Skip to content

Wandelen in Twente: hof Espelo

naamloos-1020923Gisteren met Giny een route gecontroleerd voor Truus Wijnen.  Truus organiseert regelmatig (foto)wandelingen, waarover ze publiceert op haar weblog. Zo heb ik haar ook leren kennen. Ze is de laatste tijd druk bezig met de voorbereiding van een wandelgids met Twaalf Twentse Tochten. Dat Truus mooie paadjes in Twente weet te vinden, hebben wij gisteren ondervonden, het was een prachtige wandeling, heel gevarieerd.

naamloos-1020909

Onze wandeling begon op de parkeerplaats van het koetshuis van Hof Espelo bij Enschede. Ik maakte hier direct al de eerste foto. Wat voor vlinder dit is? (Inmiddels heb ik bericht gekregen, dat het de grote weerschijnvlinder is, een zeldzame soort, die in het oosten van het land in vochtige loofbossen voorkomt)
We liepen eerst over het landgoed, langs koetshuis en villa, graanakkers, en een sterrenbos (de lanen zijn in de vorm van een ster aangelegd).

naamloos-1020912 naamloos-1020913 naamloos-1020914Onderweg passeerden we diverse meertjes, waarbij bij het Lonnekermeer ook een vogelkijkscherm bezocht kon worden .

naamloos-1020915 naamloos-1020920 naamloos-1020924 naamloos-1020928We hebben echt ons best gedaan ons als dummies te gedragen voor wat betreft het controleren van de routebeschrijving, en niet de kaart te gebruiken. We kwamen steeds goed uit, op 1x na. De beschrijving stuurde ons voor dit bruggetje, waar we gelukkig niet overheen hoefden, naar links. We liepen langs een prachtige beek, maar kwament terug bij een hek, wat we al eerder gezien hadden. We hadden dus naar rechts gemoeten bij de brug, dan klopte het wel. Dan loop je echter een veel korter stukje langs de beek. We gaan dus op dit punt een voorstel voor een routewijziging doen.

naamloos-1020929 naamloos-1020933De route liep vervolgens over het terrein van de Universiteit Twente, en daarna via rustige paden, tussen spaarbekkens door, weer terug naar het beginpunt. Een pracht route. Bij goed weer hoop ik er volgende week nog 1 te controleren. Kan me er nu al op verheugen, daar is de beste ijsspeciaalzaak van Overijssel in opgenomen. 🙂

naamloos-1020937

 

Aanvulling: inmiddels is het routegidsje Twaalf Twentse tochten verschenen bij Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig. Een aanrader. Klik hier voor meer informatie.

4 Reacties Post a comment
  1. Wandelen ik zal er nooit genoeg van krijgen en wat heerlijk al die foto’s hier te mogen bekijken

    dinsdag, juli 16, 2013
  2. Dank je Wil, Truus gaf ook al door, dat het een weerschijnvlinder was. Ik heb op,internet gekeken, het mannetje heeft een paarse gloed. Dat heb ik niet gezien, dan moet het een vrouwtje zijn. Dat we zo’n bijzondere vlinder zien op de parkeerplaats bij de start van onze wandeling.

    zondag, juli 14, 2013
  3. Hallo Klaske, ik ben helemaal enthousiast…..de vlinder is de Grote Weerschijnvlinder! Ik heb hem zelf nog nooit in het echt gezien, heb er in het oosten van het land wel naar gezocht. Top zeg!

    groet Wil

    zondag, juli 14, 2013
  4. Dat lijkt weer een mooie afwisselende route te zijn.
    Met die vlinder kan ik je helaas niet helpen, volgens mij heb ik hem niet in mijn archief zitten.
    Voor mijn over het algemeen korte kuiertjes is het met temperaturen rond de 20 graden nu ideaal weer. Dat zal voor de langere afstandswandelaars niet anders zijn, lijkt me. Veel plezier bij de volgende (controle)wandeling. Maar vandaag gaat de Tour voor. 🙂

    zondag, juli 14, 2013

Geef een reactie

