Skip to content

Centraal Museum Utrecht

Ik had vandaag met een vriendin afgesproken in Utrecht. Zij had aanvankelijk aangegeven ook even naar de uitverkoop te willen. Ik wilde in alle rust de tentoonstelling in het Catherijneconvent over pelgrims bekijken, eigenlijk liever alleen. Dus spraken we af rond 13.30 uur om samen te lunchen. Daarna besloten naar het Centraal Museum te gaan, we waren er beide nog nooit geweest. Het bleek best een groot museum, we hebben dan ook niet alle zalen gezien, daar hadden we geen tijd voor, maar het was ook een soort doolhof. We hebben nota bene hulp nodig gehad om onze jassen weer terug te vinden. Volgens de vriendelijke man, die ons hielp, gebeurde dit wel vaker. Ik heb nu even op de site van het museum gekeken om te zien wat er nog meer in de collectie zit, maar loop hier tegen het zelfde aan: erg onoverzichtelijk. Zal wel aan mij liggen, dat ik dat niet prettig vind, er is wel heel goed over de site nagedacht nl qua vormgeving. 

We vonden verder dat het museum ook wel een opfrisbeurt mocht hebben, de zalen kwamen zo somber op ons over qua licht/ kleur. Wat is bijv. het Kröller-Muller museum, waar ik vorige week was, met prachtig daglicht, een heerlijk museum.

In het museum zagen wij veel schilderijen van kunstenaars die in Utrecht of in opdracht van de vele Utrechtse kerken gewerkt hebben. Zo zagen we werk van Jan van Scorel, die voor de uit Utrecht afkomstige paus Adrianus gewerkt had. Verder werk van schilders, die door Caravaggio geinspireerd waren met clair obscur effect . Erg mooi vond ik bovenstaand schilderij van de koppelaarster.

Er was verder een tentoonstelling over de schilder Adriaan Bloemaert, zeer succesvol, schilderde veel historiestukken/ religieuze stukken, maar ook landschappen en portretten. Veel van zijn werk was niet echt mijn stijl, maar sommige werken vond ik wel echt mooi, bijv. deze fluitspeler.  Al met al wel een interessant museum om eens doorheen te dwalen.

One Comment Post a comment
  1. Is dat eerste schilderij, waar die mevrouw met die mooie volle boezem op staat, ook in opdracht van een kerk gemaakt 🙂

    zondag, januari 22, 2012

Geef een reactie

