Skip to content

Avervoorderpad, een klompenpad bij het dorp de Vecht

Als je een klompenpad wilt lopen, zoals je je een klompenpad zou wensen, loop dan het Avervoorderpad  rond het dorpje de Vecht bij Terwolde.  Heel weinig asfalt, door weilanden en langs akkers, over schouwpaden en een kerkepad. Ik heb genoten op deze zonnige dag.

Er komen steeds meer klompenpaden in Gelderland en Utrecht. Het zijn rondwandelingen door boerenland,  waar mogelijk over oude paden en vaak bij de boer over het land. Mooie ommetjes voor mensen uit de buurt, maar ook heel aantrekkelijk voor wandelaars van buiten. Vrijwilligers onderhouden de route. De route welke ik vandaag liep, is voor hen een bewerkelijke. Heel veel bruggetjes en overstapjes maakten het mogelijk om dit mooie rondje te lopen. Het viel me op, dat er ook diverse bankjes waren onderweg.

De route begint bij het dorpje de Vecht bij Terwolde.  Een dorp, wat ik ken door café de Groot, waar ik vaak geweest ben voor een bruiloftsfeest. Het dorp is in de 19e eeuw  (ten tijde van de ontginning van de natte heide en broekgebieden in de omgeving ) ontstaan op een wegkruising naast de Grote Wetering. Een klein dorp, maar springlevend met o.a. kerk, school, sportvereniging en café.  Meerdere kerken zelfs. Het dorp is van oorsprong katholiek (de parochie dateert van 1921), er is echter ook een kerk van de gereformeerde gemeente met grote parkeerplaats, want kerkgangers komen uit de omgeving. Zo zijn er ook een katholieke brede school en een reformatorische school.

Ik parkeerde de auto aan de rand van het dorp bij het sportterrein. Hier start de route, eerst over het sportveld langs een rijtje starterswoningen, daarna over het terrein van de Hooge Kamp, waar op biologisch-dynamische wijze groenten worden verbouwd.  Daarna door een weiland met nieuwsgierig vee en langs en graanakker.

Aan de rand van de graanakker zag ik een oud stenen kruis, in 1571 geplaatst door Arent van Limberghen als een zgn. zoenkruis. Oorspronkelijk is een zoenkruis een wegkruis, dat meestal op kosten van een moordernaar werd opgericht om voorbijgangers op te roepen te bidden voor het zieleheil van het slachtoffer, die de laatste sacramanten niet had gekregen en daardoor niet in de hemel zou komen. Het kruis was zowel bedoeld om het slachtoffer als de overledene te verzoenen. In dit geval betreft het een kind, wat verdronken is in de wetering. Omdat hij zo plotseling is overleden, noemt men het ook dit een zoenkruis. Ten onrechte noemt men het wel eens hagelkruis, dat zijn wegkruisen , geplaatst bij een kruispunt om boze geesten zoals onweer en hagel af te weren.

Vlak hierbij ligt huis Avervoorde, een herenboerderij, die dateert uit de 15e eeuw (was oorspronkelijk een spieker) met in het huidige gebouw nog resten uit de 17e eeuw.

Daarna liep ik een stuk langs de Grote Wetering. Dit is de oudste wetering in dit gebied, al in 1328 gegraven voor ontginningen in dit gebied. 

Via de Groenestraat liep ik vervolgens over de Werlerweg. Een mooie onverharde weg met fietspad en veel wilgen. Ik hoopte een steenuil te zien (zag er nog nooit één, staat op mijn verlanglijstje) , maar helaas…. Heb een tijd staan praten met een fietser, die naar de vissen keek. Mooie ontmoeting.

Vandaar door een natuurgebiedje en daarna langs de Niebroeker Wetering. Ik heb vandaag heel veel vogels gehoord. Hier overheerste de kleine karekiet.

Via de Kraaigraaf  (een oude wetering met bosjes erlangs, eigendom van Gelders Landschap) ging het richting vliegveld Teuge. Ondeweg meende ik een ree in de bosjes te horen , en zag ik o.a. hazen en een gele kwikstaart.

Even verderop zicht op de stijgende en landende vliegtuigjes en de parachutisten.

Vandaar nog weer langs water en door een aantal weilanden . 

Via een oud kerkenpad bereikte ik de Vecht weer. Een mooie wandeling. Ik vond het vooral fijn, dat de route zo weinig over asfalt ging. En echt een boerenlandroute.

3 Reacties Post a comment
  1. Wat is dit weer een hele mooie wandeling en wat heb je weer veel gezien.GroeztenMarylou

    maandag, juli 23, 2012
  2. Jan, ook bij ons speelt de angst voor veeziekten. We hebben hier tenslotte de MKZ crisis gehad, dus niet denkbeeldig. In de regio bij de Vecht ging het pad echter bij heel veel boeren over het land.Dit pad is verboden voor honden omdat het veel over particulier terrein gaat

    maandag, juli 23, 2012
  3. Mooie gevarieerde wandeling weer, Klaske.
    Ook in Fryslân wordt her en der getracht om oude paden opnieuw leven in te blazen. Boeren schijnen er nogal eens bezwaar tegen te maken, omdat loslopende honden ziekten onder het vee kunnen verspreiden. Dat lijkt elders een minder groot probleem te zijn ….

    maandag, juli 23, 2012

Geef een reactie

