Skip to content

Noaberpad: van Barger Compascuum naar Rossum

naamloos-014naamloos-001

Na de lange winter met veel sneeuw, komt het voorjaar. De sneeuw is vrijwel gesmolten, de eerste voorjaarsbloeiers dienen zich aan, en overal vogelzang. Sinds woensdag hoor ik de merels zingen en de vinkenslag, maar ook andere vogels beginnen te zingen. Met Tonny liep ik de afgelopen 3 dagen weer een etappe van het Noaberpad, en we genoten oa voor het eerst dit jaar van de zang van leeuwerik en zanglijster. Het is elk jaar weer verbazingwekkend, dat de vogels van een bepaalde soort in grote getale in eens te horen zijn.

naamloos-

We begonnen bij het Veenpark bij Barger Compascuum, waar we met trein-bus-trein naar toe reden. De route was gewijzigd, vrijdag hebben we dan ook grotendeels op de markering gelopen zonder in het routeboekje te kijken, 3 kaartjes waren nl. volledig veranderd.
Het eerste stuk liepen we langs de Runde, waar we ook in december al langs liepen, toen in een sneeuwstorm. Wat ziet het er nu dan anders uit.
Vervolgens gingen we het Bargerveen in, een werkelijk schitterend gebied, zeker ook in de winter. Prachtige kleuren ook al door de regenluchten. Gelukkig regende het niet de hele tijd, zoals ook op de daaropvolgende dagen wisselden zon en (mot)regen elkaar af. Maar nat was het wel in het Bargerveen, we noemden het gekscherend Baggerveen. Hieronder zien jullie ons “pad”.

naamloos-naamloos-007naamloos-010 naamloos-013naamloos-012

Na Bargerveen langs akkers over kleine weggetjes en paden. Op een gegeven moment een tijdje stortregen, maar daar hebben we goede regenkleding voor. Op de akkers heel veel kleine zangvogeltjes, o.a. geelgorzen en vinken. Tonny had de verrekijker mee genomen en heeft hem veel gebruikt deze dagen.

naamloos-015 naamloos-018

Net voor het buurtschap Oosterse Bos zagen we 3 reeën, die ineens uit de boomwal wegsprintten. De volgende dag zagen we er weer 3 na het nabijgelegen Schonebeek. Waren het dezelfde? Trouwens een mooi buurtschap, Oosterse Bos, met prachtige saksische boerderijen met vlechtwerk.

naamloos-

Na 25 km kwamen we in Schonebeek, waar we in het tuinhuis bij een ouder echtpaar overnachten. Ze verhuurden al 19 jaar kamers via VVV en Vrienden op de Fiets, dit nadat ze na zijn VUT tijdens een fietsvakantie zelf hiermee hadden kennis gemaakt. En met veel plezier, vreselijk aardige mensen en een genot om te zien hoe ze als echtpaar op elkaar ingespeeld waren. Ze waren trouwens niet thuis, toen we aankwamen, maar de sleutel zat in de deur van het tuinhuis, en er was een koffiezetapparaat, dus we konden zelf redden. Toen ze aankwamen werden we binnen op koffie met cake of koek genood en hebben we een tijd gezellig zitten praten.
Voor het avondeten kregen we de tip naar eetcafé Dorgelo te gaan, was vlakbij aan de Europaweg, een verrassing. In het café aan één kant prachtig gedekte tafeltjes met smaakvolle boeketjes bloemen, en een vreselijk aardige eigenaresse, die heel goed kan koken. Alles vers en zelf gemaakt. Heerlijk gegeten met ook erg lekkere wijn erbij, geen slobberwijn maar heerlijke bekroonde chileense. En zeer betaalbaar. Kijk eens hier voor een leuk artikel over haar.

