Skip to content

Twee dagen vogelwandelen over Deltapad, van Bergen op Zoom naar Goedereede

naamloos-1010879Afgelopen weekend liepen Tonny en ik over het Deltapad van Bergen op Zoom naar Goedereede. Een wandeling van ca 60 km, waarbij we niet alleen aan het wandelen, maar minstens net zoveel aan het vogelen waren. We kwamen tot een totaal van 72 soorten, met een aantal bijzonder leuke waarnemingen, waaronder een grote groep gele kwikstaarten op een akker. We kwamen via bruggen en dammen in 3 provincies. Veel langs water gelopen, af en toe bijzonder mooie gedeeltes, waarbij het Rammegors er toch wel boven uit stak. Natuurlijk heb ik weer foto’s gemaakt onderweg. Dat we zuidelijker waren dan bij ons op de Veluwe was goed te merken, de natuur was hier duidelijk verder.

naamloos-1010888

We startten in Bergen op Zoom, waar we met de trein naar toe gegaan waren. De auto lieten we in Nunspeet staan. Comfortabele reis, fit kwamen we aan. De terugreis vanaf Goedereede kostte ons meer tijd, omdat we toen met bus-tram-trein moesten. Misschien gaan we een volgende keer toch wel met de auto naar het westen.
Bergen op Zoom is een prachtig oud stadje, in het westen van  Noord Brabant gelegen. Het heeft een prachtig marktplein met oude kerk. In augustus kom ik hier nog een keer, want ik ga met iemand het streekpad de Brabantse Wal lopen, wat hier ook langs komt. Wellicht strijken we dan op 1 van de terrassen neer. Nu bekeken we eerst de kerk, en gingen daarna op pad.

naamloos-1010840 naamloos-1010842De kerk was open, dus namen we een kijkje. Ze waren bezig met de voorbereidingen voor een uitvaart van een hoog bejaarde dame. Een zangeres testte de ruimte, het Ave Maria klonk schitterend, ik kreeg er kippenvel van.

naamloos-1010843 naamloos-1010845 naamloos-1010846 naamloos-1010849Daarna op pad, o.a. over het Markiezenhof.

naamloos-1010851 naamloos-1010852 naamloos-1010855 naamloos-1010856 naamloos-1010857Het was lekker weer, eerst nog fris (het waaide flink), maar zonnig. Het voorjaar is eindelijk begonnen na een lange koude winter. Je kunt wel zien, dat de natuur hier verder is, we zagen de ribes al bloeien. Dat is thuis nog niet zo ver.

naamloos-1010862 naamloos-1010867Via rustige weggetjes en paden gingen we de stad uit richting voormalig fort de Roovere.

naamloos-1010869 naamloos-1010871

Hier stuitten we op een gegeven moment op een soort dam. Volgens de markering moesten we hier naar beneden, het water oversteken. Volgens de beschrijving zou er een brug zijn. Het water was ons echter te diep, we zijn maar omgelopen. Later bleek, dat het toch de bedoeling was geweest, om natte voeten te halen 🙂

naamloos-1010872 naamloos-1010874We kwamen over de Brabantse wal, hier gaan de hoge beboste Brabantse zandgronden over in de laaggelegen polders van Zeeklei. Hier lag vroeger de grens tussen het land, de zee en de rivier de Schelde. We liepen over de Groene Dijk en later de Zeeweg langs het Schelde Rijn kanaal. In dit gebied zagen we op een nog onbegroeide akker een gele kwikstaart. De verrekijker erbij, en toen zagen, we dat het er minstens 30 waren, alle gele bolletjes op de akker waren geen bloemen, maar vogels, knalgeel van kleur.Ze waren op trek naar het noorden. Een prachtig gezicht.

naamloos-1010875 naamloos-1010876 naamloos-1010877We kwamen door Nieuw Vossemeer, het dorp, waar de schrijver van het boek Merijntje Gijzen woonde. Er stond een standbeeld van Merijntje.

naamloos-1010878 naamloos-1010879 naamloos-1010880 naamloos-1010882Hier staken we het Schelde Rijn Kanaal over om onze route in Zeeland te vervolgen.

naamloos-1010883 naamloos-1010886Er kwam nu een heel mooi stuk van de route, eerst over een dijk tussen de schapen door, met uitzicht op de Schorren van de Eendracht langs het Schelde Rijn kanaal. naamloos-1010887 naamloos-1010889

