Skip to content

Noaberpad, van Winterswijk naar Terborg

naamloos-1060571

Gewapend met het nieuwe routeboekje, gingen we gisteren opnieuw op pad vanuit Winterswijk. Deze keer kwamen we na 2 dagen lopen niet opnieuw in Winterswijk aan, zoals de vorige keer, toen we zelf verkeerd liepen, en verder op het verkeerde been gezet werden door de ingrijpend gewijzigde route, maar arriveerden we vandaag aan in het 60 km verderop gelegen Terborg.
Voor mensen die het Noaberpad ook nog aan de hand van het oude boekje lopen: koop ofwel het oude boekje, of loop op grond van kaart en routebeschrijving. Vertrouw, als je met het oude boekje loopt, niet op de markering, want de route is echt flink veranderd.naamloos-1060572naamloos-1060573Het was prima wandelweer, grotendeels bewolkt, geen regen onderweg. En dat doet het al heel lang bijna niet, wat is het overal droog. Goed was dat te zien aan de beken, waar bijna geen water in stond, zoals bij de Bekendelle bij Winterswijk. Toen we hier eerder liepen met Scholtenpad, was het een heel ander gezicht.

Onderweg kwamen we een groepje mensen tegen, die jaarlijks een weekend bij elkaar kwamen ergens in het land. Ze hadden als activiteit deze keer een workshop landschapschilderen, met verbluffend goed resultaat. Het lijkt me wel wat om dat ook een keer te doen. Via Google ben ik er achter gekomen, dat deze worskhop gegeven werd door Robert Jansen, klik hier voor meer informatie, het lijkt me erg leuk voor een personeelsuitje, of familiedag.

naamloos-1060575

Het was weer mei, we zagen een meikever. De verrekijker hadden we maar niet mee genomen, de bomen zitten volop in het blad, dan zie je de vogels niet zo makkelijk. Toch wel wat leuke waarnemingen onderweg, oa. een (grote?) gele kwikstaart (in Bocholt, aan de rivier), een zwarte en gekraagde roodstaart, en het mooiste was, dat we kwartels hoorden, toen we vandaag langs de Bocholter Aa liepen.

naamloos-1060578

Onderweg kwamen we door Barlo, waar we op het kerkhof op een bankje wat dronken en aten. Mooi verzorgd groen kerkhof. We passeerden boerderijen, maar ook een kasteel, Haus Diepenbrock. Daarna langs de rand van Bocholt naar het stadscentrum met de Bocholter Aa met mooi modern stadhuis (leuk kunstwerk van rietstengels erbij), en prachtig oud stadhuis in hollandse renaissancestijl op de Markt bij de St. Georg kerk.

naamloos-1060579 naamloos-1060580 naamloos-1060581 naamloos-1060582 naamloos-1060586 naamloos-1060594

We logeerden in hotel Schwung, een eenvoudig hotelletje net buiten het centrum. Na douchen de stad in, wat rond gekeken. Waar te gaan eten? We hebben het maar aan een paar willekeurige voorbijgangers gevraagd, die waren eensgezind: Werck II aan het Gasthaus plein. En inderdaad, heerlijk gegeten, asperges. Daarna nog een 2e en 3e kop koffie aan de Markt bij het Eiscafxe9 en terug gelopen naar het hotel. We vonden het rustig in de stad, naar bleek waren veel mensen in een park, waar een feeëriek lichtjesfestival was met muziek en andere activiteiten. Allemaal vetpotjes op de grond, en lampions met echte kaarsjes in de bomen. Overal kinderen, vriendelijke sfeer en geen rotzooi. Zo kan het ook.

naamloos-1060597 naamloos-1060604

Vandaag liepen we eerst een heel stuk langs de Bocholter Aa. Het pad is ook goed te befietsen, we zagen vandaag sowieso veel fietsers. Verder ook veel mensen, die een route liepen om de korenmolen van Voorst bij Gendringen te sponsorren.

naamloos-1060607 naamloos-1060609 naamloos-1060612

We liepen door Isselburg aan de Issel, bij ons de oude IJssel geheten. In de bodem zit veel ijzer (ijzeroer), overal langs deze rivier ontstond in het verleden dan ook ijzerindustrie. In Isselburg zagen we bij de kerk een meiboom, eerder zagen we die ook al in Bocholt.

naamloos-1060615

Bij kasteel Anholt, een waterburcht aan de Issel, in de 17e eeuw tot barokslot uitgebouwd, hadden we een koffiestop. Het kasteel staat in de steigers. Het park is tegen vergoeding te bezoeken, er is ook een golfbaan bij, en een hotel met cafxe9 restaurant in gevestigd. Wij gingen er chic koffie drinken op het terras met heerlijke taart. Erg lekkere appeltaart voor mij.

naamloos-1060617 naamloos-1060619

We liepen daarna door het stadje langs oude raadhuis en grote kerk. Het oude stadscentrum is grotendeels verwoest door de tweede wereldoorlog.

naamloos-1060620

Daarna liepen we langs Gendringen, Ulft en Silvolde. Allemaal plaatsen, waar ik nog nooit geweest ben, en waarschijnlijk ook nooit weer zal komen. De rand van ons land, geen bijzonder mooi landschap (“best mooi”) en er lopen hier geen andere LAW’s. In Silvolde nog even gekeken bij de oude kerk. In de 11e eeuw stond hier al een kerk, in het middenschip zie je hier nog een deel van (oude stenen, waarin je ijzer kunt zien zitten), toren en schip zijn van later datum, bovenste deel van de toren weer van later datum. Likkend aan een softijsje legden we de laatste kilometers naar Terborg af, waar de auto stond. De volgende keer maken we de route af, het is nog 40 km naar Kleef. Omdat we er van willen genieten, en ook even in ’s Heerenberg willen rondkijken, doen we dat ook weer in een weekend, waarschijnlijk eind juli.

naamloos-1060624 naamloos-1060626

3 Reacties Post a comment
  1. Dag Erik
    Hoe ver je komt met een rolstoel hangt er altijd van af hoe mobiel iemand met de rolstoel is. Ik liep ooit de via de la plata in spanje en las onderweg een boek van een duitser die deze route met rolstoel aflegde
    Wat betreft deze route vanaf Winterswijk: hele stukken zullen goed te doen zijn maar andere niet of lastig. Hangt ook van het weer af hoe begaanbaar zijn. Westerborkpad wat ik ook loop is wel geschikt voor rolstoelen

donderdag, januari 31, 2013
  2. erik #

hallo, erg mooi ik vroeg me af of het ook met een rolstoel te doen is