Skip to content

Kunst waar je blij van wordt: de beeldentuin van ’t Nijenhuis bij Heino

Vandaag had ik het plan om achter de computer te kruipen om een klus af te maken. Vanmorgen heb ik inderdaad een paar uur gewerkt (wel koffie met krant op een bankje buiten met dik vest aan), maar ’s middag heb ik de plannen bijgesteld na op de buienradar gekeken te hebben: het bleef droog en de zon scheen. Ik zou gaan eten bij mijn zus in Laag Zuthem en ik wilde graag de vernieuwde beeldentuin bekijken van museum ’t Nijenhuis daar vlak in de buurt bekijken, dus de auto gepakt, en met de pont de IJssel over. Heb een heerlijke middag gehad. Werd ontzettend blij van de combinatie van mooi weer, natuur en prachtige kunst. Ik ga hier vaak terug komen.

Ik kom al jaren in ’t Nijenhuis bij Heino. Het is een prachtig kasteeltje, omgeven door een mooie tuin met een mooie kunstcollectie. De basis hiervan is indertijd gelegd door Dirk Hannema, voormalig museumdirecteur van het Boijmans van Beuningen Museum. Indertijd waren de exposities in de bouwhuizen, en was het kasteel maar af en toe geopend voor publiek, nu is het kasteel steeds toegankelijk, en is in 1 van de bouwhuizen een café en museumshop gevestigd.

De eerste keer dat ik in ´t Nijenhuis kwam was ook in het voorjaar, want ik weet nog dat de magnolia bevroren was. Een paar jaar later volgde ik er met een vriendin een cursus over de schilders uit Sint Martens Latem. Inmiddels vormt het Nijenhuis samen met het Paleis op de Blijmarkt te Zwolle Museum de Fundatie.  Een pracht museum, waar ik graag kom. De lokatie in Zwolle is nu gesloten i.v.m. uitbreiding. Het belooft spectaculair te worden met een OOG bovenop het museum. Het plan is om december 2012 weer open te gaan. Ik zie er naar uit.
Gelukkig is een deel van de topstukken nu te zien in ´t Nijenhuis. Ook zijn er exposities op andere lokaties in Zwolle. In de krant las ik, dat de beeldentuin bij ’t Nijenhuis heringericht was (goed beveiligd ivm bronsdiefstallen) en uitgebreid met beelden uit het Museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Wat een geweldig initiatief om werken, die anders in depot staan, zo toch aan het publiek te kunnen tonen. Het is een prachtige beeldentuin met 75 beelden. Kan concurreren met de beeldentuin bij Kröller Müller. Voordeel hier is: gratis toegankelijk met Museumjaarkaart. Bij Kröller Müller, waar ik ook graag kom, moet je toch altijd entree voor het park betalen. En ook hier is de omgeving schitterend om te wandelen of fietsen (het station van Heino is voor wandelaars op loopafstand, er is ook een NS wandeling, kijk hier voor mijn eerdere blogje hierover )

Beeldentuinen nodigen altijd uit om even op een bankje te gaan zitten genieten. Bij ’t Nijenhuis maken ze het ons wel erg makkelijk. Overal staan witte stoeltjes, die je mee kunt nemen. Dus perfect voor een pauze in de zon of om te picknicken. Deed denken aan een park in Parijs waar ik wel geweest ben. Nodigt echt uit.
Overigens is er ook een mooi terras met horeca. Lekkere koffie. Het personeel had wel moeite met de drukte. Het was denk ik ook drukker dan verwacht, zulk mooi weer wat niet voorspeld.

Bij een beeldentuin versterken natuur en cultuur elkaar. Zo ook hier, terwijl ik de vogels hoorde zingen, prachtige uitlopende bomen en bosanamonen zag, voegden de kunstwerken zich hier prachtig tussen. Bijv. bovenstaand terracotta werk. Of de prachtige vormen met glas. Ook juist contrasterend, bijv. het uitbundige werk met o.a. flamingo’s. En er zijn 2 bijzondere tafels te bezichtigen, 1 buiten en 1 binnen. De tafel buiten van Elisabeth Stienstra bestaat uit een tafel blad met Breugeliaanse voorstelling, waarbij het tafelblad steunt op kinderen, die op hun hoofd staan. De tafel binnen met 8 stoelen is van de hand van Jan Fabre, van wie ik eerder een tentoonstelling in het Kröller Müller bezocht. Hij  is van glas, met de handen met bicblauw gestempeld, met in het blad de tekst verzet uitgestansd. Het is de tafel voor de ridders van wanhoop, refererend aan de Arthur legende en de onmogelijke queeste.

Ik ben natuurlijk ook nog even het kasteel in geweest. Fijn om daar rond te lopen, en oude favorieten terug te zien, maar ook werk, wat ik niet kende, bijv. uit de uitbreide collectie werk van Paul Citroen van de Provincie Overijssel. Maar het weer was te mooi, dus tot slot nog even in de zon op zo’n stoeltje, ogen dicht, meditatief moment: genieten van de zon op de huid en het geluid van de vogels. Voor mij een plek om terug te komen. Ik werd heel blij van de kunst hier, en vergat alle dagelijkse beslommeringen. Nu maar hopen, dat het morgen regent, want mijn “huiswerk” achter de computer moet echt af.
Een aanrader om dit museum te bezoeken. Voor meer informatie over de beelden klik hier, en voor meer algemene informatie hier.

3 Reacties Post a comment
  1. Wat heb ik genoten van het zonnetje en al die schoonheid toen ik virtueel met je op pad ging.Fijn weekend verder.

    zondag, februari 3, 2013
  2. Johanna #

    johanna,

    moet ik ook eens heen gaan, zeker nu het voorjaar is.
    mooie beelden , vooral die grote bol. Vandaag genieten van je huis en wandelschoenen uit!

    maandag, april 9, 2012
  3. Het was een uitgelezen dag voor een bezoek aan deze tuin. Ik vind de omgeving altijd erg mooi. (Ik was overigens in de buurt…). En je treft het, vandaag kun je de klus achter de pc afmaken want het regent.

    maandag, april 9, 2012

Geef een reactie

