Skip to content

Erwin Mortier, Godenslaap

Op Schier las ik “Godenslaap” van Erwin Mortier. Ik had het boek al een tijd in huis, las nog niet eerder iets van deze schrijver. Het boek is bekroond met de AKO literatuurprijs en de achterflap maakte nieuwsgierig: een bejaarde vrouw, die terug kijkt op haar leven, o.a. de eerste wereldoorlog. Toch kon ik er eerst niet in komen door de manier van schrijven en het barokke taalgebruik. Daarom had ik het maar mee genomen naar het eiland, sommige boeken moet je tijd voor hebben en innerlijke rust. Die tijd had ik nu,en de rust kwam ook, kon het boek slecht weg leggen. Als ik alleen eet, lees ik vaak onder het eten, als kind deed ik dat al. Slechte gewoonte misschien, maar voor mij dubbelgenieten, ik geniet van het eten en van een boek, of bij het ontbijt de krant.

Dit boek is bijzonder. Het geeft zich in het begin niet  makkelijk prijs, je moet er  moeite voor doen, dit door het taalgebruik en het feit, dat heden en verleden soms door elkaar heen lopen. Een hoogbejaarde bedlegerige belgische vrouw kijkt terug op  haar leven en schrijft er over.Ze groeide op in een welgesteld gezin, vertelt over haar jeugd, de bezoeken met haar moeder aan de familie in Noord Frankrijk. Het leven van het gezin verandert ingrijpend door de eerste wereld oorlog met alle verschrikkingen van dien. In deze tijd ontmoet ze ook haar toekomstige man, een engelse oorlogsfotograaf. Het zwaartepunt van het boek ligt bij deze 4 jaar.
Ik vond het een heel indringend boek, beschrijft een stuk geschiedenis in de vorm van een roman met herinneringen van een bijna honderjarige. Het taalgebruik is onnederlands rijk. Een dik boek (bijna 400 blz), je moet er wel de tijd voor hebben.

No comments yet

Geef een reactie

