Skip to content

Kamermuziek van Buxtehude door Ton Koopman en de Amsterdam Baroque Soloists

Vanavond al weer naar een concert in Zwolle. Ondanks de economisch barre tijden, die ook te merken zijn in de cultuursector, is er nog volop te genieten. Vandaag gingen we naar een concert van de Amsterdam Baroque Soloists met Ton Koopman, waarbij muziek van Buxtehude werd uitgevoerd voor orgel, klavecimbel, 2 violen en viola da gamba in wisselende bezettingen.

Buxtehude was een voorloper van J.S. Bach, werkte in Lübeck, waar Bach hem heeft horen spelen. Ik ken hem vooral van zijn orgelmuziek , die leerde ik in mijn Amsterdamse tijd kennen door de orgelconcerten van Harm Harhuis. Ook heb ik meerdere cd’s met vocale muziek van hem, cantates en Membra Jesu Nostri. Vanavond werden een aantal sonates en andere instrumentale werken uitgevoerd in Odeon in Zwolle. Het was een mooi concert, maar ik miste de echte vonk. Kwam het doordat het kistorgel uitstekend geschikt was als begeleiding, maar minder geschikt was voor de solopartijen voor orgel? Kwam het doordat er na elk stuk geapplaudiseerd werd? Of werd eraf en toe  toch wat te routineus gemusiceerd? Ik weet het niet, maar feit was wel, dat ik het een mooi concert vond, maar geen topper, zoals het concert van het Margaretha Consort afgelopen zaterdag. Daarbij had ik af en toe kippenvel, bij mij altijd het geval als muziek mij echt raakt.
Voorafgaand aan het concert weer uit eten. Deze keer naar grand café Public bij Odeon. Lekker gegeten, carpaccio vooraf en als hoofdgerecht spinakopita (griekse hartige taart met spinazie en geitenkaas) met een salade en frites. Ik zag uit een reaktie op een eerder blogje, dat Johanna zich ongerust maakt, dat ik mijn target qua afvallen niet haal. Ze kan gerust zijn, ik heb niet alles opgegeten, de portie was te groot. En ik ben ondanks lekker eten met 2 glazen wijn bij de maaltijd inmiddels 4 kg afgevallen in een maand. Kwestie van opletten wat ik eet en wat meer bewegen. Ik ga dus nog even zo door.

One Comment Post a comment
  1. Zal zeker zalig geweest zijn maar als ik telkens terug kom van een theatervoorstelling,tentoonstelling of wat dan ook moet ik vaststellen dat cultuur niet voor iedereen bereikbaar is wegens de prijzen

    zaterdag, maart 31, 2012

Geef een reactie