Daarna liepen we langs het Rammegors, waarbij we een bezoek brachten aan de vogelkijkhut de Steltkluut. Hier zaten we heerlijk met de zon op de rug te kijken naar wat er zoals aan eenden op de plas zwom. Een schitterende plek. Zonder telescoop kon je dankzij het geweldig mooie licht van dat moment toch heel veel soorten onderscheiden.

naamloos-1010891 naamloos-1010893Overnachten deden we in Sint Philipsland bij Vrienden op de Fiets. We werden gastvrij ontvangen. Voor het avondeten was eetcafé het Durp de enige mogelijkheid. De menukaart was zeer beperkt, het werd biefstuk met frites en garnituur. Dat bestond uit een bolletje huzarensalade en een blaadje sla. We hadden echter trek en lieten het ons goed smaken.

naamloos-1010898 naamloos-1010899 naamloos-1010900De volgende dag was het minder mooi, dan beloofd was.  Het miezerde eerst wat, en werd ook niet echt warm. Maar prima wandelweer. De wandeling was landschappelijk saaier dan de vorige dag, we liepen eerst over de Philipsdam en over de dijk langs de Grevelingen. Leuk vogelen, extra leuk was dat we een slechtvalk zagen. Horeca was er onderweg niet, we kwamen alleen een bordje naar een snackbar bij een camping tegen. Ook in Herkingen ging de route langs het dorp. Op een bankje bij de jachthaven daar dronken we koffie.

naamloos-1010904 naamloos-1010905 naamloos-1010906 naamloos-1010907Na Herkingen liepen we een heel stuk over grasdijken met links de slikken van Flakkee en rechts akkers.

naamloos-1010909Op deze dijk kwamen we ook onze enige 2 collega wandelaars van het pad van dit weekend tegen. Het laatste stuk van de route van die dag kon je kiezen, of de natte route door de slikken van Flakkee, of via de dijk blijven lopen. De andere 2 wandelaars vertelden, dat het water wel bijna tot je enkels kwam. Zij hadden de nachtegaal gehoord. Die hadden we nog niet op ons lijstje, dus wij namen natuurlijk ook de natte route. Nou, het pad was inderdaad erg nat, meer een ondiep slootje. We liepen 4-5 km langs de kantjes, mijn voeten bleven droog (ik had de schoenen vrijdag ingevet), Tonny kreeg op een gegeven moment wel een iets natte voet. En die nachtegaal hoorden we niet. Ook zagen we geen reeën, maar die hadden we de eerste dag al gezien. Beetje teleurstellend dus, maar wel avontuurlijker lopen dan gewoon over de dijk.

naamloos-1010911 naamloos-1010912Toen nog een stukje over weggetjes naar Goedereede. De toren fotografeerden we maar niet , dat hadden we de vorige keer al gedaan, we kwamen toen van een andere kant, en daar was de aanblik veel mooier. Ons water was inmiddels op, en we wilden de bus halen, dus bij een huis om water gevraagd en daarna 1.15 uur met de bus naar Rotterdam, vervolgens in een volle metro (allemaal mensen met bloemen om marathonlopers in te halen) naar het station, en in een overvolle trein naar huis. Ik mopperde denk ik wat te luid over de volle trein en moeten staan na een hele dag lopen, want 2 jonge mannen stonden op en we konden zitten in het halletje op de klapstoeltjes. Daar was ik wel blij om. Tot slot bij Tonny thuis nog een wijntje en met Frans onze observaties doorgesproken. Vooral de meeuwen vinden we altijd heel moeilijk uit elkaar te houden. Deze dagen hoorden we weer voor het eerst dit jaar de fitis (hij is laat), en de veldleeuwerik, en zag ik de eerste boerenzwaluwen (Tonny zag ze eerder deze week al) . Totaal kwamen we tot 72 soorten, zie bijgaande lijst.

130414 deltapad

3 Reacties Post a comment
  1. Prachtige fotoreportage en uitleg over jullie wandeling Klaske.

zaterdag, april 20, 2013
  2. Wij vonden het al vreemd;-)

vrijdag, april 19, 2013
  3. Karijn #

De brug bij fort de Roovere is vast lek. Normaal staat er geen water en kun je droog de overkant bereiken.