Skip to content

Deltapad,van Sluis naar Goedereede

Tonny en ik willen rond Nederland lopen via lange afstandspaden.In dit kader zijn we nu begonnen aan het Deltapad, onderdeel van het Hollandse Kustpad. Vanaf vrijdag hebben wij 4 dagen gelopen van Sluis in Zeeuws Vlaanderen naar Goedereede op Goeree- Overflakkee, zo’n 30 km per dag, soms een beetje meer (een keer verkeerd lopen hoort erbij) . Een prachtige wandeling en zomers weer.

Donderdagmiddag vertrokken we naar Sluis. We hadden besloten met openbaar vervoer te gaan. Een goede beslissing, lang was de reis in beide gevallen, maar nu kwam ik uitgerust aan. De reis verliep zonder storingen m.u.v. de start : er brak bij vertrek bij het optillen van mijn rugzak een plaatje middendoor, waardoor de heupband scheef hing. Zo kon ik niet 4 dagen lopen. Gauw alles overgepakt in een andere rugzak en toen maar met de auto naar Apeldoorn ipv met de bus. Auto op P&R, en toch nog de trein gehaald, welke we op het oog hadden. Tonny was inmiddels al met de bus gearriveerd.

In Sluis onze spullen in het hotel gebracht en toen nog even een wandeling door het stadje gemaakt, wat in een prachtige gouden gloed lag van de ondergaande zon. Het was rustig op straat en op de vele terrassen. Overal restaurants (45 werd ons verteld) , zeeuwse mosselen werden overal aangeprezen. Niet te geloven dat het hier tussen de middag vreselijk druk is (we hoorden zeggen: drukker dan op de Albert Cuyp) en dat niet alleen op zondag, maar elke dag. Wij hadden in de trein al een broodje gegeten, genoten op een terras van een glaasje rosé met zicht op het enige Belfort van Nederland. In de toren bij de klokken hield Jantje de wacht.

De volgende ochtend liepen we de stad in naar het water. De route begon bij het kanaal naar Damme, vlak bij het borstbeeld van van Dale (van de dikke van Dale), die in Sluis geboren is.

We liepen over de vestingwerken om het stadje heen. Deze vestingwerken dateren uit de tachtigjarige oorlog.

Daarna ging het via Retranchement, een andere vesting, richting Zwin.

Je loopt hier vlak op de grens, we zagen diverse grenspalen. Een prachtig gebied. Ik kwam er voor het eerst, maar hoop zeker nog eens terug te komen, dan uitgebreider naar het Zwin om naar de vogels te kijken, haaietanden zoeken bij Cadzand en met de fiets naar vlaamse stadjes als Damme en Brugge. Het stuk Zeeuws Vlaanderen vond ik het mooiste van de route, die we deze 4 dagen liepen.

De route liep langs het natuurgebied het Zwin. We liepen het gebied niet in, maar stonden wel een poosje door onze verrekijkers naar de vogels te kijken. In de verte zagen we het lamsoor bloeien. Later op een dijk nog een tijd naar een groepje steenlopers staan kijken.

Overal zagen we het Sint Janskruid bloeien deze dagen. Alleen geen Sint Jansvlinders gezien.

Over een pad over en langs de duinen, langs Cadzand -bad, ging het richting Herdijkte en Verdronken Zwarte Polder. Het was druk onderweg, vooral veel fietsers. Het was dan ook fijn, dat we bij de Verdronken Zwarte Polder even van het verharde pad af gingen, het natuurgebied in. Konden we meteen mooi het lamsoor van dichtbij fotograferen.

Bij Breskens staken we de Westerschelde over met de pont naar Vlissingen.Mooi zicht op de skyline van Vlissingen vanaf de kust. Deed een klein beetje aan Manhattan denken.

In Vlissingen liepen we langs de haven en over de boulevard.

We overnachtten bij vrienden van mij aan de rand van Vlissingen, die vlak bij de route lopen. Ik ken Tom en Hetty van mijn eerste keer Zwitserland, we zien elkaar niet vaak, maar pakken zo de draad weer op. Ontzettend fijn om hen weer te zien. De volgende dag liepen we over een pad over de duintoppen langs Zoutelande  naar Westkapelle.

In Westkapelle waren ze bezig met ringsteken, een mooi gezicht op de grote zeeuwse paarden. We hebben er even bij staan kijken en genoten daarna op een terras van koffie met zeeuwse bolus, een lekkernij, die ik vroeger in Amsterdam altijd kreeg, als de ouders van een zeeuwse vriendin op bezoek waren.

Na Westkapelle liepen we een stukje van de kust af over boerenweggetjes, langs graanakkers en plasjes met veel vogels. Mooi dat we een grote hoeveelheid goudplevieren zagen.

Daarna weer vlak langs de kust over een paadje naar Domburg. Het was warm, maar gelukkig liepen we verder onder de bomen van de Manteling van Walcheren, o.a. langs kasteel Westhove, waar nu een Stay Okay in zit. Met de vogelwerkgroep hebben we hier een keer gelogeerd. Een damhert stak over, tot nu toe heb ik in dit gebied altijd een damhert gezien.

