Skip to content

Chur, de oudste stad van Zwitserland

Donderdag ben ik vanaf hotel Alpina in Tschiertschen een dag naar Chur geweest. Het is de oudste stad van Zwitserland met een mooi oud centrum. Ik heb genoten van een dagje cultuur: 2 mooie kerken bezichtigd, door de stad gedwaald en genoten van de prachtige panden, een museum bezocht, en in een park naar de kunst gekeken. Natuurlijk was er ook tijd om op een terras in de zon te zitten en naar de mooie winkels te kijken. Fijn zo’n mooie kleine stad in de buurt van het vakantieverblijf. Niet alleen goed voor een regendag. Ik kwam er dan ook diverse andere hotelgasten tegen.

Chur is de toegangspoort tot belangrijke handelsroutes via alpenpassen en Rijn. De oudste vondsten zijn uit het neolithicum (3900-3500 voor Christus) , daarmee is de stad een van de oudste nederzettingen van Zwitserland. In de tijd van de Romeinen was het een versterkt kamp, Curia Raetorum geheten. In elk geval vanaf 451 was het een bisschopsstad (het oudste geschrift, waarin over het bisdom Chur gesproken wordt, dateert uit dat jaar), de eerste ten noorden van de Alpen. Daarna volgden invasies door de Ostrogoten, de Franken, de Magyaren en de Saracenen. De huidige gotische binnenstad dateert uit de 14 en 15e eeuw. Je ziet er de invloed van Italiaanse bouwmeesters in terug. De stad, met een duidelijke centrumfunctie, is nu hoofdstad van het kanton Graubunden en telt ca. 33.000 inwoners. Ik vond de sfeer Italiaans, niet alleen in de bouwwerken, maar ook elegante winkels, veel Italiaanse namen (Zwitserland is dan ook een land met meerdere talen) en lekker ijs.

St. Martinuskerk, Chur

interieur St. Martinuskerk, Chur

De St. Martinuskerk , de evangelische hoofdkerk van de stad, bevat 8e eeuws metselwerk van de karolingische voorganger van de huidige kerk. Deze is door brand verwoest. In 1491 kwam de huidige kerk, in laat gotische stijl, gereed. In 1532 werd hier de reformatie gepredikt. Je kunt in het interieur goed zien, dat het een protestantse kerk is, veel soberder en lichter dan de kathedraal, welke ik later bezocht. De kerk bevat 3 prachtige gebrandschilderde ramen uit 1918 , gemaakt door Augusto Giacometti uit het beroemde Zwitserse schildersgeslacht. Hij was een neef van Gustavo Giacometti, deze was eveneens schilder en vader van 2 zonen, waarvan Alberto de meest beroemde is, vooral door zijn beelden. In het plaatselijke kunstmuseum heeft men werk van alle 3.

Ik bracht een uitgebreid bezoek aan de kathedraal St. Maria Hemelvaart. Over de bouw van deze kathedraal, welke in 1272 gereed kwam, heeft men 120 jaar gedaan. Het koor en hoogaltaar zijn het oudste deel. Toren en dak werden in 1811 door een brand vernietigd en later die eeuw weer hersteld.

kathedraal st. Maria Hemelvaart, Chur

kathedraal st. Maria Hemelvaart, Chur

Er zijn veel mooie details te bewonderen. Dat begint al met de zware bronzen deur in het westportaal en het portiek met beeldhouwwerk en tympaan uit 1730 met Maria en de beide schutspatronen van de kathedraal.

detail deur kathedraal

In de kerk is ook van alles te zien uit verschillende periodes. Hier zicht op het koor met hoofd altaar. Hieronder een crypte, waar je niet in mocht.

interieur kathedraal Chur

Prachtig vond ik het romaanse beeldhouwwerk op de zuilen.

Adam en Eva

Op de noordmuur een prachtige frescocyclus uit 1330-1340 met de kruisiging en treurende Maria. Hier ook een mooi altaar, waarbij ik de schildering Breugeliaans vond aandoen.


In een ander deel van de kerk waren de gewelven in de 17e eeuw beschilderd.

In de stad een prachtige baroktuin, het Fontanapark, met hierin moderne kunst. Je kunt er heerlijk even zitten op 1 van de stoeltjes, die je kunt oppakken en neerzetten waar je wilt. De bank om de boom is ook prachtig. Zo mooi dat je nu eens niet met je rug naar de boom toe zit.

Fontana park

Veel mooie huizen en pleinen. Vaak beschilderingen op de muren.

Overal was aandacht aan besteed, bijv. aan de deuren.

Het Bündner Kunstmuseum, een mooi klein museum, is een bezoek waard. Er was een tentoonstelling met Lackskins van André Thomkins. Hij brengt verf op water aan, creëert prachtige abstracte patronen en ligt dit vast door er papier op te leggen. Een bijzondere techniek.
Het mooist vond ik de schilderijen en beelden op de bovenste verdieping , werk van de diverse familieleden van de familie Giacometti, en verder werk van o.a. Kirchner. Helaas mocht ik er geen foto’s maken.

In de stad ook nog een mooi werk gezien van Christoph Haerle, geheten de tranen van Lucretia. De kleur van het glazuur was prachtig.

Ik was met de postbus naar de stad gegaan, dan kon ik lekker om me heen kijken, hoefde ik op de bochtige en steile weg vanaf Tschiertschen niet op te letten. Het busstation was ook de moeite waard qua architectuur. Het is gebouwd boven het treinstation. In Chur kun je van normaalspoor overstappen op het smalspoor van de Raetische Bahn. De trein rijdt zo door de stad, ook de Bernina express. Je zou zo naar Italië willen rijden, maar ik nam toch maar weer de bus naar hotel Alpina.

busstation Chur

4 Reacties Post a comment
  1. Dag Ria

    dank voor j reactie. Ik wens je al vast veel plezier toe deze herfst. Ik was tot nu toe alleen in de herfst+ winter in de alpen. Het voorjaar met alle bloemen is echter ook prachtig.

    groeten uit Epe van Klaske

    maandag, juni 11, 2012
  2. RIA Been-Juffermans #

    Hallo Klaske
    Bedankt voor de prachtige foto’s van Chur en Tschiertschen en de bloemrijke omgeving!
    Ik heb er enorm van genoten- zelf heb ik ook al 4x in Hotel Alpina overnacht en
    Reis daar met de Gouden Herfstdagen weer naar toe!! Groetjes van RIA uit Dordrecht

    maandag, juni 11, 2012
  3. Hannie #

    Wat een mooie reportage, ik heb het gevoel dat ik met je heb meegereisd.

    maandag, juni 11, 2012
  4. Wat een pracht aan glasramen..heel mooie reeks

    maandag, juni 11, 2012

Geef een reactie

