Skip to content

Klompenpad bij Terwolde: Tuylermarkerpad

P1060956-15

Ik ben van plan om op de dagen, dat er geen grote tocht gepland staat, eens wat vaker een ommetje te maken met camera en verrekijker. Paaltjesroutes en klompenpaden zijn hiervoor heel geschikt en ruim voorhanden bij ons in de buurt. Kijk voor informatie omtrent routes op terreinen van Gelders Landschap op deze site en voor klompenpaden  hier 

P1060935-5

Klompenpaden komen er steeds meer in Gelderland en Utrecht. Het zijn routes vanuit een dorp, door boerenland, over oude paden, die in ere hersteld worden, of over boerenland, en kleine weggetjes. De routes zijn niet zo lang, kunnen vaak ook nog weer ingekort worden. Ze zijn in 2 richtingen gemarkeerd, kaartjes staan op internet, beschrijving met informatie over de route en bezienswaardigheden kun je kopen in het desbetreffende dorp. Een erg leuk initatief. 

Kaart_Tuylermarkerpad (1)

Eerder liep ik al en keer de Klompenpaden bij Nijbroek en Oene (kijk hier voor mijn verslag), vandaag het pad bij Terwolde. Het heet het Tuylermarkerpad, het zuidelijke gebied van het kerspel Terwolde, wat uit 3 marken bestond, heette zo.

P1060929-1

P1070007-34

De route begint in het dorp Terwolde aan de IJssel bij de dorpskerk. In de 13 eeuw stond hier al een kerkje, gewijd aan Cosmas en Damianus, volgens de overlevering tweelingbroers, geboren in de 2e eeuw in Syrie, die kostenloos hun geneeskundige diensten aanboden en zo velen tot het christendom bekeerden. Tijdens de christenvervolging onder keizer Diocletianus hoorden ze tot de eerste slachtoffers, zij zijn in 303 onthoofd. Al in de vijfde eeuw werden ze vereerd.
Het oudste stuk van de huidige kerk van Terwolde is de toren, daterend uit 1350. Koor en schip dateren uit ca 1400 en 1540. De van oorsprong katholieke kerk kreeg in 1592 de eerste dominee. Nu is het nog steeds een protestantse kerk, toen ik terug kwam van de wandeling, was de dienst nog in gang. Jammergenoeg kon ik daardoor niet even binnen kijken naar de mooie muurschilderingen. Volgens mij is het niet zo’n zware protestantse kerk, er werd tenminste door een groepje kinderen en vrouwen verstoppertje gespeeld om de kerk en in het voorportaal. Zou dat de kindernevendienst van tegenwoordig zijn?

P1060933-3
P1060968-20

Ik heb de route zo gelopen, dat ik het stuk langs de IJssel als laatste liep. Als je op het kaartje kijkt, liep ik na nr 2 dus eerst naar nr 10. Meteen het natste stukje van de route, een paadje door ongemaaid hoog gras, mijn broek was tot boven de kniexebn kletsnat. Maar dat droogde door de zon later snel weer op en verderop waren de paden meestal gemaaid. Onderweg vandaag ook veel bloemen, vooral veel klaprozen op de randen van de akkers.

P1060936-6

P1060937-7

P1060945-11

P1060950-13

P1060967-19
De route ging tussen akkers door, door weilanden, over rustige weggetjes langs boerderijen en ook een stukje door de uiterwaarde. Heel afwisselend en op zondagochtend ook heel rustig. Geen last van auto’s en alleen maar mensen tegen gekomen, die het buiten zijn ook waarderen. Erg leuk om van verre op de IJsseldijk al een zingend meisje op skeelers te horen aankomen.

P1060961-17

P1060958-16
Veel hazen gezien. En wat vogels betreft: meerdere ooievaars op nest, een grote groep roeken, meerdere gele kwikstaarten, een stel kneutjes (prachtig te zien door de verrekijker), een grasmus (een mannetje, had ik nog nooit zo duidelijk gezien) en nog allerlei andere vogels. Viel me op, dat ik hier veel minder weidevogels zag en hoorde, dan vorige week bij Laag Zuthem. Als ik vanaf de weg naar de boerderij van mijn zus rijd, gaan er 6 grutto’s op de wieken, en achter hun huis nog een paartje. Er is bij hen in elk geval 1 gruttonest succesvol uitgebroed, want mijn nichtje vertelde me jonge grutto’s op het land gezien te hebben, evenals jonge kievitten. Vandaag zag ik geen enkele grutto.

P1060977-21

P1060981-24

P1060978-22

Voor het Diekhuus (een goed restaurant met terras met uitzicht op de IJssel) bereikte de route de IJsseldijk en ging een stukje door de uiterwaarde. Je zag Deventer met de brug liggen. De IJssel lijkt weer iets meer water te bevatten, maar staat nog steeds erg laag.

P1060984-26

P1060986-27

Daarna ging het weer een stuk langs weilanden. Een oudere boer liep bij zijn vee langs. Ook veel paarden. Prachtig die veulens op breekbare benen.

P1060983-25

P1070004-32

Bij het gemaal van der Feltz bereikte de route de IJssel weer even, om direct weer landinwaards te gaan via een stel elkaar snel opeenvolgende overstapjes,

P1060991-29

P1060995-30

Net voor Terwolde een bijzonder rustpunt. Maar voor wie na afloop (of in het begin) koffie met appeltaart, of een ijsje wil: de horeca in Terwolde was ook op zondag om half 11 al open. Ik ben naar huis gegaan. Heel voldaan als je dan om 11 uur thuis in de tuin aan de koffie zit.

P1070006-33

One Comment Post a comment
  1. Prachtige foto’s en boeiende uitleg

    zaterdag, november 12, 2011

Geef een reactie

