Spring naar inhoud

Wandelen in Zwitserland: vanaf de Glaspass over de Glaser graat

Gisteren zijn we vanuit hotel Alpina in Tschiertschen met een busje naar de op een uur rijden afstand gelegen Glaspass gebracht, om van daar uit te gaan wandelen. Ik maakte er een prachtige wandeling, deels over een goed begaanbare graat met schitterende uitzichten.

Bij de Glaspass

De 1950 m hoge Glaspass in Graubunden verbindt het het Domleschg (Hinterrheintal) met het Safiental. De pas ligt aan de voet van de Piz Beverin. Vanaf de pas kun je verschillende wandelingen maken. We kregen een geplastificeerde kaart mee vanuit hotel Alpina, heel handig, hierdoor kon je , samen met de tips die we kregen over wandelmogelijkheden, een goede keuze maken. Het was prachtig weer, de beklimming van de Piz Beverin zat er echter niet in voor Nico (de bergbeklimmer in de groep), want er lag nog te veel sneeuw. Het is lang koud gebleven dit jaar, en er is de afgelopen week ook nog weer sneeuw bijgevallen. Hierdoor zijn sommige tochten nog niet mogelijk. Een deel van onze groep bleef onder de kam van de Heinzenberg, maakte een mooie wandeling over gemakkelijke paden. 6 van ons gingen de graat op, waarbij alleen Nico doorliep tot de top van de Tguma. (Nico heeft deze week een aantal toppen in de regio beklommen, kijk zijn site  voor zijn verslag) . Ik en nog 4 anderen liepen tot alp Lüsch, en gingen daarna over de route onder de kam terug.

We begonnen onze wandeling bij het Berggasthaus Beverin, waarbij we geleidelijk omhoog liepen. Nico was ons al snel een stuk voor, we konden hem uit de verte nog wel een tijd zien lopen.

We hadden Wytze Boersma bij ons, de plantenkenner. Dus als we onderweg een mooi of interessant plantje zagen, namen we de tijd om dat te bekijken.

alpenanemoon

voorjaarscrocus

Boven aangekomen liepen we over de graat verder. Er lagen nog resten sneeuw, soms had de bovenlaag een wat roze kleur. We zijn er nog niet achter waardoor dit wordt veroorzaakt (bloed? Maar het was op te veel plaatsen) Prachtige uitzichten, naar links een dal met hoge bergen, naar rechts een soort duinlandschap. Qua begroeiing veel struikheide, alpenroosjes (een soort rhodondendron, bloeiden nog niet) en jeneverbes. Hiernaast ook allerlei soorten bloemen, bijv. crocussen. We zagen een koninginnepage, deze liet zich echter niet op een foto vangen, vloog onrustig heen en weer.

Op een gegeven moment ging het pad over in een breder pad, wat naar Alp Lüsch leidde. Deze zomerboerderij was nog niet bewoond, de koeien gaan binnenkort weer omhoog. Dan kun je er wat te drinken kopen. Voor ons was het nu een prima picknickplek.

We liepen daarna weer terug richting Glaspass, deels over brede paden. Onderweg kwamen we diverse andere hotelgasten tegen. Sommigen hadden goed geluisterd naar de tip om een hoofddeksel te dragen.

Onderweg was er nog van alles te zien op het gebied van bloemen.

langgespoord viooltje

rozenkransje

stengelloze gentiaan

piramide zenegroen

En zo liepen we geleidelijk weer terug naar ons uitgangspunt, waarbij we op het laatst nog een moerasje met o.a. veel dotterbloemen en bittere veldkers passeerden.

bittere veldkers

Voor het busje weer kwam om ons weer naar huis te brengen was er nog tijd om op het terras van het Berggasthaus van een dubbele espresso met taart te genieten. Ik vond het echt een topdag, zeer de moeite waard. Ik was heel blij, dat ik de graatwandeling had gedaan, het stijgen was niet lastig en lopen over de graat niet eng. Ik denk dat alleen mensen met echt erge hoogtevrees er moeite mee zouden hebben. Ik hoorde later van Nico, dat ook het 2e deel van de graatwandeling erg mooi en goed te doen was. Ook de mensen, die lager bleven, hadden een fijne dag gehad Wij boften natuurlijk wel, dat het zulk prachtig weer was, zonnig, lekker warm, maar door de wind niet te heet.

Als je in Alpina logeert, en er een wandeldag vanaf de Glaspass georganiseerd wordt, is het een absolute aanrader om mee te gaan.

6 Reacties Post a comment
  1. DAg Trynke

deze wandeling was inderdaad totaal niet eng. Wat mijn hoogtevrees betreft: ik ben er niet vrij van, maar lang niet zo erg als vroeger. Wat betreft al die bloemen: juni is vlgs mij wel de bloeimaand. Wij waren er begin juni, een paar weken later bloeiden er weer andere soorten orchideeën. Maar later in het jaar is het ook prachtig, als je wat later in het jaar bent, kun je weer beter wat hogere wandelingen maken. Een aanrader om zelf een keer naar dit gebied te gaan, als het je lukt om je vrij te maken.
    groeten van Klaske

dinsdag, augustus 14, 2012
  2. Trynke #

Op jou foto’s lijkt het niet eng op zo grote hoogte te lopen.
    Heb je zelf nog last van de hoogte-vrees ?
    Bloeien die bijzondere planten alleen in juni ?
    Bedankt voor het bijzondere reisverslag.

dinsdag, augustus 14, 2012
  3. dank je Hannie.
    Hoe gaat het met de voorbereiding van de 4daagse van Harrie?

4. Hannie #

Wat geef je ons toch een prachtig verslag van je vakantie. Op afstand genieten we mee.

5. Ik heb weer genoten van je majestueuze landschappen en de bloemenpracht daar hoog in de Alpen.