Skip to content

Het is net buitenland: het Krijtlandpad

naamloos-1060494

Afgelopen week heb ik 4 dagen in zuid-limburg gewandeld. Ik had het boekje van het Krijtlandpad, een rondwandeling van 90 km vanaf Maastricht, al jaren thuis liggen. Nu moest het er maar een keer van komen. Alleen gegaan, boeken mee, een paar heerlijke dagen gehad. Prachtig zonnig weer, en mooi landschap. Heel anders dan noord Nederland, ik had echt het gevoel in het buitenland te zijn, door het heuvelachtige terrein, de vele kruisen en kapelletjes onderweg, de bourgondische levensstijl, en door de taal. Als mensen limburgs tegen elkaar praten, is het voor mij slecht te volgen. Ik heb me laten vertellen, dat het dialect ook nog weer van dorp tot dorp verschillend is.

naamloos-1060390

naamloos-1060389

naamloos-1060391

Ik ben met de auto naar Maastricht gereden, heb hem ergens in de wijk achter de A2 geparkeerd en ben vandaar via het laatste stukje van de route naar het startpunt gelopen. Na afloop van de route ben ik Maastricht ook niet meer ingegaan, had geen zin in de drukte. Al met al heb ik van Maastricht dus weinig gezien, ben vanaf het station door Wyck naar de Maas gelopen (Sint Servaesbrug zijn ze aan het opknappen) en vervolgens langs de Maas de stad uit met zicht op de Sint Pietersberg en de ENCI-mergelgroeve.

naamloos-1060394

naamloos-1060400

naamloos-1060408

Daarna liep ik langs de Maas, door de Kleine Weerd en Eijsder Beemden, nieuwe natuurgebieden, waar o.a. een groep Koniks paarden graast, naar Eijsden. Hier is een mooi renaissance kasteel, waarvan het park vrij toegankelijk is. Eijsden is verder ook een leuk plaatsje. Ik heb er heerlijk op een terras geluncht met een salade. Het was er druk en niet alleen met vakantiegangers, Limburgers hebben meer de gewoonte buiten de deur te eten en drinken, het is er bourgonischer dan bij ons. Onderweg viel dan ook de grote hoeveelheid horecagelegenheden op, evenals de speciale bierkaart, die men vaak had.

naamloos-1060406

naamloos-1060410

naamloos-1060411

naamloos-1060409

naamloos-1060415

Daarna via heuvelachtig landschap naar Mheer, waar ik overnachtte bij vrienden op de fiets. Het is altijd weer verrassend, waar je terecht komt. Hier werd ik heel gastvrij ontvangen, heb leuke gesprekken gehad, heerlijk geslapen in een rustige omgeving, en heerlijk ontbeten. Verder waren er wel wat verbeterpuntjes, maar dat is ook de charme van het concept.

Omdat het cafxe9 in het dorp die dag gesloten was, werd ik voor het diner naar de snackbar op de camping verwezen. Daar had ik geen zin in, dus ben nog even verder gelopen naar het volgende dorp, Noorbeek , waar ik heerlijk asperges gegeten heb op het terras bij eetcafxe9 d’er Pleij (volgens mij betekent Pleij plein) . Dit cafxe9 is gebruikt als decor in een bierreclame van echt limburgs bier (ik dacht Brand bier). Ik had een erg leuk gesprek met een echtpaar, wat er ook zat te eten. Als je alleen reist, heb je altijd gemakkelijk contact met anderen. Met andere wandelaars gaat het helemaal gemakkelijk, het loopt vaak uit op het uitwisselen van ervaringen.

naamloos-1060417

naamloos-1060432Donderdag, de tweede wandeldag, wandelde ik eerst weer naar Noorbeek. De dag ervoor had ik de kerk al bekeken, nu keek ik nogmaals, en wat uitgebreider, in het dorp rond. De 13e eeuwse , op een terp gelegen kerk is gewijd aan de H. Brigida, er is ook een speciale kapel voor de heilige. Ongeveer 350 jaar geleden was er in het dorp een ernstige veeziekte. De dorpelingen beloofden de beschermheilige jaarlijks een denneboom bij haar kapel te plaatsen, als de epidemie op zou houden. En zo geschiedde, en sindsdien wordt sinds 1634 elk jaar op de tweede zaterdag na pasen een grote den bij de kapel geplant. Deze wordt door ongehuwde mannen uit het bos gehaald met een grote stoet paarden. Ook in het dorp Mheer bestaat deze traditie. Vanaf het kerkhof om de kerk zicht op oude boerderijen, welke in Limburg een centrale binnenhof hebben.

naamloos-1060437

naamloos-1060438

naamloos-1060441

naamloos-1060425naamloos-1060443

naamloos-1060444

naamloos-1060442Daarna ging het via een prachtig gemengd bos (Onderste en Bovenste Bosch) via heuvelachtig terrein richting Geuldal. Als je zo door Limburg loopt, begrijp je wel, waar de traditie van fruitvlaaien vandaan komt. Er staan ontzettend veel fruitbomen, en groeien ook veel aardbeien (onderweg vaak aardbeien en asperges te koop). Het is verder te merken, dat het allemaal wat verder is in de natuur dan bij ons, je zit dan ook een stuk zuidelijker, het is hier warmer.

