Skip to content

Stephan Enter, Grip

 Een mooie zomerdag. Gisteravond druk bezig geweest in de tuin, de bloempotten gevuld met zomerbloeiers. Het ziet er gezellig uit. De afgelopen week steeds ’s morgens vroeg en ’s avonds buiten gegeten. Ik was van plan om vandaag met de fiets naar Deventer te gaan, maar ik zat zo heerlijk met de krant aan de grote tafel in de tuin, dat ik ben maar thuis gebleven. Heb de hele dag zitten lezen, heerlijk. Onderwijl scharrelen de merels en mussen om mij heen.

Ik heb vandaag een boek gelezen van Stephan Enter, een schrijver, die ik niet kende. Ik zag het boek laatst in de boekhandel liggen, de omslag sprak mij aan (blauw natuurlijk, mijn lievelingskleur, met een foto van bergen en water). Dat, en het feit dat het door een medewerker van de boekhandel aanbevolen werd, maakte dat ik het oppakte.

Ik kende de schrijver niet, hij heeft al meer geschreven, voor dit boek was hij genomineerd voor de Gouden Uil. Het is een aanrader, een boek, waar je over na blijft denken. Het vertelt over 3 mannen en een vrouw, die in hun studententijd samen aan alpinisme gedaan hebben. Ze hebben o.a. samen geklommen op de Lofoten. Nu staan ze op het punt om elkaar na 20 jaar weer te ontmoeten in Wales, waar 2 van hen samen wonen.
Het boek wordt afwisselend vanuit het perspectief van 1 van de 3 mannen verteld, waarbij ze zich een incident op de Lofoten, wat hun leven veranderde, elk op hun eigen wijze herinneren en de ontmoeting na 20 jaar beschreven wordt.  Het is een prachtig boek, wat heel goed in elkaar zit. Mooie beschrijvingen (wel vind ik de zinnen soms lang), goed beschreven karakters , spannend , en boeiend qua thematiek. Een boek om nog eens te herlezen.

One Comment Post a comment
  1. Lekker rustig in een hoek met een boek..zalig toch

    zondag, mei 27, 2012

Geef een reactie