naamloos- naamloos-

De volgende dag vroeg op pad, we hadden om half 8 ontbeten en liepen om kwart over 8 al buiten. Het was prachtig mooi weer, de zon scheen, heerlijk. En al snel zagen we eerst 3 reeën en later 3 hazen. Ook vandaag weer veel vogels, o.a. ook 2 patrijzen, die zie je niet zo vaak.  Al snel kwamen we in Duitsland terecht, even Emlichheim in. De deur van de kerk zat op slot, wel ontspon zich een leuk gesprek in dialect met een mevrouw met duits-nederlandse ouders. Daarna een heel stuk langs de Vecht en later het bos in. Af en toe regende het wat.  Maar daar hebben ze in Duitsland wat op gevonden, je vindt er overal overdekte  picknick tafels met banken, en ook nog eens veel bushokjes. Dus schuilplekken genoeg om koffie te drinken en boterhammen te eten. Want trek kregen we wel, het was 36 km. En geen vandalisme, ongelofelijk. Een heel rustig gebied, ook geen andere wandelaars.

naamloos-028naamloos--2 naamloos--3

Het laatste stukje door het bos was wat meer heuvelachtig. Ik had trouwens meer heuvels verwacht, je leest af en toe op internet, dat mensen zere kuiten hadden van de heuvels. Nou die stelden niet veel voor. Na 36 km kwamen we in Uelsen, waar we weer bij Vrienden op de Fiets overnachtten. Weer een heel erg aardig gepensioneerd echtpaar, nederlanders die in verschillende landen gewoond hadden. Een boeiend gesprek aan tafel ontspon zich over van alles en nog wat, o.a. over Duitsland en de daar woonachtige nederlanders.
Eten deden we vlakbij, in het restaurant bij “Zaal de Jong”, eigenlijk gesloten, want er was muziek voor na het Klootschieten, wat gepaard gaat met veel drank. Maar omdat we te voet waren, konden we mee eten, boerenkool, zuurkool, aardappelpuree en een grote schaal vlees zoveel je wilde. Goed eten na een flinke tocht.

naamloos-032 naamloos-033

Vandaag de laatste etappe, 25 km naar Rossum, Nederland weer in. Regelmatig motregen of zachte regen, het grootste deel met regenkleding aan gelopen, maar in het Springendal, één van de mooiste stukjes, scheen zowaar de zon.

naamloos-033 naamloos-034 naamloos-035naamloos-

Onderweg een aantal grafheuvels, net als bij ons op de Veluwe.

naamloos-047

In Ootmarsum waren veel toeristen. Ook veel wandelaars, Nederland is meer een wandelland dan Duitsland.

naamloos-047 naamloos- naamloos-051 naamloos-052

In Rossum werden we opgepikt door familie, lekker koffie drinken met appeltaart en gezellig bijkletsen. In Borger op de trein gezet, in Apeldoorn de bus gepakt, mooi op tijd thuis. Hoefde ik niet te koken, kon na het douchen zo door naar de verjaardag van de buurvrouw, die het vierde met borrel+ buffet in ons lokale bruin café. Het buffet was net geopend. Daarna de dag van morgen even voorbereiden en terugkijken op een geslaagd weekend.

16 Reacties Post a comment
  1. Hans Mellink #

    Dag Klaske,
    Wat een prachtig verhaal en wat een inspirerende foto’s. Ik heb gepland volgend jaar de Via de la Plata te lopen. Wordt mijn 2e camino. Liep in 2005 de noordroute vanuit Irun. Ik heb een vraag aan je. Is het erg druk op deze route? Moet zeggen dat ik wel erg gesteld ben op mijn eenzaamheid.
    Ik hoop van je te horen.

    Buen Camino.

    Dag Hans ,

    dank voor je reaktie. Leuk dat je de via ook wilt lopen. Gelukkig is het geen drukke route. Je komt wel andere pelgrims tegen, maar dat is ook gezellig, en als je wilt kun je ze ontlopen door net wat andere etappes te kiezen. Ik heb wel alleen, of met z’n tweexebn of vieren in een albergue geslapen, dat zegt genoeg.

