Skip to content

Lekker lokaal

Mensen die mij kennen, weten dat ik dol ben op kaas. Ik probeer weer even wat af te vallen voor de zomer, dus een keer vaker sporten en een beetje op het eten letten. Maar de kaasboer in Epe, daar kom ik elke week. Richard en Joyce Barnhoorn hebben een uitgebreid assortiment heerlijke kazen, zowel uit eigen land als van daar buiten. En regelmatig nieuwe soorten. Zo proefde ik vandaag de Mècorino met fenegriek van de Vreugdehoeve uit de Vreugderijkerwaard bij Zwolle. Heerlijke halfzachte schapenkaas gemaakt van biologische melk van friese melkschapen. Er zit een paraffinekorst omheen, zodat je hem makkelijk mee kunt nemen. Er is ook een variant zonder fenegriek, die neem ik een volgende keer.

Mijn nicht Klaske maakte vroeger ook schapenkaas. De Friese skiepetsiis is een verse kaassoort, die je eet op roggebrood.

De reden dat ik over deze kaas schrijf, is dat je de boerderij kunt bezoeken. Je kunt de boer en boerin aan het werk zien, en er is een winkel, waar je streekprodukten kunt kopen en je kunt er wat drinken. Er is ook een informatiepunt van Natuurmonumenten, en het is een prachtig wandel/fiets/vogelgebied, dus ik ben van plan er een keer langs te gaan. Misschien ook iets voor jullie?

3 Reacties Post a comment
  1. Ik lust ook alle mogelijke kazen en haal ze ook vaak op een kaasboerderij.Kom ik ooit in de geburen zal ik het zeker niet nalaten er even aan te lopen

    donderdag, april 4, 2013
  2. Ik ben ook een kaasliefhebber, maar deze kaasboer ligt me net wat te ver van mijn dagelijkse routes. Gelukkig hebben we hier in de buurt echter ook wel kaasboerderijen. 🙂

    maandag, april 1, 2013
  3. Ria zelf #

    Ik was er in december. Ze hebben het daar goed voor elkaar. Mooie plek voor een wandelstop.

    maandag, april 1, 2013

Geef een reactie

