Skip to content

IJshaar

Vandaag maakte ik deze foto van ijshaar.

Soms zie je, als het vochtig weer is, en een klein beetje gevroren heeft, op dode takken van beuk of eik een soort engelenhaar. Het is ijs. De verklaring van dit fenomeen haalde ik van internet: in het dode hout is een schimmel actief . De vrijkomende verbrandingsenergie houdt het hout iets warmer dan de omgeving. De verbrandingsproducten, water en koolstofdioxide, worden uitgescheiden. Eenmaal buiten bevriest het water meteen, waardoor de haren van onderaf aangroeien. Deze ijsharen kunnen een lengte tot 9 cm bereiken

3 Reacties Post a comment
  1. Interessant..hier had ik nog nooit van gehoord ,laat staan dat ik het al gezien had..

    zondag, januari 29, 2012
  2. Ik ken het verschijnsel ijshaar, ik heb er ook wel eens op gelet, maar nog nooit gezien. Mooi vastgelegd.

    zondag, januari 29, 2012
  3. Prachtig, dat ijshaar.
    Poolsneeuw (http://youtu.be/rwHu3TpDJvs) heb ik ruim 2 jaar geleden in onze achtertuin eens kunnen filmen, maar van ijshaar had ik nog nooit gehoord. Weer wat bijgeleerd. šŸ™‚
    Goed weekend verder.

    zaterdag, januari 28, 2012

Geef een reactie

