Skip to content

Jan Brokken: De vergelding

De afgelopen dagen ben ik weer eens in de ban geweest van een boek. Het ging mee in mijn tas, en als ik tijd over had, zat ik te lezen. Het is  De vergelding  van Jan Brokken  .  De schrijver is opgegroeid in het dorp Rhoon, vlak bij Rotterdam. Over zijn jeugd las ik eerder zijn boek Mijn kleine waanzin. In zijn nieuwste boek reconstrueert hij, wat in de tweede wereldoorlog gebeurd is. In 1944 sterft een Duitse soldaat, waarschijnlijk door sabotage. Als vergelding doden de duitsers 7 mannen, en steken huizen in brand. Nooit werd duidelijk wie de aanslag gepleegd heeft, of dat het toch een ongeluk was. Dorpsbewoners maken elkaar na jaren nog steeds verwijten. Aan de hand van uitgebreide research worden de feiten gereconstrueerd  Je volgt hierbij het denkproces van de schrijver, als je denkt te weten, wat er gebeurd is, blijkt het misschien toch anders gegaan te zijn. De personages gaan echt voor je leven. Genuanceerd worden dingen beschreven vanuit verschillend perspectief, de grens tussen goed en fout is niet altijd scherp. Een non fictie boek, wat leest als een detective. Aanrader.

No comments yet

Geef een reactie

