar te luisteren. Ik denk dat ik in een relaxstoel wel in slaap zou kunnen vallen, nu lukte het dankzij de kerkbanken om de aandacht er goed bij te houden. Prachtig uitgevoerd. Zo knap, hoe deze 3 jonge musici 90 minuten de spanningsboog vast weten te houden. Ik heb genoten en bedacht weer eens, dat ik als ik 1 componist moet kiezen, toch altijd weer op Bach uitkom. Dus als ik dood ga, wat hopelijk nog heel lang gaat duren, dan graag een stukje Bach bij mijn begrafenis.

One Comment Post a comment
  1. Pas terug van 3 dagen Amsterdam en heel even op bezoek.

    zondag, augustus 18, 2013

Geef een reactie