Daarna ging het naar Oranjezon, een prachtig duingebied. We zagen er echter niet zo veel van, de route liep over een pad naar de zee, ging verder niet echt het gebied in, jammer. Daarna over het strand. Het was eb, dus mul zand, en het strand was op plekken erg smal, je liep vlak langs de duinen. Ik op blote voeten door het water, Tonny, die een blaar had , hield de schoenen aan. Ik vond het genieten om op blote voeten te lopen, geen last van dikke voeten die avond.

Bij Breezand, met zicht op de Oosterscheldekering, verlieten we het strand richting Vrouwenpolder. Aan de andere kant van het dorp logeerden we bij vrienden op de fiets . Altijd weer verrassend, waar je komt. Dit was een wijngaard/destilleerderij/  mincamping (het Vierendeel). Het lag aan een drukke weg, maar we hadden er ’s nachts geen last van. En teruglopend naar het dorp om bij de Pelgrim  op het terras en lekker visje te eten. De volgende ochtend kregen we een heerlijk en uitgebreid ontbijt met allerlei produkten uit eigen tuin.

Zondag vertrokken we over de Veerse Dam en vervolgens Oosterscheldekering naar Schouwen Duiveland, waar we door de boswachterij Westenschouwen liepen, net zo’n soort bosje als op Vlieland.

In duingebied het Zeepe van Natuurmonumenten was het prachtig, maar ook vermoeiend lopen, duin op, duin af, door het mulle zand. Hier liepen we ook verkeerd, we moesten een stuk de groene route volgen. Dat deden we ook, maar waar we er af moesten: we hebben het niet gevonden. Dus maar door gelopen, wel zwaar, vooral toen het hard ging regenen.

We kwamen uit in de buurt van de vuurtoren. Toen konden we ons weer orienteren. Ergens een lekker ijsje gegeten (ze hadden geen softijs en we wilden even zitten, dus dat werd dame blanche), daarna weer met vernieuwde energie over een pad door de duinen langs het strand. Wat was het strand breed, je kon de zee bijna niet zien.

Onderweg mooie beelden.

We overnachtten in pension Zeerust , aan de route, vlak bij Renesse. Wij hebben het dorp helemaal niet gezien, hadden hier niet de behoefte aan, hadden al een stuk extra gesjouwd door de duinen, dus het lusje naar het dorp hebben we gelaten voor wat het was. Het was er gezellig druk, we konden niet buiten eten,omdat de terrassen vol zaten. Maar in het eetcafé was het ook prettig zitten en zagen we ook nog wat van de olympische spelen op tv.

Maandag liepen we over het strand naar de Brouwersdam naar Goeree, onderweg kijkend naar de vogels. Bij de punt van Goeree waren het juist de planten, die de aandacht trokken.

Mooi was vooral de Parnassia .

Daarna ging het over een dijk rond de Preekhilpolder. Mooie luchtenen het bleef droog.

Het stuk door Ouddorp vonden we vervelend lopen. Maar wel nog weer een mooi natuurgebiedje waar we, als ik me niet vergis, een paardenbijter zagen.

In het mooie stadje Goedereede nog even op een terras in de zon gezeten, lekker kopje koffie en overheerlijk broodje. We hadden wel trek ook, want niet geluncht. Daarna met bus en trein terug naar huis. Het leek wel of we een week weg waren geweest.

7 Reacties Post a comment
  1. Dag Natscha
    We waren al benieuwd, of jij het wel kon vinden in de duinen. Mooi dat jij het spoor niet bijster bent geraakt

zaterdag, oktober 20, 2012
  2. Natascha #

Hallo Klaske, wat een mooie foto’s in je verslag! Afgelopen zondag heb ik vanaf Zeerust de route naar Westenschouwen gelopen. (met dank aan Tonny voor de routebeschrijving.
    Het is inderdaad een speurtocht in de duinen. De vuurtoren heb ik niet van zo dichtbij gezien als jullie ;-))

vrijdag, oktober 19, 2012
  3. Geweldig, Klaske, wat schotel je ons weer een heerlijke serie voor. De stadjes, de landschappen onder de voortdurende veranderende luchten en de bloemenpracht … Ik ben een en al bewondering zowel wat betreft de foto’s als wat betreft het doorzettingsvermogen om vier dagen achtereen te wandelen. Maar zo zie je wel het best hoe mooi ons land is, geloof ik.

zondag, augustus 12, 2012
  4. Mooie plaatjes. Lang leve de zomer!

5. Wat een knappe tocht maar alle dagen 30 km is voor mij wat te veel van het goede.
    Wel heel veel afwisseling en heel mooie fotoreportage

zaterdag, augustus 11, 2012
  6. Hallo Klaske
    Dat is nou een echte Klasse fotoserie van de Zeeuwsche-Kustroute en fantastische Wandelprestatie !!! Groetjes van RIA uit Dordrecht ( Alpina-fan )

7. Zo Klaske dat ziet er goed uit, wat heb je door prachtig gebied gelopen! Ik vind het knap hoor zulke afstanden en dan vier dagen achter elkaar. Die dame blanche was zeker wel een straf:-)