    Bon Camino

    Klaske
    Hans

    woensdag, februari 9, 2011
  2. Hello!
    Today i lookes in the internet for informations of the second part of the via de la plata, and i found your Blog.
    Itxb4s fantastic. You started on the second part on the day, when i begin the via in Sevilla. You did the same pictures as me. In my Blog i take the same photo from the eyjafjallajxf6kull-Vulkan in Island.
    Great thanks for your blog.

    vrijdag, november 12, 2010
  3. Met veel interesse je verhaal gelezen, jammer van het slechte weer. Rossum en het Springendal is bekent voor me, regelmatig kamperen we daar in de buurt. Mooi stuk van Nederland. Hartelijke groet Wil

    woensdag, maart 3, 2010
  4. Inge Jager #

    Dag Klaske, dank voor je uitgebreide verslag. Ik ga dit jaar in ongeveer dezelfde tijd als jij, een stuk van de camino de la plata lopen. En ik heb nog wat vragen voor je. Weet niet of deze plek daar geschikt voor is, maar vind geen ander adres van je.
    Mag ik je wat praktische vragen stellen?
    1. berg- of wandelschoenen?
    Antwoord: op het stuk Sevilla Salamanca zou je kunnen volstaan met lage wandelschoenen, het 2e deel is wat bergachtiger en in Gallicie kan het ook voorkomen, dat je over paden met veel keien loopt, waar het water tussendoor stroomt, dan zijn hoge schoenen prettig. Houd er verder rekening mee, dat je hele stukken over asfalt loopt. Zware bergschoenen zijn niet nodig, zelfs onprettig gezien het asfalt. Zelf loop ik op AB bergschoenen, dat is me erg goed bevallen.
    2. ik wil graag in hostales slapen. Toch nog een slaapzak mee, voor de zekerheid? Of niet nodig?
    Antwoord: in een hostal heb je geen slaapzak nodig, daar ligt beddengoed op de bedden. Het is echter erg leuk om samen met de andere pelgrims in de albergues te overnachten en dan af en toe in een hostal. In albergues zijn soms dekens, maar vaak niet. Als je van albergues gebruik wilt maken, zou ik een lichte slaapzak gebruiken. Voor een overzicht van de albergues kijk op http://www.caminosantiago.org/cpperegrino/albergues/viaplata.asp
    3. wandelstokken mee? klonk niet als erg bergachtig terrein.
    Antwoord: vrienden hadden mij geadviseerd ze wel mee te nemen, maar op het eerste stuk had ik ze niet nodig, het was geen bergachtig terrein, erg makkelijke paden.Ik neem ze wel mee, kan ze zo wegsteken aan de rugzak en dan zo nodig gebruiken op 2e helft. Veel mensen hebben wel 1 of 2 stokken mee
    4. hoe werkt dat met stempels en een paspoort? heb nog nooit een camino gelopen?
    Antwoord: je kunt vooraf in nederland een paspoort aanvragen bij het nederlands genootschap van sint jacob. Kijk op http://webwinkel.santiago.nl/ Het paspoort laat je onderweg afstempelen, eerst bij de kathedraal in ‘Sevilla (kan voorzover ik me herinner vanaf 11 uur s ochtends) en vervolgens elke dag, in het algemeen waar je blijft slapen, of bij een belangrijke kerk.Aan het eind van je tocht laat je je paspoort zien als bewijs, dat je voldoende kilometers te voet hebt afgelegd om een Compostella te krijgen
    5. Is het nodig kamers te reserveren?
    Antwoord: ik had zelf in Sevilla wel een kamer gereserveerd, dit omdat ik pas ’s avonds aan kwam en geen zin had om dan nog een slaapplek te zoeken, wilde een kamer en dan lekker in de stad tapas eten en flaneren. Verder heb ik onderweg 1x een kamer in een hostal laten reserveren door een spanjaard, die voor ons allen reserveerde. Verder was het niet nodig. Ik zou aanraden gewoon even te kijken, hoe druk het is. Voor de zekerheid kun je wel voor de eerste nacht in Guilena een kamer in het hostal reserveren, dat is de enige nacht geweest, dat ik op de grond geslapen heb, omdat alles vol was, hostal en albergue
    6. Ik was van plan waterflessen mee te nemen, maar jij schrijft dat je water koopt. (herinner ik me ook van veel plekken in spanje), dan kan ik natuurlijk ook zo’n 2,5 liter fles in mijn rugzak gooien, toch?
    Antwoord: ik vond het water niet lekker, sterk gechloreerd. De eerste dagen heb ik water uit de kraan gedronken, tot ik in plaatsen kwam, waar het water echt vies smaakte, toen ben ik water gaan kopen. De grote waterflessen van 1.5 liter zijn dan prima.

