Skip to content

Westerborkpad, van Harderwijk naar Vierhouten

naamloos-1020243De komende etappes van het Westerborkpad zijn mooi bij ons in de buurt. Vandaag liepen we van Harderwijk naar Vierhouten. De route wijkt hierbij af van het spoor om de plek te bezoeken, waar in de oorlog bij Vierhouten mensen in het bos verstopt hebben gezeten. Vandaag kwamen we daar nog niet, dat is voor volgende keer. Wel een mooie route, al zat er ook een stuk bij, waar we vervelend dicht bij de snelweg liepen. Maar het stuk over het Hulshorsterzand vergoedde dit weer.

We begonnen de route dus in Harderwijk. Tonny en Ypie haalden me op, samen reden we naar Vierhouten. Daar de bus naar Nunspeet, dan de trein naar Harderwijk. Maar waar had ik nu ook al weer mijn ov chipkaart. Later bleek deze mee gewassen te zijn. Ik ben heel benieuwd, of hij het nog doet. Is wel een beetje krom geworden. Morgen maar testen, dan ga ik weer een klein stukje met OV, want ik heb een soort van mini- wandelvakantie.

naamloos-1020238In Harderwijk liepen we een stukje door de oude stad, en kwamen langs de voormalige synagoge. Dit gebouw is na de 2e wereldoorlog niet meer als dusdanig in gebruik, de buitenkant is gerestaureerd, binnen is eea veranderd en wordt het nu gebruikt voor een inloophuis.

naamloos-1020239In Harderwijk zijn leuke winkels, niet alleen de grote ketens, maar ook kleine ondernemers. Bijv. deze ouderwetse bakker. En je kunt er lekker vis kopen. Ik ga als ik er langs rijd vanaf Lelystad regelmatig even langs bij Dries van den Berg 🙂

naamloos-1020245Even een vervelend stuk net buiten Harderwijk. Je loopt langs het spoor en vlak daarnaast de snelweg. Wat een lawaai. Maar als je deze mag oversteken en in het bos komt, wordt het aangenaam lopen. En het is prachtig in het bos met de frisgroene blaadjes.

naamloos-1020246 naamloos-1020247We staken een beek over. Ik dacht dat dit mogelijk de Hierdense beek was. Tonny dacht dat het ook de Leuvenumse beek kon zijn. Maar eens nazoeken.

naamloos-1020252naamloos-1020250naamloos-1020257naamloos-1020255Het Hulshorsterzand is een grote zandverstuiving. Een bijzonder landschap .Stuiven deed het nu ook, maar we hadden voor de wind, dan heb je er geen last van.
Daarna gingen we weer verder door het bos, en kruisten de snelweg weer, om aan de andere kant via het Belvedère bos naar Nunspeet te gaan.

naamloos-1020264We zagen een bijzondere groep schapen en daarna een prachtig gedicht van Jozef Deleu op een “raam” met uitzicht op het landschap.

naamloos-1020268Na Nunspeet weer de snelweg over, en via het Eibertjespad naar Vierhouten. Op een boomstam even pauze.

naamloos-1020274Het laatste stuk ging over een pad, wat Tonny en ik niet kenden. Nog een mooi vennetje en veldje met jeneverbessen tot slot. Daarna op naar de ijscoman bij Gortel, we vonden dat we een ijsje hadden verdiend. Het smaakte weer heerlijk. Overigens hoorde ik onderweg voor het eerst dit jaar de koekoek weer

naamloos-1020276 naamloos-1020279

2 Reacties Post a comment
  1. Fijn dat ik weer virtueel met je mee mocht lopen langs dit prachtig wandelpad

    dinsdag, mei 14, 2013
  2. De mooie foto’s van het frisgroen bladerdek, weerspiegeld in de beek, zijn voor mij het hoogtepunt van deze wandeling, maar ook de zandverstuiving en het landschappelijke gedicht mogen er zijn.
    Hopelijk werkte je OV-kaart vandaag weer naar behoren. Goed weekend verder.

    zaterdag, mei 11, 2013

Geef een reactie

