Skip to content

Tonio, een requiemroman

Soms heb je een boek, wat je in één ruk uit wilt lezen. Bij andere boeken kan ik dat niet. Dat was ook het geval bij Tonio van A.F.Th. van der Heijden. Het boek was te pijnlijk om achter elkaar door te lezen. Het is een requiemroman, die hij geschreven heeft nadat zijn enige zoon door een verkeersongeval om het leven kwam. Het boek is deels gebaseerd op dagboekaantekeningen en verhaalt van het diepe, hartverscheurende verdriet van de schrijver en zijn vrouw na het overlijden van hun zoon. Minitieus wordt alles beschreven en het gebeurde gereconstrueerd. Ook veel herinneringen aan vroeger worden opgehaald.
Een vreselijk (goed) boek.

2 Reacties Post a comment
  1. Het is inderdaad een boek wat je bij blijft. Indrukwekkende beschrijving van rouwproces.
    Dat het blijft hangen vind ik niet erg. De beste film die ik afgelopen jaar zag was ook heel droevig (des Hommes et des Dieus) en ik houd ook wel van droevige muziek

    zaterdag, juli 21, 2012
  2. Kan je goed boek zijn maar lees liever ogewekte lectuur..dit blijft anders te lang bij me hangen

    zaterdag, juli 21, 2012

Geef een reactie

