Skip to content

Woldermarkerpad bij Terwolde

Vanochtend liep ik het Woldermarkerpad bij Terwolde, een klompenpad van 7 km, wat mooi aansluit bij de andere klompenpaden bij Terwolde/ de Vecht/ Niebroek.  Het was lekker weer om te wandelen en na afloop de theetuin de Stamroos bij Terwolde te bezoeken. Op de terugweg naar huis ging het echter stortregenen. Een echt Nederlandse zomer.

Het Woldermarkerspad begint bij de kerk in Terwolde. Hier staat ook een informatiepaneel met plattegrond van de route. Kaartje kun je van internet af halen, er is ook nog een folder met informatie over de bezienswaardigheden te koop op een paar lokaties. De route is in 2 richtingen gemarkeerd met bordjes met rode klompen.

Ik zag de kerkdeur open staan, om 10 uur begon de kerkdienst, dus mooi 20 minuten om de kerk te bekijken. Ik voelde me er erg welkom, zowel door de tekst bij de deur, alsook door de manier waarop de kerkgangers mij begroetten.

De nederlands hervormde kerk in Terwolde stamt uit de 14e eeuw. Het was oorspronkelijk een katholieke kerk, gewijd aan Cosmas en Damianus, 2 artsen uit Turkije. In 1593 werd het een protestantse kerk, de eerste dominee was de voormalige pastoor. In de kerk zijn mooie gewelf- en muurschilderingen te zien, o.a. heiligen. Ook is er een oud zandstenen doopvont en een mooi orgel.

In de kerk was een expositie van voorwerpen, die in de omgeving gevonden waren. Prachtige kleine voorwerpen, verloren en weer gevonden na vele jaren, heel interessant.

Daarna liet ik de kerkgangers achter en ging op pad, eerst langs voormalig café de Klok.

Ik werd bij de uitgang van het dorp uitgeleide gedaan door een kudde schapen. Verderop kwam ik nog meer kleine huisdieren tegen.

De route ging vervolgens langs boerenland naar de Zeedijk. Ik vraag me af, waarom deze weg zo heet, het was hier vroeger wel nat, moeras , maar toch geen zee?

(ik kreeg de volgende reactie: Je vraagt je af waar de naam Zeedijk vandaan komt. Westelijk van deze Zeedijk ligt de polder van Nijbroek aan de westzijde begrensd door de Veluwse dijk, aan de noordzijde door de Vloeddijk en in het zuiden door de Kadijk. Met de Zeedijk wordt bedoeld: Zijdijk, de zijkant van de polder. Het heeft niets met de zee te maken.Met vriendelijke groet, Andries Kuipers, voorzitter Vereniging Dorpsbelangen Terwolde) 

Bij de hallenhuisboerderij de Brugge de Wellerweg op, langs ruisende wilgen. Een mooie oude weg, onverhard met een fietspad er naast. Vorige week liep ik er ook al een stuk over, toen vanaf de andere kant. Nieuwgierige pinken kwamen aanrennen.

Daarna over een schouwpad. Gelukkig had ik een lange broek aan, dat is altijd wel verstandig op een klompenpad, want je loopt wel langs brandnetels en distels.  Onderweg genieten van de bloemen. Niet zo veel vlinders dit jaar, ik vind dat echt opvallend, terwijl het nu toch een week mooi weer is geweest.

Onderweg nog weer een graanakker, altijd een mooi gezicht. Vervolgens weer een stuk langs de Zeedijk, op een gegeven moment over een mooi paadje en daarna over een rustig weggetje Terwolde in. Er staat een beeld van de hand van Marthe Röhling, een schaal met fruit. Haar moeder heeft hier gewoond, zo vertelde een oudere mevrouw mij, met wie ik het laatste stukje opliep.

Een leuke ontmoeting was dat, ze liet haar hond uit. Bij de ingang van het dorp zag ik een bord, wat verwees naar theehuis de Stamroos. Op haar dringende aanraden (“de rozen zijn nu op hun mooist” ) ben ik daar heen gegaan . Het is ca 0.5 km vanaf de kerk aan de Molenweg. Een aanrader, prachtige rozentuin, heerlijke plek om rond te kijken en wat te drinken en te eten. De honingnotentaart kan ik aan bevelen. Je kunt er in de tuin zitten, onder de veranda, of binnen. Lijkt me ook leuk om hier een keer een high tea te gebruiken.

7 Reacties Post a comment
  1. Dank voor je reactie Andries, en wat leuk nu te weten, waar de naam Zeedijk vandaan komt.
    Leuk dat je mijn verslag gaat linken aan de website van Terwolde.

    dinsdag, februari 21, 2017
  2. Andries Kuipers #

    Beste Klaske de Jong, een hele mooie reportage van jouw wandeling over het Woldermarkerpad. Ik ga dit verslag linken aan onze website van het dorp http://www.terwolde.net .
    Je vraagt je af waar de naam Zeedijk vandaan komt. Westelijk van deze Zeedijk ligt de polder van Nijbroek aan de westzijde begrensd door de Veluwse dijk, aan de noordzijde door de Vloeddijk en in het zuiden door de Kadijk. Met de Zeedijk wordt bedoeld: Zijdijk, de zijkant van de polder. Het heeft niets met de zee te maken.

    Met vriendelijke groet,
    Andries Kuipers, voorzitter Vereniging Dorpsbelangen Terwolde

    dinsdag, februari 21, 2017
  3. Hier ben ik nog nooit geweest. Een aanrader dus. Bedankt voor de tip.

    donderdag, augustus 2, 2012
  4. Hallo Klaske,

    Leuke uiteenzetting van het Woldermarkerpad en van onze Rozentuin en Theehuis ‘De Stamroos’. Je was een leuke gast!
    Dank en vriendelijke groet, Agnes Vlaskamp

    maandag, juli 30, 2012
  5. Heel fijn je weer te kunnen volgen op je pad Klaske.Heel mooie fotoreportage

    maandag, juli 30, 2012
  6. Wil, Terwolde ligt vlak bij Deventer, aan de Ijssel iets naar het noorden

    zondag, juli 29, 2012
  7. Ik zit te denken Terwolde…ligt dat dichtbij Vorden? In ieder geval heb je daar mooi gewandeld. Leuk om zo mee te wandelen als het ware. Prachtig de foto’s in de kerk genomen, kerken hebben toch een aantrekkingskracht vind ik. Hier is het ook belabberd met de vlinders, zo weinig, jammer hoor.

    groet Wil

    zondag, juli 29, 2012

Geef een reactie

