Skip to content

Kennismaking met Ierland

Ik heb een verlanglijstje met plaatsen, waar ik nog eens naar toe wil. Elk jaar kan ik wel wat afstrepen, maar er komt ook regelmatig weer wat bij.  Ierland was ik nog nooit geweest, maar wilde ik al lang een keer bezoeken. Zowel voor het landschap, als ook de cultuur. Ik ben er nu een week geweest, en dat smaakt naar meer. Het is een land, waar ik graag nog eens naar terug ga, prachtig landschap, mooie muziek en aardige mensen. En het regent er echt niet altijd. 

Ik logeerde met Marion bij vrienden van haar. Greet en Bert wonen in County Cavan in het noordelijke deel van Ierland. Het is een gebied met veel heuvels (drumlins geheten, ontstaan in de ijstijd), meren en rivieren. Weinig toeristisch, de toeristen, die er komen, komen vnl. om te vissen. Agrarisch gebied, vnl. veeteelt, het soort land, waar AH zijn Greenfields vlees vandaan haalt. We logeerden op een prachtige plek aan een meer. Een soort paradijs, heerlijk rustig, mooie tuin, prachtige uitzichten. Tel daar dan bij op, dat Bert ons veel Ierse muziek liet horen, en Greet voor heerlijke maaltijden zorgde met groenten uit eigen tuin, dan snap je wel, dat we het naar onze zin hebben gehad.

We hadden goed weer. 1 ochtend zijn we thuis gebleven, omdat het de hele tijd miezerde. Verder wat buien. Met name de laatste dagen was het lekker warm, we hebben zelfs een keer in het meer gezwommen. Genoten heb ik van de mooie wolkenluchten. Qua vogels viel de grote hoeveelheid zwaluwen op. Verder op het water veel zwanen. Er was zelfs een “vrijgezellenmeer”.

Onze gastheer en gastvrouw zijn enthousiaste tuiniers. Dit niet alleen thuis, maar ook in de community garden in het dorp. 2x per week wordt hier samen gewerkt. Het stond er allemaal goed bij, en de oogst was overvloedig. Tussendoor is er dan tijd om bij te praten, en thee te drinken met iets lekkers erbij. Want bakken kunnen ze goed in Ierland. Wij kregen op de tuin heerlijke scones bij de thee en thuis elke dag rabartertaart van Greet. Ik heb het recept, ga het zeker zelf maken. Ik heb nog nooit in een vakantie zoveel taart gegeten. We zijn bijv. ook bij een jonge boer op de koffie geweest, die had ook allerlei heerlijke baksels (van zijn moeder) , welke we moesten proeven.

De bevolking vond ik erg vriendelijk, open en relaxed. De hand gaat altijd omhoog als je iemand passeert, en als men een bekende tegen komt, stopt men voor een praatje. Wel is heel goed te merken, dat het land zwaar te lijden heeft van de recessie. Je ziet heel veel grote nieuwe huizen, welke leeg en  te koop staan. Soms zijn ze niet eens afgebouwd. Prijzen liggen ook hoger dan bij ons door hoog BTW tarief.

Het aanvankelijke plan was, dat Greet, Marion en ik een vierdaagse wandeltocht langs B&B’s zouden maken. Omdat het qua vervoer te lastig was (Bert zou dan wel erg veel uren voor taxichauffeur moeten spelen ) , hebben we hier van af gezien en in de buurt gewandeld. Echte voetpaden zijn er in dit gebied echter niet, dus struinden we door de velden, soms tot de enkels wegzakkend in de prut, want de zomer was erg nat geweest, baanden we ons een weg door het struikgewas (het door paarden gebaande spoor volgend) , klommen over hekken, en kropen onder draad door. Het lukte steeds om de voeten droog te houden. Ook hebben we gewandeld over rustige landweggetjes tussen de heggen door. Het landschap was prachtig , met heuvels, meren en rivieren.

Onderweg diverse ontmoetingen. Vooral met koeien, die ons nieuwsgierig aanstaarden. Maar ook kwamen we een paar scharrelvarkens tegen.

Ook vissers kwamen we tegen, in bootjes of staand op de brug. Blikje Heineken erbij (wordt ook in Ierland gebrouwen), lekker een middag vissen.

Bij een van onze wandelingen kwamen we ook een groep kinderen tegen, die kanoles kreeg. Het was voor sommigen heel moeilijk om tegen de stroom op te komen.

Eind van de middag  kregen we meestal een telefoontje van Bert. Hij pikte ons dan op met de auto, of met de boot vanaf de overkant van het water. Daarmee voorkwam hij, dat we een heel eind om moesten lopen om bij het huis te komen. Ontzettend aardig!

Met Greet maakten Marion en ik ook een keer een boottochtje. Onderweg gestopt voor koffie met cake op een plaid in het gras. Daarna de boot weer van de kant geduwd. We kregen de motor niet meer aan de gang. Gelukkig kan Greet goed roeien (Marion en ik hebben ook een stukje geroeid, maar hadden moeite met recht varen) . We kregen ook nog een sleepje van een visser. Het laatste stukje weer roeien door een slootje en over het meer naar huis. Bert kreeg de motor van de boot later natuurlijk wel aan de gang. We hadden hem toch verzopen, net als vroeger thuis altijd gebeurde met de grasmaaimachine, die wij dan ook niet aan de gang konden krijgen.

In deze week veel vlinders, libelles e.d. gezien . Genoeg bloemen immers.

