Skip to content

Boele Bregman in Belvedère

Vandaag een vrije dag, prachtig weer. Na de koffie (buiten op het bankje in de zon, kon net) naar Oranjewoud, museum Belvedère . Waar vind je een museum, waar je van de parkeerplaats naar toe loopt onderwijl luisterend naar de weidevogels. Heerlijk. Ik vertelde dat tegen de mevrouw van de kassa. Zij gaf aan, dat sommigen het ver lopen vonden van parkeerplaats naar museum, vergetend, dat je in Amsterdam om bij het Rijksmuseum of zo te komen, vaak ook een stuk moet lopen.

Naamloos-3
In de kabinetten waren solo tentoonstellingen. Mooi werk bij, deels bekend (Benner blijft bijv. prachtig) Elk kwartaal wisselt het, ga er later het jaar nog wel weer eens heen. Mijn zwager gaf aan, dat zij met hun bedrijf ook een kabinet sponsoren.

Naamloos-8 Naamloos-6
Verder een prachtige tentoonstelling met schilderijen van Boele Bregman , “want alles bestaat uit kleur”. Het werk van deze friese kunstenaar (1918-1980) is heel kleurrijk, sprookjesachtig/ droombeelden. Eerst paradijselijk, later meer dreigend, donkerder, dit onder invloed van politieke en maatschappelijke ontwikkelingen.

Naamloos-2
Naamloos-5

Ik ga zeker terug voor de tentoonstelling “om de noord” van 5 augustus tm 18 september, met werk van 6 kunstenaars, die zich hebben laten inspireren door het noordelijke landschap en ben ook benieuwd naar de expositie met werk van Willem Hussem van 23 september tm 20 november. Van hem heb ik een boekje met haiku’s gecombineerd met kalligrafieën, erg mooi.

One Comment Post a comment
  1. Ik bekeek eerst de beelden van de schilderwerken en dacht: wat kleurrijk, en las daarna je tekst. Omdat ik weinig van kunst weet, vind ik het altijd interessant om er iets over te lezen.

    zaterdag, april 9, 2011

Geef een reactie

