Skip to content

Naar het Stedelijk Museum te Amsterdam

Gistermiddag met een vriendin een bezoek gebracht aan het Stedelijk Museum te Amsterdam. Ik was er na de heropening na de langdurige sluiting ivm uitbreiding 1x eerder geweest, toen was het verschrikkelijk druk en ben ik min of meer weggevlucht, nu konden we rustig rondkijken en genieten van de vele mooie dingen, die er te zien zijn.

Ik ben vergeten een foto van de buitenkant te maken, dat zal wel gekomen zijn, doordat er een snijdende wind stond. Had ook alleen maar mijn telefoon bij me. Er is een soort badkuip van kunststof tegen de oudbouw aangebouwd. Ik vind het niet echt mooi van buiten, functioneel is het wel. Er is een enorm stuk ruimte met heel veel licht gewonnen, waarin de entree met museumwinkel en een restaurant geplaatst zijn.Buiten een grote luifel, waaronder je kunt zitten (nu alleen voor de mensen die echt niet zonder sigaret kunnen) Op de eerste en tweede verdieping extra tentoonstellingsruimte in de nieuwbouw. Er is verder een hele verdieping onder gekomen met een mooie roltrap. Al met al is het museum veel groter geworden (de kantoren zitten vlgs. mij nu ook op een andere plaats) en kan er daardoor ook veel meer tentoongesteld worden.

naamloos-0451

naamloos-0456

naamloos-0457Er was een expositie met werk van Mike Kelley. Ik had nog nooit van de man gehoord, en zijn werk sprak me ook niet aan. Het was wel heel gevarieerd wat hij gemaakt heeft. Klik hier voor een filmpje over de tentoonstelling .

Zelf genoot ik meer van het weerzien van oude bekenden. Bijv. werk van Chagall of Kandinsky

Wat ik wel heel bijzonder vond, was het werk ” Nummer veertien,  Home ” van Guido van der Werve. Hij heeft een video gemaakt met hierin verschillende verhaallijnen, het gaat over zijn jeugd in Papendrecht, zijn jeugdheld  Alexander de Grote en het verslag van een mega triathlon, waarin hij van de Heiligekruiskerk in Warschau naar de begraafplaats Père Lachaise in Parijs gaat, zwemmend, fietsend, hardlopend, zo de afstand overbruggend van de plaats waar het hart van Chopin is begraven (zijn zus heeft dit na zijn dood naar Polen gesmokkeld) en zijn officiële graf. De muziek van Chopin is voor hem een grote inspiratiebron geweest vanaf zijn jeugd. Deze beelden worden begeleid door een door van der Werve gecomponeerd requiem. Dit werk is nog tm 28 april te zien. Klik hier voor meer informatie.

One Comment Post a comment
  1. Hier heeft men precies grootstse dingen veranderd.

    maandag, februari 25, 2013

Geef een reactie

