Skip to content

Pionierspad: Ketelbrug – Lelystad

Wat een verschil met de vorige keer, toen we op een grijze dag over het Pionierspad liepen en door de klei baggerden. Vandaag een beetje winters weer, een stuk lichter. Heerlijk, ik zat me de afgelopen dagen al te verheugen. De afgelopen dagen was ik steeds voor 8 uur met de auto op pad, en toen dacht ik: het is niet meer stikdonker. Gisteren ging ik om half 5 naar huis en zag ik een prachtige zonsondergang. Het gaat echt weer de goede kant op.

naamloos-1010449

We liepen vandaag niet zo’n lange etappe, van Ketelbrug naar het buitengebied van  Lelystad (14 km) , waar we bij de Wind in de Wilgen de 3e nieuwjaarswandelbijeenkomst van deze week hadden. Ja, dat heb je als je in meerdere groepjes wandelt en toevallig alles in 1 week valt. Woensdag heb ik trouwens niet mee gelopen, was te druk met andere dingen, maar wel naar de gezellige nazit geweest. Nou ja, straks maar een tijdje 2x week naar de fitness, dan gaan de winterkilo’s er wel weer af.

naamloos-1010441

naamloos-1010440

Het eerste stuk vanaf het Ketelmeer door het Ketelbos was erg nat. We hebben de route daar dan ook iets verlegd, om niet door grote plassen te hoeven lopen. Overal waren hazelaarkatjes te zien langs het water. Verder was er een wand aangelegd voor oeverzwaluwen.

naamloos-1010444

Daarna over mooie paden langs de Noordertocht. Mooi gebied om te fietsen in de zomer, lekkere fietspaden. Er zullen dan ook veel vogels te horen zijn onderweg. Beschutting door de singel. Lekker lopen. Onderweg 4 wandelaars, 1 fietsende vogelaar, wat jagers en 1 man met 4 honden gezien. Lekker rustig dus. Af en toe een monumentje, zoals je er veel in de polder ziet. Hier is bij de drooglegging van de polder een wrak gevonden.

naamloos-1010448

Bij de Flevopolder denk je aan open vlak landschap, en eindeloze wegen. Het was daarom verrassend, hoeveel bomen we onderweg zagen. Af en toe ook een ruig stukje land met prachtige zaaddozen.

naamloos-1010455

naamloos-1010457

Tenslotte oOnder de snelweg door naar Lelystad. We liepen een klein stukje over een industrieterrein, vlak langs een betonfabriek, waar ik vroeger werkte. Langs een landbouwmechaisatiebedrijf en het hondencentrum van Martin Gaus ging het naar de Wind in de Wilgen, waar we ons de chocolademelk en de boerenknechtenkoek goed lieten smaken. Een goed besluit van deze dag. Terug naar huis zag ik, dat het in Epe gesneeuwd had, er lag nog wat sneeuw op de takken. Nu de temperatuur nog naar beneden, dan blijft de volgende sneeuw ook liggen.

3 Reacties Post a comment
  1. Alleen het winterse licht moet tijdens zo’n wandeling al een verademing zijn vergeleken met het grijze weer van de laatste weken, lijkt me.

    zondag, januari 13, 2013
  2. Dank je, ik zal de naam van de boom veranderen. We zagen nog een andere boom met dikke knoppen, maar kwamen er niet uit. Ik ben niet zo goed in bomen :-0

    zondag, januari 13, 2013
  3. Boerenknechtenkoek :-), dat zal er wel ingaan als koek na zo’n wandeltocht. Het is overigens de hazelaar die bloeit, de mannelijke katjes en als je goed kijkt zie je een piepklein rood bloemetje, dat is de vrouwelijke bloeiwijze.

    zondag, januari 13, 2013

Geef een reactie