naamloos-1060435

naamloos-1060451

naamloos-1060448

naamloos-1060452

Ik logeerde bij de Smidse (zie hier voor meer informatie ) bij Epen, een prachtige wandelherberg/ klein hotel met uitzicht over het Geuldal, ingericht zoals het was in grootmoeders tijd. Dat willen ze ook vast houden, dus geen tv op de kamer e.d., onthaasten. Het Krijtlandpad loopt er vlak langs, ik zag het al liggen uit de verte. Ik heb er mijn bagage gebracht, heb er heerlijk koffie met kruisbessenvlaai gegeten op het terras, en ben toen nog een rondje langs de Geul gaan lopen, want het was nog vroeg en de wandeling die dag was niet zo lang geweest. Veel bloemen, maar geen zinkviooltje of orchideeën gezien.

naamloos-1060469

naamloos-1060459

naamloos-1060461

naamloos-1060462

naamloos-1060464

naamloos-1060466Na de wandeling lekker onder de douche. Had een kamer zonder eigen douche/ toilet, maar er hing een badjas op de kamer, en ik heb nooit gehad, dat e.e.a. bezet was, dus al met al zeer comfortabel. En de kamer was prachtig, met een oude kast, bloemetjesbehang, en uitzicht over het Geuldal. Ik heb me laten vertellen door de eigenaresse, dat het er vooral in de meivakantie en herfstvakantie erg druk is, ze ried af om dan te komen, je zou in file lopen. Nu waren er ook redelijk wat wandelaars, maar niet storend veel. Ik denk dat het in het weekend naar mijn smaak ook al te druk zal zijn.
Nadat ik opgefrist was zitten lezen op het terras. Daar ook lekker gegeten, salade en hoofdgerecht van het dagmenu. Heerlijk geslapen, ’s nachts geen verkeer. Ontbijt de volgende dag was binnen, het was net te fris om buiten te zitten. Werd aan tafel geserveerd in een eetkamer met allerlei voorwerpen uit grootmoeders tijd. Ook qua servies: allemaal verschillende bloemetjes serviezen. Heel uitgebreid ontbijt. Een plek om nog eens terug te komen, aardige mensen ook. Alleen als het regent zou ik een plek missen met een paar lekkere banken, en in de winter een open haard, om binnen te zitten lezen.

naamloos-1060447

naamloos-1060454
Onderweg in Limburg veel kruisbeelden en kapelletjes of nissen met een Maria beeld. Wat me opviel was, dat de kruisen vaak versierd waren met kransen. Ook stonden er vaak verse bloemen bij, of plantjes. Ik vraag me af, of dit iets is, wat men met pasen doet.
De derde dag liep ik eerst richting Epen naar het noorden, en vervolgens een heel stuk door bos, het Vijlenerbosch en Malens bosch. Het ging af en toe behoorlijk op en neer, dat voel je wel aan je kuiten. Onderweg af en toe mooie uitzichten, en ook 2 grafheuvels, mij wel bekend van de Veluwe.

naamloos-1060472

naamloos-1060477

naamloos-1060476

naamloos-1060478

naamloos-1060479Er zijn ook minder mooie gedeeltes in de route. Het drielandenpunt, een stuk van de route door Vaals, en de laatste dag het stuk door Valkenburg en het gedeelte voor Maastricht vond ik niet prettig om te lopen, ofwel te druk en toeristisch, danwel saai. Maar ja, het hoort erbij. In het algemeen echter erg mooie paden, vaak onverharde paden alleen voor voetgangers, ook vaak rustige grindwegen. Het mooist vind ik altijd weer de kleine paadjes door akkers of weilanden. In Limburg zijn er dan speciale draaihekjes.

naamloos-1060485

naamloos-1060484

Vanaf het drielandenpunt liep de route langs de grens naar Vaals. Ik wilde daar koffie drinken, maar zag geen mooi terras, dus maar door gelopen. Een paar mooie panden gezien, oa voormalig landhuis van Arnold van Clermont, een protestantse lakenfabrikant uit Aken, die in de 18e eeuw naar Vaals verhuisd was. Vaals werd in die eeuw een toevluchtsoord voor protestanten. De industrixeble voorspoed duurder echter maar kort, na de Belgische afscheiding kwam het in een uithoek van Nederland te liggen.

naamloos-1060486

naamloos-1060487

naamloos-1060491

Die lekkere koffie kreeg ik wel in het volgende dorp, Holset. Er staat een mooi kerkje, er komen hier jaarlijks veel mensen op bedevaart, de heilige Genova zou mensen van oogziekten genezen hebben. Omdat er een bruiloft aan de gang was, ben ik er niet binnen geweest. Wel op het terras gezeten bij de Oude Stroopkokerij (men maakt er appelstroop), en koffie met verrukkelijke rabarvlaai genoten. Deze vlaai werd trouwens net over de grens in Belgixeb gemaakt door een ouder echtpaar, dit omdat het voor de eigenaar van de Stroopkokerij te druk was om alles zelf te maken.
Na de koffie liep ik richting Vijlen. Dit was weer een erg mooi stuk van de route, door het dal van de Mechelderbeek, door de weilanden onderlangs richting kerk van Vijlen, het hoogst gelegen dorp van Nederland.

