Skip to content

Cadeautje van de baas: Columbus is terug

Columbus ging de oceaan over, op ontdekkingsreis. Bij 365 , een landelijke arbodienst (meer bekend onder de vorige naam ArboNed) organiseert men voor de bedrijfsartsen af en toe een middag, waarbij de nieuwsgierigheid geprikkeld wordt, en de blik verbreed.  Er worden dan een aantal sprekers uitgenodigd, die zonder power point of papier een verhaal vertellen, waarbij de zaal niet met de spreker in discussie mag.  Geweldig boeiende middagen , ik kan me veel verhalen nog herinneren. De omgeving is ook inspirerend, Defabrique bij Utrecht (een oude fabriek) . Je krijgt er nascholingspunten voor, maar het heeft veel meer impact dan gewone nascholing. Gisteren was het na langere tijd weer zo ver. Ik ben nog 10% in dienst in de maand maart, dus mocht komen. En anders hadden mijn (oud) collega’s me wel uitgenodigd, ieder mag 1 bedrijfsarts van buiten als introducé meenemen.

Het thema was deze keer verval en herstel. Een actueel thema in onze maatschappij op dit moment. En we mochten deze keer wel in discussie met de sprekers, wat dan ook gedaan werd.
De eerste spreker was Doekle Terpstra, die vertelde over de situatie bij hogeschool Inholland, waarom het daar mis gegaan was, en hoe de weg naar herstel was ingezet. Een heel boeiend verhaal, je kon het plaatje zo toepassen op andere organisaties, heel herkenbaar en motiverend. Daarna Kick van der Pol, voorzitter van Oval, onze brancheorganisatie over de ontwikkelingen in ons eigen werk. Na de pauze Agnes Jongerius , die o.a. inging op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Als laatste een heel bijzondere spreker. De fotografe, welke rond liep, Mariëlle van Uitert , bleek een oud-collega van ons kantoor in Breda te zijn, die vanuit een financiele functie bij toen nog ArboNed besloten had oorlogsfotograaf te willen worden.  Dit omdat foto’s soms het verschil kunnen maken, bijv. die van het vluchtende naakte meisje in de Vietnam oorlog. Na de fotovakschool werkt ze nu als oorlogsfotograaf.  Zij mocht wel audiovisuele middelen gebruiken, vertoonde foto’s uit Afghanistan, Irak en Syrië. Schokkende beelden. En wat Syrië betreft:  hoe kan het daar ooit tot herstel moet komen ?

Tja, dan heb je veel te overdenken. En als je dan nog even na staat te praten met een drankje en een puntzak patat (kwam goed uit, want het was uitgelopen, en ik ging erna direct door naar de sportschool) , dan denk je wel even: waarom ga ik ook al weer uit dienst bij 365? Dit is nu echt boeien en binden van medewerkers. Maar geen spijt van mijn (a.s.) vertrek, de vooruitzichten zijn goed, en ik heb het naar mijn zin als startende zzper. Als Columbus weer in Defabrique aanlandt, hoop ik er echter ook weer bij te mogen zijn.

No comments yet

Geef een reactie

