Skip to content

Vogelen en meer op Schiermonnikoog

Het paasweekend ben ik (lekker alleen deze keer, kan een mens zo behoefte aan hebben) naar Schiermonnikoog geweest, vrijdag vertrokken, vanmiddag terug gekomen.

Naamloos-8-2
Naamloos-4

Naamloos-7

Ik verbleef in herberg Rijsbergen, waar ik al eerder geweest was , een aanrader: aan de rand van het centrum met grote tuin, een oase van rust als het elders in het dorp druk is ( zie hier voor meer informatie). Mooi ingerichte kamers met oog voor detail, naar keuze ontbijt in de tuin of binnen in prettige verblijfsruimtes, veel boeken , en een gastenkeukentje. Vanuit mijn slaapkamer hoorde ik ’s nachts de vogels, en zag ik een overweldigende sterrenhemel.

Naamloos-5-3
Naamloos-25

Het was een heerlijk relaxt weekend op dit mooie waddeneiland. Ik had fiets, wandelschoenen, boeken, verrekijker en compactcamera mee (mijn spiegelreflex heeft het na Texel ineens begeven; kreeg het advies van Konijnenburg een nieuwe body te kopen ivm te verwachten behoorlijke reparatiekosten; ik ben nu eerst even in beraad wat te doen).
Heb 3 boeken gelezen, en ben in mijn eentje wezen vogelen. Geen ervaren vogelaars erbij, en geen telescoop. Maar mooi toch 70 soorten, waarvan 3 dankzij de vogelexcursie, welke ik vanochtend meemaakte. Hier het lijstje: Download 110423-24-25 schiermonnikoog en wat foto’s, die ik maakte.

Naamloos-2-2
Naamloos-22

Naamloos-24

Naamloos-21

Naamloos-18

Naamloos-4-2
Ik en nog iemand waren vanochtend met de excursie min of meer ervaren vogelaars, de rest totaal onervaren amsterdammers (en je weet, ze kennen daar sijsjes en drijfsijsjes, nou zelfs een ekster kenden ze niet) , wel heel erg geinteresseerd (2 musici adviseerden onze gids bijv naar de muziek van Olivier Messiaen te luisteren, die nam vogelgeluiden op en verwerkte dat in zijn composities) .

Naamloos-19
Naamloos-9-2
We gingen naar plekken, waar ik al eerder geweest was rond het dorp, maar ik had nog niet eerder op het eiland de nachtegalen gehoord (hoop dat ik ze de volgende keer herken) , en het was ook erg leuk, dat we een rouwkwikstaart en een strandplevier zagen, voor mij nieuwe soorten. Verder zag je door de telescoop de goudplevieren veel beter. Opvallend vond ik dat er veel tapuiten op de waddendijk zaten, op trek, want er broeden er niet veel op het eiland. Geen blauwe kiekendief gezien, wel bruine. Een groot deel van het eiland was verboden toegang ivm broedgebied, jammer. Zag ook nog 4 beflijsters, die zijn dus ook op trek. De strandleeuweriken waren net weg, jammer. Wel de eerste koekoek van dit jaar gehoord en (aan de overkant op de terugweg) de eerste gierzwaluw gezien.

Naamloos-11-3

Naamloos-19-2

Naamloos-8-3

Naamloos-10-3
Naamloos-7-2

Het was prachtig weer, soms bijna te warm. Veel mensen in het centrum, op de fietspaden en bij de strandpaviljoens, maar je kon ze wel vermijden, gelukkig. En al die kleine kinderen op fietsjes, dat heeft ook wel iets. Een volgende keer wil ik in oktober, dan schijnen er de meeste trekvogels te zijn. Want terugkomen, dat doe ik vast nog wel weer eens.

Naamloos-14
Naamloos-15

One Comment Post a comment
  1. Ed #

    Mooie foto’s. Geven de sfeer van het eiland goed weer.

    Zie ook http://www.schierweb.nl!

    dinsdag, juni 7, 2011

Geef een reactie

