Skip to content

Pioniers in de nieuwe polder

Mooi programma gezien op tv in Andere Tijden over de selectie van boeren, die na de drooglegging  een bedrijf in de Noordoostpolder wilden pachten. Ik herken dingen uit verhalen van mijn pake en beppe, die indertijd met hun gezin, waaronder mijn vader, vanuit Friesland naar de Wieringermeer verhuisden en daar een van de eerste pachters waren.

Op de site van Andere Tijden kan het programma bekeken worden, alsmede nog andere filmfragmenten.

Ik wil ook het boek `Het nieuwe land`van Eva Vriend, wat binnenkort verschijnt, lezen. Zij onderzoekt aan de hand van haar eigen familiegeschiedenis het ontstaan van de nieuwe polder, en laat selecteurs en sollicitanten aan het woord.

5 Reacties Post a comment
  1. Dag Hendrika
    Hebben we al gelezen en verhalen heel herkenbaar

    zondag, maart 23, 2014
  2. Ik lees momenteel het boek “Het nieuwe land”. Als je het nog niet hebt gelezen, het is een aanrader, leest makkelijk weg. Ik heb net bovenstaande documentaire opnieuw bekeken, en kijk er nu met andere ogen naar. Door het boek snap ik nu de emoties veel beter.

    zondag, maart 23, 2014
  3. Normaal gesproken mis ik ‘Andere tijden’ vrijwel nooit, maar gisteravond was ik op dat moment met een avondfotosessie. Ik zal het straks zeker nog even bekijken bij ‘Programma gemist’ of op internet. Dank voor deze herinnering.

    dinsdag, januari 15, 2013
  4. Ik heb haar op de radio gehoord zondagmorgen. Ze kan er boeiend over vertellen, het boek zal ook interessant zijn denk ik.

    groet Wil

    maandag, januari 14, 2013

Trackbacks & Pingbacks

  1. Superboeren; documentaire « Over koetjes en kalfjes

Geef een reactie

