Skip to content

De Fjoertoer op Terschelling

Ben vanavond terug gekomen van een weekend Terschelling. Henny vroeg Tonny en mij of we zin hadden om met haar de Fjoertoer te lopen. Snel even op internet gekeken, want je moest je snel opgeven. Het is een wandeling over het eiland, welke deels in het donker gelopen wordt. De wandeling staat in het teken van lichtbakens, onontbeerlijk voor een veilige scheepvaart. Een fjoertoer is een vuurtoren, de Brandaris in dit geval. Hier was de finish van de tocht. Onderweg waren nog veel meer lichtjes.
Maar eerst moesten we op de boot er naar toe. Dat op zich vind ik altijd al leuk, als je op een boot naar de overkant stapt, laat je letterlijk en figuurlijk de dingen achter je. Ook begint het onthaasten direct, wanneer je aan boord stapt, je kunt niet sneller. En als je dan op vrijdagavond de zon in zee ziet zakken,ja, dan word je vanzelf stil van binnen.

Zaterdag was het stralend weer. Voor het ontbijt even naar de waddendijk gelopen. Prachtig licht. Veel weidevogels te zien en te horen. Grutto’s had ik nog niet gehoord dit jaar. Bij een meertje vlakbij camping Cupido, hoorde ik mijn eerste fitis van het jaar en zag ik de eerste huiszwaluwen over het water scheren. Wat een prachtig begin van de dag.

Na het ontbijt op de fiets naar West om onze stempelkaart van de Fjoertoer op te halen. We kregen een klein rugzakje met snoep, een appel en een vuurrode pet. Het leuke van deze pet is, dat er Led lichtjes in zitten. Heel handig in het donker en een prachtig gezicht ’s avonds.
Daarna een mooie fietstocht door de duinen en het bos naar paviljoen de Branding, waar we koffie dronken in de zon. Een lekkere strandwandeling en toen op de fiets naar huis. In de zon thee gedronken en buiten gegeten (wel met de jas aan).

Na het eten stapten we op de bus om naar het startpunt te gaan van de wandeling. De stemming zat er meteen goed in, bussen vol vrolijke mensen werden afgezet bij de start. Wij hadden gekozen voor de 20 kilometer, startten om 19 uur. ’s Middags hadden we de 41 kilometerlopers al van start zien gaan. Eerst een warming up met de hele groep (wat een mensen) en toen konden we van start gaan. Een groot lint mensen met rode petjes zette zich in beweging.

Het eerste stuk was het nog licht. De route was duidelijk aangegeven, overal stonden vrijwilligers van de organisatie, en op sommige punten ook een plattegrond, waardoor je kon zien, hoe ver je gevorderd was.
We kwamen o.a. langs heksenkringen van tuinkers. De volgende dag kon je dat gaan plukken. Ik ben er nog op de fiets naar toegereden, maar kon het pad niet meer terug vinden helaas, dus geen tuinkers bij onze radijsjes bij het ontbijt. Bij Kaap Hoorn gingen we het strand op. Alle strandtenten waren stempelposten. Natuurlijk kon je hier ook iets te eten of drinken kopen.

Van Kaap Hoorn liepen we tot West aan Zee over het strand. Het werd langzaam donker, bij de strandtenten waren de vuren inmiddels ontstoken. Er was onderweg ook een electrische wandelaar met knapzak te zien, en paarden met verlichting trokken een kar. En de wandelaars zelf deden de pet aan, en vormden een lint van lichtjes. Prachtig als je achterom keek.

Onderweg op een paar plaatsen muziek. Het laatste stuk ging eerst door bos (overal lantaarntjes, zodat we niet struikelden, want hier was de ondergrond wat oneffen), en daarna langs de Noordvaarder. Vorig jaar was de Fjoertoer ontzettend zwaar, op het strand waren toen overal duintjes opgewaaid, en aan het eind moest het Seinduin beklommen worden. Nu was het weer ons gunstig gezind, en het Seinduin hadden ze er uit gelaten, vorig jaar kwamen sommigen nl pas ver in de nacht op handen en voeten naar boven.
Wij kwamen nu om 23.30 bij de Brandaris aan, het laatste stuk werd je toegejuicht. In het dorp was het feest, de cafés zaten vol, een shantykoor zong. Wij dronken buiten bij een vuurtje nog lekker een glaasje om te vieren, dat we aangekomen waren. Het was een bijzondere tocht.

Gisteren lag ik pas om 3 uur in bed, het was gezellig. Zo laat maak ik het bijna nooit, vandaag was ik dan ook niet helemaal fit. Maar het was het waard en koffie helpt.
Voor het ontbijt een flink stuk fietsen tegen de harde noorderwind in (het is veel kouder dan gisteren, heel ander weer) op zoek naar tuinkers, die ik dus niet vond. ’s Middags een wandeling door de duinen en toen was het na het avondeten al weer tijd voor de snelboot. We kijken terug op een fijn weekend. Zo’n weekend op een waddeneiland lijkt altijd veel langer dan het is.

Voor lijstje met de vogels die we gezien hebben (47 soorten), klik op Download 1004_terschelling.xls

3 Reacties Post a comment
  1. Henny Weeber #

Hallo Klaske,

Wat heb je een mooi verslag gemaakt van het Fjoertoerweekend. Het was leuk om de hele tocht nog een keer terug te zien.
    Ik vond het gezellig dat jullie er waren.

Groetjes Henny Weeber

zaterdag, mei 29, 2010
  2. Wat leuk zo’n wandeling welke gedeeltelijk in het donker gelopen wordt.
    Ik ben onder de indruk van al de vogels die je gezien hebt. Wat een leuke soorten zoals de sperwergrasmus, die ken ik alleen van de boekjes! Groet Wil

Wil, je hebt niet goed gekeken. Alleen waar een cijfer voor staat, heb ik gezien. De zwarte hokjes is een bijzondere soorten project van sovon, als we die zien, geven we het door.

groeten Klaske

vrijdag, april 16, 2010
  3. vanmeij #

oh, dit moet een geweldige ervaring zijn geweest!
    Bedankt voor het mooie verslag.
    20 Kilometer lopen zit er voor mij niet in, maar wat niet is……