Skip to content

Nieuw klompenpad bij Emst: het Loobrinkerpad

Zaterdag is er een nieuw klompenpad geopend in de buurt van Emst, het Loobrinkerpad, genoemd naar de buurtschap Loobrink  ten oosten van Emst. Het is een afwisselende route van 10 km , welke je kunt inkorten, of verlengen door over te stappen op een andere route. Ik vond het gedeelte door het Vossenbroek  (een natuurgebied van het Gelders Landschap) het mooiste . Verder vind ik het altijd leuk dat je met zo’n route in je eigen omgeving op weggetjes komt, die je niet kent. Lopen jullie even met me mee?

De route, die is gemarkeerd met bordjes met een paarse klomp, begint in Emst, een dorp in de gemeente Epe.Vanaf het dorpshuis steek je de hoofdweg ter hoogte van de benzinepomp over. Vrijwel direct ben je het dorp uit, je wandelt over rustige paden en weggetjes naar het Smallert, een recreatiepark, waar je op forel kunt vissen (en ook forel kunt kopen/ eten) , kaarsen kunt maken, en een speeltuin is.  Onderweg kun je wild zien, en natuurlijk ook veel vee. Zien en gezien worden.

Het is mooi wonen bij ons in de omgeving.

Je steekt de Smallertse beek over en loopt dan een stukje over een fietspad, wat is aangelegd op het tracé van een voormalige spoorlijn, welke ooit door Koning Willem I werd aangelegd.

Daarna loop je naar het Kievitsveld, een combinatie tussen natuur- en recreatiegebied. Er liggen een aantal plassen, ontstaan na zandafgraving voor de aanleg van de A50. Een prachtig groene omgeving waar ook van alles bloeit.

Sauna de Veluwse Bron ligt aan 1 van de plassen. Bij een andere is een strandje en een waterski baan. Ook kun je er goed vissen. De vissers waren vanmorgen echter nog in ruste, de avond er voor was het vast gezellig geweest.

Vanaf het Kievitsveld gaat de route naar Loobrink. Je kunt de route hier evt. inkorten en teruglopen naar Emst. Dan mis je echter wel een heel mooi stuk van de route, het Vossenbroek. Dit is een natuurgebied doorsneden door de snelweg. Men is druk doende met natuurbeheer in dit gebied. De bedoeling is om elzenbroekbos de kans te geven zich verder te ontwikkelen. Hiernaast ook behoud van oude landschapselementen als houtwallen richting de Emster enk. Ik zag dat men ook diverse poelen gegraven heeft. Leuk om de natuurontwikkeling in dit gebied te volgen.

Ik zag ook mooie libelles. Weet iemand ook, hoe deze heet?

Vanaf het Vossenbroek loop je een stukje over land van een boer. Mooi te zien, dat er bomen gepland zijn in de wei, waar het vee in de toekomst schaduw kan vinden.

Het was een mooie wandeling. Lekker rustig , kwam maar een enkeling tegen, die de hond uitliet. Wel overal vogelgeluiden, dat was genieten. De wandeling is deels onverhard, gaat echter maar heel beperkt over boerenland. Ik wil de route bij de Vecht ook nog eens gaan lopen (Avervoorder pad) , heb gelezen, dat die grotendeels onverhard is en echt door de weilanden gaat.

Tot slot nog een tip voor mensen van buiten de regio: als je weer in het dorp komt ga dan even rechts af op de Hoofdstraat naar slagerij ter Weele, een echte topslager. Deze slager slacht nog zelf, heeft heerlijk vlees, worst, wild etc. Levert oa. aan restaurants met Michelinsterren.
Verder zijn er in Emst en omgeving diverse horecazaken, waar je tot slot wat kunt eten of drinken.

Voor informatie over de klompenpaden in Gelderland en Utrecht (kaartjes van de wandelingen, en verdere informatie) , klik hier.
Kijk ook eens  hier om te zien, welke klompenpaden ik nog meer gelopen heb.
Willem van Leuveren heeft heel mooie foto’s gemaakt van de meeste klompenpaden, klik hier.

8 Reacties Post a comment
  1. Fijn dat je zo genoten hebt. Er komen er ook steeds meer. Laatst liep ik op Texel, daar heten ze anders, maar ook daar steeds meer routes bij boeren over het land

    zondag, juli 6, 2014
  2. Tooske van Baardwijk #

    Vandaag het Loobrinkerpad Emst gelopen. Wat heb ik een heerlijke wandeling gehad !!
    Perfect wandelweer, markering was goed en de omgeving heel afwisselend. Buizerds, konijnen, schapen, boerenzwaluwen, kwikstaarten, paarden, geiten, een padje op m’n pad van alles gezien en ervan genoten. Eerder heb ik al een aantal klompenpaden gelopen en ben er
    groot liefhebber van.
    Van mij mogen er nòg meer komen.

    zondag, juli 6, 2014
  3. Dag Hennie

    Voor zover ik weet niet, maar je kunt wel een plattegrond downloaden op de site van klompenpaden en de route is goed gemarkeerd.

    Vriendelijke groet Klaske

    zondag, juni 30, 2013
  4. HennieRoelofsen #

    graag zou ik willen horen of hij ook op GPS te krijgen is
    P.S mooie foto`s
    vr gr Hennie

    zondag, juni 30, 2013
  5. Jij weet je eigen omgeving goed aan te prijzen, Klaske.
    Het lijkt me een schitterende tocht, die ik beslist eens ga lopen.
    De libel kan een platbuik zijn, maar ik denk eerder aan een mannetje van de gewone oeverlibel, vanwege het geel, dat ik aan z’n koppie zie en de dudelijk zwarte punt aan de staart.
    Het lijkt me ook een vrij kleine libel.
    De eerste koeienfoto is geweldig…de voor en de achterkant van zo’n beest in een foto..prachtig!!
    @ Leuk, dat er weer nieuwe bewonderaars van mijn foto’s zijn.
    We zijn druk met onze woonkamer, maar ik zal proberen vandaag een nieuwe log te plaatsen.
    Ik heb schitterende foto’s van de Amsterdamse Waterleidingduinen. Heb daar oog in oog gestaan met Damherten. Een geweldige ervaring!
    Groetjesss…Ria.

    dinsdag, juni 19, 2012
  6. Wat een mooie serie van dit nieuwe klompen pad. Er is variatie genoeg op de wandeling en dat heb jij heel goed weergegeven

    maandag, juni 18, 2012
  7. Yes, klompenpaden. Het zijn dé ommetjes om te wandelen en te fotograferen. Het levert altijd mooi beeldmateriaal op.
    En ja die koeien en kalveren, het blijven prachtdieren.
    De libelle is een platbuik libelle.

    maandag, juni 18, 2012
  8. Dit is weer een wandelpad in een mooie omgeving, en weer door jou geïllustreerd met mooie foto’s. De libel lijkt me een gewone oeverlibel/Orthetrum cancellatum – ik ben geen kenner.

    maandag, juni 18, 2012

Geef een reactie

