Skip to content

Molecatense beekroute

naamloos-1010913Vanmorgen naar de sportschool geweest, maar het was te mooi weer om niet ook nog een wandeling te maken. Uit het boekje `Langs stromend water` liep ik de Molecatense beekroute bij Hattem. Een korte route, 7 km, maar erg aantrekkelijk door de combinatie van een oud Hanzestadje en het landgoed Molecaten met bos en sprengen. Ook qua horeca zit het goed, Hattem biedt mogelijkheden genoeg, en de Herberg Molecaten is ook een prima plek voor een stop. Een aanrader is om in Hattem nog wat verder rond te lopen en het Voermanhuis te bezoeken met prachtige schilderijen. Verder is er ook nog het Anton Pieckmuseum en het Bakkerijmuseum.naamloos-1010914 naamloos-1010916De route begint dus in Hattem. Ik kwam hier vroeger regelmatig voor pianoles. Het was er lekker druk, de motoren zijn van stal gehaald, dit mooie weer lokt iedereen naar buiten.  Daarna ging de route de stad uit via wegen met prachtige oude villa´s. Ze werden gelukkig `gewoon` bewoond, ik zag een voetbaldoeltje en iemand die op haar knieen het terras aan het schoon maken was.

naamloos-1010917 naamloos-1010918

Daarna gaat de route naar het buitengebied, je loopt langs een spreng , zeg maar een gegraven beek.

naamloos-1010919 naamloos-1010920Op een gegeven moment steek je de beek over, en kom je bij de Spaanse Graven, een schanswerk uit de 80 jarige oorlog, beleg van Hattem uit 1629. Het is niet, dat hier Spanjaarden begraven liggen, maar door de Spanjaarden gegraven, vertelde een man, die ik tegen kwam mij.

naamloos-1010925 naamloos-1010929Hier vlak bij, aan de rand van het bos, ligt een Spieker, waar vroeger de tienden graan werden geïnd.

naamloos-1010930 naamloos-1010933Vanaf hier was het nog een klein stukje lopen door het bos naar de Herberg Molecaten, met watermolen, vlak bij Huis Molecaten, Hier was het een stuk drukker.

naamloos-1010936naamloos-1010939Hier in de buurt raakte ik de route even kwijt. Zelf maar wat rond gelopen, en kwam snel weer op de route, die me terug leidde naar Hattem. Vanuit de auto had ik ze al gezien, maar nu ook volop onder de bomen, de bosanemonen. Nu nog blaadjes aan de bomen, iedereen heeft er in zin in. Het begin is er, maar het duurt wel lang dit jaar.

naamloos-1010943

3 Reacties Post a comment
  1. Ik heb hier -ondertussen al weer enkele jaren geleden – ook wel eens gewandeld. Ik vond het er erg mooi. Ik herken wel enkele punten die je op de foto hebt gezet. Leuk om weer te zien.

    maandag, april 29, 2013
  2. Mooie reportage van je wandeling Klaske..natuur en kunst koppelen is een heel goede verbinding maken.

    maandag, april 22, 2013
  3. In woord en beeld weer een mooi verslag van je wandeling, Klaske. Mooie omgeving waar men zo te zien wel weet wat stijlvol wonen is.

    maandag, april 22, 2013

Geef een reactie

