Skip to content

Bezoek aan Rotterdam

Vandaag met Marion een bezoek gebracht aan Ceciel, die naar Rotterdam verhuisd is. Ze woont in een pakhuis, wat tot apartementen verbouwd is, vlak bij het water. Heel mooi. Na de koffie met heerlijke petit fours gingen we wandelen. We kregen een rondleiding door een onbekend stukje Rotterdam, n.l. de deelgemeente Delfshaven. Piet Hein is hier geboren, bij de haven staat dan ook een groot standbeeld van hem. Verder werd er veel jenever gestookt en staat er de kerk, waarvandaan de Pilgrimfathers vertrokken naar Amerika. Het was er heerlijk rustig, het zonnetje scheen, wel maakte de wind het fris buiten. Blij met mijn winterjas en handschoenen.

We kregen vervolgens een lekkere lunch voorgezet. Daarna nog een wandeling, nu langs de Euromast, door het Scheepvaartkwartier. Dit is een wijk in de buurt van de Maas, die in 1840 door de stadsarchitect Rose is ontworpen als planmatige stadsuitbreiding. Deze wijk is gespaard bij het bombardement in de 2e wereldoorlog en telt veel monumenten. We liepen er niet alleen langs mooie huizen, maar ook door Het Park en door de prachtige tuin bij de voormalige buitenplaats Schoonoord, ontworpen door Zocher. We eindigden onze wandeling langs de Maas, waarbij ik veel achter om keek naar het beeld van New York aan de Maas met de prachtige Erasmusbrug. Het was guur buiten, toch vroor het nog net niet. De schaatsliefhebbers moeten nog even geduld hebben.

Het was een leuke dag. Toch zou ik niet graag in Rotterdam wonen. Ik ben een plattelander, die het wel heerlijk vindt om af en toe wat cultuur op te snuiven. Dat doe ik echter dan nog liever in een kleinere plaats.

2 Reacties Post a comment
  1. Mooie contrasten tussen de strakke nieuwbouw aan de Maas en het oude Delfshaven.
    Ik zou nog wel eens op een mooie dag naar Rotterdam willen om wat van die strakke nieuwbouw op de gevoelige plaat vast te leggen.
    Maar verder … ik soe der dea net lizze wolle … šŸ™‚

    maandag, januari 30, 2012
  2. Ik ken Rotterdam vrij goed.Ik kom er alle jaren minstens 1 keer.
    Maar druk,druk..geef mij maar kleinschaligheid.De fotoreeks illustreert heel goed je belevenissen

    maandag, januari 30, 2012

Geef een reactie

