Skip to content

Wandelen vanaf Hoog Buurlo over Kootwijkerzand.

Vandaag onze laatste “eerste zondag van de maand wandeling” van het seizoen, van Hoog Buurlo over het Kootwijkerzand. Een mooie wandeling waarbij we heel veel leeuweriken hoorden en bij Gerritsflesch iets van 12 kraanvogels zagen opvliegen.

We begonnen de route weer op de parkeerplaats vlak bij de schaapskooi Hoog Buurlo, dat is als je vanaf Apeldoorn richting Kootwijk rijdt links af , waar de weg naar Assel rechtsaf gaat. Vandaar loop je via een mooie beukenlaan naar de schaapskooi. Ze lieten net de schapen en lammeren (al best grote) naar buiten binnen de omheining. De lammeren renden als gekken heen en weer, de schapen stortten zich op de voederbakken, waarna de lammeren ook nog snel wat te drinken namen.

Als je doorloopt kun je kiezen uit een pad wat iets links af gaat naar een schuur, of rechtdoor over het nieuwe betonnen fietspad (ik vind het jammer, dat ze deze fietssnelweg aangelegd hebben. Je ziet ze steeds meer op de Veluwe, zijn wel onderhoudsarm) . Meestal gaan we linksaf, dat vind ik ook de mooiste route. Degene die vandaag de route bepaalde, koos er echter voor rechtdoor te gaan. Je komt dan vrij snel op de hei uit.

Het was wat nevelig, maar klaarde snel op. De zon liet zich zelfs zien. En overal hoorden we de leeuweriken en zagen ze later, toen de nevel verdwenen was, ook opstijgen. Een prachtig geluid.

We kwamen weer langs Gerritsflesch, net als een week geleden toen ik met de vogelaars in dit gebied liep. Toen zagen we onderweg in een boom een klapekster. Nu zagen we bij het meertje echter een twaalftal vogels opvliegen. Tonny en ik riepen direct dat het kraanvogels waren. Die worden op dit moment meer in ons land waargenomen, doen ons land op doortrek aan. Klaas meende zeker te weten, dat het ooievaars waren, maar volgens mij had hij toch geen gelijk. Ooievaars en kraanvogels vliegen beide met gestrekte hals en poten, maar deze waren niet wit van kleur, en ooievaars maken ook vrijwel geen geluid tijdens het vliegen, terwijl we bij deze vogels het geluid van kraanvogels herkenden. Ook komen ooievaars nooit voor op deze plek. We houden het dus op kraanvogels.

Daarna liepen we over het Kootwijkerzand, een grote zandverstuiving. Daar een koffiestop, waarbij Maria op heerlijke appeltaart trakteerde omdat er wat te vieren viel, en vervolgens langs het voormalige zendstation van Radio Kootwijk terug richting auto’s (Een indrukwekkend gebouw. Ze zijn het aan het opknappen. Ben benieuwd wat nu de uiteindelijke bestemming wordt).

Een mooie afwisselende wandeling. Ik heb er geen kaartje van, want we zijn anders gelopen dan de route, die we meestal volgen. Laatste stuk ben ik ook samen met Maria gelopen, omdat ik op tijd terug wou zijn ivm een verjaardag. Bleek dus dat de rest van de groep nog net voor ons bij de auto was, omdat niet de gebruikelijke, langere, route gevolgd werd. Maar niet erg, had ik mooi met de smartphone kunnen oefenen in het vinden van de route. Het werkte, we kwamen weer bij de auto terug.

5 Reacties Post a comment
  1. Mooie wandeling…ik vind het Kootwijkerzand altijd schitterend en zeker die opname met de mist 🙂
    Bijzonder al die Kraanvogels boven Nederland en leuk, dat je ze gezien hebt.
    Ik zag vanmorgen een Zilverreiger. Dat vind ik al bijzonder 🙂
    Fijne zondag.
    Gr. Ria.

    zondag, maart 11, 2012
  2. Ondanks het minder goed weer toch een mooie wandeling gelopen.Kraanvogels denk niet dat ik die ooit ,op mijn wandeling zal tegenkomen ..denk dat die in deze streek niet passeren ,heb er hier toch nog nooit van gehoord.Voor u kan de dag niet meer stuk.

    maandag, maart 5, 2012
  3. Mooi, die nevelige landschappen op de Veluwe.
    De foto waarop zowel de schapen als hun lammeren toeslaan zodra ze de kans krijgen, vind ik ook erg mooi, ’t heeft wat aandoenlijks.

    zondag, maart 4, 2012
  4. Truus, ook Ria (wandelt) zag al kraanvogels . Echt bijzonder hoeveel er zijn. (hoe ik een smiley maak moet ik nog leren.)

    zondag, maart 4, 2012
  5. Mooi zeg, heb jij dus ook je kraanvogelmoment gehad.
    Bijzonder hoeveel kraanvogels er op dit moment te zien en te horen zijn boven Nederland.
    En super dat jij je nu ook op het smartphone-wandelen stort 🙂

    zondag, maart 4, 2012

Geef een reactie

