Skip to content

Mijn favoriete museum in Friesland: Belvedère bij Oranjewoud

Gerrit Benner, land en wolken

Ik komt graag in museum Belvedère bij Oranjewoud. Het museum voor moderne kunst in Friesland ligt op een prachtige plek, vlakbij het landgoed Oranjewoud. Vanaf de parkeerplaats loop je over een voet/ fietspad door het mooie landschap naar het museum. Onderweg hoorde ikvandaag  de kleine karekiet zingen, overal bloeiden bloemen en langs of in het water genoten mensen van deze zomerse dag. 

Het museum zelf is een soort doos, gebouwd over het centrale kanaal op het landgoed. Centraal in het museum ligt het restaurant, je kunt er doorheen kijken naar het landhuis er achter.

In het museum beeldende kunst uit de twintigste en eenentwintigste eeuw van vnl. Friese kunstenaars, of kunstenaars die hier gewerkt hebben,zowel figuratief als abstract. Veel verstild werk, landschappen, sfeerbeelden. Ik herken de noordelijke atmosfeer, het licht, de lage horizon, de wolken.

Nu werden in de ene vleugel werken getoond, die geschonken zijn of langdurig in bruikleen gegeven. Mooie werken, deels oude bekenden van eerdere museumbezoeken. Een paar foto’s.

Henk de Vries, wad

Tames Oud, schelpenzee

Robert Zandvliet, zonder titel

Sjoerd de Vries, de Deelen

In de andere vleugel tekeningen en (modellen van) sculpturen van Auke de Vries.  Ik had nog nooit van hem gehoord, was verrast door zijn werk. Hij maakt sculpturen van metaal, wat hij beschilderd. Veel van zijn beelden lijken te zweven. Speelse vormen. Vrolijke kunst. Erg leuk om te zien. Ik ga eens op zoek naar zijn werk in de omgeving, waar ze voor gemaakt zijn.

3 Reacties Post a comment
  1. Goede keuze, Klaske, daar kan ik me helemaal in vinden.
    De laatste jaren ben ik niet meer zo’n museumbezoeker, omdat het geslenter door een museum al snel flink vermoeiend is, terwijl ik er nog niet aan toe ben om me te laten rijden. Maar bij de Belvédère loop ik nog wel eens binnen, omdat ik vrij regelmatig in de buurt ben, en omdat het museum vrij klein en overzichtelijk is. En last but not least: de Belvédère heeft een prachtige eigen collectie en vaak mooie exposities.

    zondag, juli 29, 2012
  2. Ja, het is er heerlijk rustig . Friesland he, weg van de drukte.

    zaterdag, juli 28, 2012
  3. Prachtige collectie klaske.Is het daar zo rustig als het er uit ziet?

    zaterdag, juli 28, 2012

Geef een reactie

