Skip to content

Dinkelpad

Ik heb vakantie, en bof geweldig met het weer. Woensdag was het nog zo regenachtig, dat we maar niet zijn gaan wandelen (niemand van ons zessen had zin), die avond sloeg het weer echter om. Ik had  prachtig weer de afgelopen dagen, toen ik het Dinkelpad liep. Het Reggepad en Dinkelpad zijn 2 routes in het werkgebied van het Waterschap Regge en Dinkel, samen beschreven in 1 boekje. De routes volgen 2 twentse  riviertjes, je loopt dus vanzelfsprekend veel langs water.  De routes zijn vorig jaar op de Fiets- en Wandelbeurs bekroond tot wandelroute van het jaar 2011. Voor informatie omtrent het Dinkelpad  zie http://www.reggepad.nl/dinkelpad.htm 

Ik begon de route vrijdag  in Gronau, net over de Duitse grens. Ik had de auto in Denekamp neer gezet en was met OV naar het beginpunt gereden. Onderweg zat ik te genieten van het prachtige landschap met nevels. Het had licht gevroren, het was weer de eerste keer, dat ik moest ruitenkrabben dit jaar.

Om overnachtingsadressen te vinden , heb ik meerdere telefoontjes moeten plegen, want het was herfstvakantie. De eerste nacht logeerde ik in de Lutte. Om hier te komen wandelde ik over rustige wegen en paden, steeds de Dinkel kruisend, via Losser, waar ik koffie dronk op een terras. Daar heb ik ook een bezoek gebracht aan Erve Kraesberg, een complex historische gebouwen, waaronder een boerderij. Ik sprak er een bevlogen vrijwilliger, die me van alles vertelde over de regio en de historie. Een streek met veel huisweverijen op boerderijen als broodnodige bijverdienste. In Losser waren meerdere bleken, waarvan ik er 1 gezien heb. Hier werd het linnengoed gebleekt, bewaakt door een bleker, die  in het blekershuisje woonde. 

Vrijdag logeerde ik bij de familie Zanderink op “Op Aust ” bij de Lutte  (http://www.opaust.nl/ ),  dit adres is een echte aanrader. Je voelt je er direct welkom en op je gemak.  Ontvangst met koffie en gebak, een gezellige huiskamer met serre voor de gasten en ’s morgens een heerlijk  ontbijt, waarbij je brood voor je lunchpakket mee kunt nemen. Wij zaten  met 9 gasten aan tafel , heel gezellig . Ook kun je een stacaravan huren, en er waren studenten, die in de stal sliepen na het feesten. Kinderen kunnen op de boerderij mee helpen. Ideale plek dus. De boerderij ligt vlak bij de Dinkel. Natuurlijk ben ik daar voor het ontbijt even naar toegelopen door de weilanden. Erg mooi met nevel, zonsopgang en lichte rijp. Eten kun je prima in de Twentse Taveerne, lekker en betaalbaar.

Gisteren liep Giny met me mee, gezellig. De route was erg mooi, langs de meanderende Dinkel , o.a. door het Lutterzand. De rivier vreet hier in de buitenbocht het zand weg, er ontstaat een steile oever.

We liepen een heel stuk langs de rivier, o.a. richting Beuningen. Jammer genoeg geen ijsvogel gezien. Bij kasteel Singraven bij Denekamp een koffiestop (de stoofperenvlaai viel tegen, de lekkerste vlaaien vind je toch in Limburg) .

Daarna door naar het net over de grens gelegen Lage. Hier logeerde ik in de Fiets-Inn. Een mooi opgeknapt huis, prachtige kamer, volgende ochtend lekker ontbijt, maar duur, ik logeerde er alleen (ongezellig zo’n leeg groot huis), en de warme gastvrijheid van het vorige adres ontbrak. Lekker aten we bij de Grafschafter Teestube in Lage bij de watermolen. Prima tip van de gastvrouw. Voor duitse begrippen wel  redelijk duur (nederlands prijsniveau) en kleine porties (we konden 3 gangen op, het toetje met oa chocoladesouffle was overigens buitengewoon lekker) .

Vandaag het laatste deel, niet langs de Dinkel, wel langs de bosrand (  het Bentheimer woud) en kanalen over zandpaden en grasdijken. Ik kwam o.a. bij de Bergvennen. Hier had ik een leuk gesprek met een Duitse mevrouw met herdershond. Dat zijn altijd de bijzondere momenten tijdens een wandeling. Paddestoelen waren er ook te zien dezer dagen, het is tenslotte herfst. Leuk dat ik ook hier weer aardsterren zag.

Onderweg een boerderij-ijsje en in Denekamp nog even wat drinken in de zon bij de kerk op een terras, tevreden terugkijkend op een prachtige, afwisselende route door het Twentse land.

4 Reacties Post a comment
  1. Noh ja…als kopfoto is die natuurlijk ook héél mooi. Goede keuze.

    donderdag, oktober 20, 2011
  2. Je foto van de koeien in de ochtendnevel is echt een topper.
    Die foto verdiend nog een keer een eigen logje.
    Fijn dat je zo genoten hebt in Twente.

    donderdag, oktober 20, 2011
  3. Ik had je een tijdje niet gevolgd. Komt door de weblog.nl-problemen.
    Maar leuk om je verhalen weer te lezen en je foto’s te zien. Veel succes met je nieuwe weblog.

    Natuurlijk is het ook te hopen dat de oude berichten op je weblog.nl-blog weer tot leven komen.

    Mijn weblog.nl adres heb ik wel al bijgewerkt. Zie http://dickwalraven.weblog.nl. Maar alles gaat moeizaam en meer dan 1.000 posts zijn nog niet zichtbaar/aanwezig.
    Daarnaast heb ik (tijdelijk) een uitwijkweblog, maar niet met zo’n mooi opzet als die van wordpress. Mijn tijdelijke weblog is http://dickwalraven.50plusser.nl

    dinsdag, oktober 18, 2011
  4. Je hebt er prachtig weer bij, het kan niet mooier!

    De eerste foto’s zie ik nu op het juiste formaat, vanaf ‘Op Aust’ zijn de foto’s langgerekt. Hebben meer lezers hier ‘last’ van??

    Hendrika, ik heb me laten vertellen, dat het aan de resolutie van je beeldscherm zou kunnen liggen. Probeer eens of je de resolutie hoger kunt instellen, dan passen er meer pixels op een regel.
    Klaske

    maandag, oktober 17, 2011

Geef een reactie