Op 1 van onze wandelingen bezochten we de ruïne van Drumlane Abbey. In de 6e eeuw werd hier al een klooster gesticht. Nu resteren nog de ruïnes van kerk en toren, en het kerkhof met oude stenen, maar waar ook nog steeds begraven wordt.

We zijn met z’n vieren ook een dag naar Loughcrew geweest. Dat ligt in County Meath op ruim een uur rijden. Eerst bezochten we hier de tuinen bij een landhuis. Bijzonder was de laan met eeuwenoude taxusbomen. Ook verder veel te zien, prachtige bloemen en mooie uitzichten op het heuvellandschap rondom.

Daarna een klein stukje met de auto, en vervolgens een heuvel op gelopen. Mooi uitzicht over het landschap, wat hier veel meer open is dan in County Cavan, en ook ontbreken de meren.

Er waren meer mensen onderweg naar boven, waaronder deze familie, die we eerder in de tuin ook al hadden gezien.

Boven aan de heuvel zijn een aantal cairns, graven uit de steentijd (3000 tot 3500 voor christus) met gravures in de steen gekrast. Als je dit gezien hebt, verbleken onze hunebedden er bij.

Heel bijzonder, dat dit zo vrij toegankelijk was en niet vernield werd. Alleen op 1 steen zagen we helaas wel graffitti. De grootste Cairn, Cairn T genaamd, was bedekt door een grote hoop stenen. Voor de ingang had men een slot geplaatst. De sleutel hadden we meegenomen uit de koffie shop bij de tuin. Je kreeg er een zaklantaarn bij. Binnen schitterende gravures in de rots met zonnesymbolen.  In het hoogseizoen is er een gids, nu kon je op eigen houtje rondkijken.

Een ander aspect wat ik van Ierland leerde kennen deze week was de muziek. Bert heeft ons heel veel Ierse muziek laten horen, de broers Luka Bloome en Christy Moore en vele anderen. Heel speciaal was echter de muziek, die we woensdagavond hoorden in de Farnham Arms in Cavan van Martin Donohoe en anderen.Elke woensdagavond is er muziek in deze pub. Het was ontzettend leuk om mee te maken, steeds meer mensen deden mee, op het laatst waren ze met 10 mannen en 1 vrouw. Acoordeon, gitaar, banjo, dwarsfluit, trommel en zang. Bijzonder was de oude man, die eerst aan de patat zat en vervolgens ging lilten (een heel bijzondere manier van zingen) en de jongen in voetbalshirt, die iedereen eerst van drankjes voorzag (grotendeels frisdrank) en daarna ook meespeelde. Ik heb genoten. Ik heb wat filmpjes gemaakt, maar ben er nog niet achter, hoe ik die kan uploaden, dus helaas kan ik jullie niets laten horen.

Ierland, daar wil ik nog wel eens terug komen, dan een lange afstandspad lopen en naar de kust. Misschien over een paar jaar?

7 Reacties Post a comment
  1. Mooi verslag van een schitterende week in Ierland. Wat hebben jullie veel gedaan en gezien en wat een prachtige foto”s gemaakt. Je zou er zin in krijgen….

    groet wil

    zondag, september 16, 2012
  2. Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat dit het verslag is van één weekje Ierland!
    Wat hebben jullie een boel gezien en gedaan.
    Een geweldig verslag en jouw wolkenluchten mogen er ook zeker zijn, hoor :))
    Mooie foto ook van de opvliegende zwanen.
    Zou ook wel wat voor mij zijn, zo’n reisje naar Ierland…..
    Groetjessss…Ria.

    dinsdag, september 11, 2012
  3. Je eerste foto op het weblog doet zelfs een beetje Nederlands aan. Wat mooi groen en glooiend is het er. En later in je blog idd de heuvels. Het verbaasd me een beetje dat er geen echte wandelpaden zijn. Ik dacht dat er net als in Engeland wel volop footpaths zouden zijn. Maar goed, jullie hebben zo ook wel je pad gevonden 🙂
    En de drukke bezigheden in de tuinen vind ik prachtig om te zien. Op BBC heb je er ook vele programma’s over. Geweldig om te zien. Ook de wedstrijden die ze dan houden, bv wie de meeste rechte komkommer heeft.
    Je hebt er een mooi verslag met idem foto’s van gemaakt. Resultaat; ik wil er ook een keer naar toe 🙂

    maandag, september 10, 2012
  4. Hallo Klaske wat een fijne week is dit geworden.Dank voor het mooie fotomateriaal en de veelvuldige uitleg.Het was net of ik volgde in je voetsporen..Ierland steeds zo heerlijk groen!

    maandag, september 10, 2012
  5. Mooi verslag, Klaske! Jammer dat je de filmpjes niet kunt uploaden, ik was wel benieuwd naar de muziek :-).

    zondag, september 9, 2012
  6. Je hebt er in woord en beeld een prachtig verslag van gemaakt, Klaske. Dat kan ook haast niet anders, want ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve verhalen gehoord over Ierland.
    Je laatste foto’s van die Cairn doen me wat denken aan de rotstekeningen in de grot van Lascaux.

    OT: grappig dat Hendrika het 5 jaar oude filmpje van Omrop Fryslân weer heeft opgediept n.a.v. mijn logje van vandaag. Het geetf nog steeds een actueel beeld van mijn doen en laten. 🙂

    zondag, september 9, 2012
  7. Dat was wel een genietweek! Mooi groen land is Ierland.

    zondag, september 9, 2012

Geef een reactie