naamloos-1060492

naamloos-1060495

naamloos-1060497

naamloos-1060498

Tot slot nog een stuk rechtuit over een grindweg richting Cartils. Voordien sloeg ik echter af richting Eys. Ik overnachtte bij vrienden op de fiets aan het spoor, bij het voormalige station van Eys aan het Miljoenenlijntje. Nu is dit een museumspoorlijn, als de trein rijdt, worden er vanuit het gebouw, waar ik logeerde, consumpties verkocht, en kun je op het terras zitten. Een heel leuk gesprek met de gastvrouw gehad, die de boel net spic en span aan kant gemaakt had. Kreeg de tip om bij Lambieck in Eys te gaan eten. Dat heb ik toen maar gedaan en was niet verkeerd. Geen menukaart, had een verrassingsmenu, erg lekker. Ook hier trouwens weer allerlei voorwerpen uit grootmoederstijd in het restaurant.
De volgende dag kon ik zelf mijn ontbijt klaar maken, dus om half 8 zat ik de zon met onderstaand uitzicht te ontbijten. Had jammergenoeg niet goed geslapen, het spoorhuis ligt aan een doorgaande weg, het verkeer ging tot diep in de nacht door, en begon ook al weer vroeg. Was in de ban van mijn boek, Joe Speedboot, had moeite om op te breken, het zat heerlijk daar. Maar ook weer fijn wandelen over een grindweg en door een akker richting Wittem, waar ik de kloosterkerk en de bedevaartskapel van de heilige Gerardus van Majella bezocht.

naamloos-1060501

naamloos-1060500

naamloos-1060503

naamloos-1060507

naamloos-1060508

naamloos-1060509

naamloos-1060519

Daarna ging het via Gulpen naar het Gerendal. Dit is een droogdal (er is dus geen beek), beroemd om zijn uitgebreide flora, o.a. veel orchideexebn op de arme kalkgraslanden. Je liep door bos, en langs weilanden, waar je niet in kon (hoog prikkeldraad) . Het was goed te merken, dat het zaterdag was, veel wielrenners en vooral op dit stuk enorm veel wandelaars, niet prettig zo druk. Ik bezocht er de orchideexebntuin, geen echte tuin, maar een stuk helling met gras, wat men optimaal onderhoudt, waar heel veel orchideexebn te zien zijn. Je liep over paadjes langs draadjes. Wel mooi om al die bloemen te zien, maar ook hier druk.

naamloos-1060538

naamloos-1060534

naamloos-1060547

naamloos-1060546

naamloos-1060545In Valkenburg koffiepauze, was ik wel aan toe na alle geklim en het was warm. Maar slechte koffie en de rijstevlaai was ook niet om over naar huis te schrijven. Wel inmiddels mijn boek bijna uit. Valkenburg zelf vond ik niks aan, een soort pretpark en erg druk. Gelukkig ging de route daarna langs de Geul, onder bomen door, dus schaduw. Het rook er heerlijk naar daslook. Eerder liep ik hier al met Pieterpad. De koeien zochten ook de verkoeling van het water. En dan te bedenken, dat het officixebel nog niet eens zomer is.

naamloos-1060551

naamloos-1060552

naamloos-1060556

naamloos-1060561

naamloos-1060562

Daarna was het niet ver meer naar Anby, wat over liep in Maastricht. De auto stond er nog, ben maar direct naar huis gegaan, had geen zin meer de stad in te gaan. Vond het een prachtige route, maar merk wel, dat ik me meer thuis voel in noord nederland. Toen ik zondag bij vrienden zat en uitkeek over de IJssel, genoot ik erg van de vergezichten. Ook is Limburg ver weg van mijn familie en vrienden, dus heerlijk voor vakantie, maar heb geen behoefte er te gaan wonen, denk dat ik best moeite zou hebben om er te wennen.

4 Reacties Post a comment
  1. Dag Sabine,
    Deze route is niet te doen met de fiets. In de omgeving zijn echter genoeg mooie fietsroutes
    Vr.groet
    Klaske

    woensdag, oktober 30, 2013
  2. Sabine Bakker #

    Erg mooie foto’s en verhaal. Is het ook mogelijk om deze route op de fiets te doen?

    dinsdag, oktober 29, 2013
  3. Hallo, leuk jouw verslag van het Krijtlandpad. We logeerden – met mijn groepje vrienden-wandelaars – al 2 keer in de Smidse en nu 10-11 en 12 november gaan we er opnieuw heen. Dit maal Zuid-Limburg in de herfst, vorige keren was het in de lente …. In de Smidse komen we echt “thuis” …Je kan mijn wandel- en reisverslagen bekijken op mijn website

    maandag, oktober 15, 2012
  4. Ongelooflijk wat een huzarenwerk jij aan het doen ben.
    Heel boeiend jouw blog

    zaterdag, november 12, 2011

Geef een reactie

