Skip to content

Wandelen tussen de alpenbloemen

stengelloze gentiaan

Eergisteren aangekomen in Tschiertschen, gisteren de eerste dag op stap vanuit hotel Alpina. We gingen met een groepje samen met de bloemenkenner Wytze Boersma op stap. Tobias bracht ons met een busje een stukje op weg, we werden op een bosweg in de buurt van Furgglis afgezet. Van daar liepen we richting Joch. Het eerste stuk door het bos, later door open veld. We zijn niet helemaal naar Joch toegelopen, want het dreigde te gaan regenen en er was voor de middag slecht weer voorspeld. Achteraf viel het allemaal erg mee, wel een paar keer kort regenjas aangehad, maar die kon ook direct weer uit. Prima wandelweer dus. En wat een prachtige bloemen hebben wij gezien.

Vanaf de splitsing van het pad, waar je kon kiezen of je richting Joch of Farur ging, kozen wij er voor om richting Farur te gaan. Dit is een groepje huizen/ boerderijtjes, op dit moment niet bewoond. We stopten er om ons brood op te eten. Voor een koel drankje was gezorgd. Warm was het echter niet, er stond een stevige wind op deze hoogte.

Vandaar liepen we terug richting Tschiertschen. Er lag her en der nog sneeuw. Ook zagen we een sneeuwhoen opvliegen en zagen de anderen een gems (ik helaas niet, keek weer net de verkeerde kant op) .

Daarna liepen we tussen de koeien door richting dorp. Deze beesten zijn duidelijk gewend aan mensen, ze bleven zo rustig liggen.

En zo daalden we weer af naar het dorp, wat prachtig op een helling in de zon lag.

Onderweg heel veel prachtige bloemen gezien. Volgens Wytze liep de natuur 2 weken op achter, er was deze winter veel sneeuw gevallen en het bleef lang koud. We zagen dan ook nog geen bloeiende orchideeën. Maar er was veel om van te genieten. De kleuren waren ongelofelijk mooi. Ik laat een paar foto’s zien van de pracht die we onderweg zagen. Erg leuk om nu eens in het voorjaar in de bergen te zijn. Tot nu toe was ik er elke keer in de herfst. ’s Avonds bij het eten en erna ervaringen uitwisselen met andere gasten, die soms een heel andere tocht gemaakt hadden. Nico had bijv. een top beklommen en een graatwandeling gemaakt . Spectaculair was dat geweest. (kijk eens op het weblog van Alpina voor zijn verslag, of op het weblog van Ria voor haar verslag van de bloemenwandeling). Leuk dat er in dit gebied voor elk wat wils is, maar ik houd me toch maar bij de wat begaanbaarder paden. Het telefoonnummer van de helicopter om je te laten redden staat wel achterop de plattegrond, die we van het hotel meekregen, maar ik heb geen behoefte aan nog een keer een vlucht op kosten van de ziektekostenverzekeraar.