    Hoop dat je tijd en zin hebt om me te antwoorden! dank alvast, warme groet, inge jager

    zaterdag, februari 27, 2010
  5. Hallo Klaske ,
    mooi verslag en fotos , begint het weer te kriebelen . Heb je al plannen gemaakt wanneer
    je weer gaat? Ik weet nog niet wanneer ik weer ga , het wordt dit jaar erg druk ivm het Naamjaar van Santiago .
    Maak je weer zo’n mooi verslag .

    Buen Camino

    Herbert

    woensdag, februari 17, 2010
  6. Kedra #

    Dear Klaske

    I think we met on the VdlP last year around Villafranca and Torremejia. I was the English girl walking alone with the bad knees!

    I have to write and tell you what fabulous photographs these are and how much they remind me of my time on the Camino.

    As for me, I finished at Muxia on 16 June after walking the whole route. And as for my knee, I have just had my left one surgically reconstructed! I still wouldn’t have changed the experience and all the people I met for the world.

    Good luck to you in life and God bless you.

    Kedra

    vrijdag, januari 29, 2010
  7. Thank you very much for sharing your beautiful photos. I know from others that they have treasured their walk along the Via de la Plata. I appreciate seeing your wonderful photos so I can know more about what they mean.
    Margaret

    zondag, januari 24, 2010
  8. JACOBS Noxebl #

    Prachtig verhaal met zeer mooie foto’s.
    Boeiende en realistische reportage.
    Toch een concrete vraag.
    Is half maart te vroeg om uit Sevilla te vertrekken? Vrees een beetje de drukte in 2010…

    Beste Noxebl

    Ik denk dat het volgend jaar inderdaad wel drukker zal worden. Ik denk dat je best half maart zou kunnen vertrekken, maar je moet wel rekening houden met meer wisselende weersomstandigheden (kans op koud weer/ sneeuw, en ook meer water in riviertjes die je moet oversteken ) en waarschijnlijk zijn ook niet alle albergues open, dus soms grotere loopafstanden.Stel je vraag anders eens op het forum van Raimund Joos (zie http://via-de-la-plata.de/ ) , daar kijken veel duitsers op (en die bereiden zich altijd zeer gedegen voor heb ik gemerkt) en Joos heeft een routegidsje geschreven, wat dit jaar net weer geactualiseerd is.
    Vriendelijke groet
    Klaske

    vrijdag, september 18, 2009
  9. esmeralda #

    super schxf6n deine bilder Klaske jedes mal wenn ich die bilder sehe mxf6chte ich wieder dahin,schade dass ich nich alles lesen kann weil nicht verschtehe,ich hoffe dir nochmall sehen vielleich aus ein camino.buen camino.
    esmeralda

    dinsdag, juli 14, 2009
  10. Dick van Binsbergen #

    Lieve Klaske,

    Fantastisch, in xe9xe9n woord. Maak er inderdaad een boek van.

    Groetjes,

    Dick

    woensdag, juli 8, 2009
  11. Klaske, wat een geweldig verslag heb je er van gemaakt. Wat zal dit een fantastische ervaring zijn geweest. Ik kan me idd voorstellen dat het thuiskomen en weer op gang komen de nodige moeite heeft gekost en nog zal kosten. Goed dat je het dit weekend wat rustiger hebt gehouden.
    Eigenlijk is dit foto-verslag de moeite waard om een fotoboek (zoals je die de laatste tijd veel ziet) van te laten drukken!!

    maandag, juni 1, 2009
  12. Janny #

    Klaske, dankjewel voor het delen van je indrukwekkende reisverslag met schitterende foto’s. De zonsopkomst, de mensen, de kerken – bijzonder, ik ervaarde de geur, de geluiden en de akoestiek – en de inmense natuur.

    DANK! – Janny

    zondag, mei 31, 2009
  13. Cecilia #

    Dear Klaske, What a keen photographic eye you have to select details that embroider such a lovely story of the Camino. Sharing the Camino with you was truly a blessing. Buen Camino always!

    zondag, mei 31, 2009
  14. Guusje #

    lieve Klaske, je hebt mijn hele octend in de war gestuurd met je prachtige foto’s en boeiende verhalen. Mijn verlangen om onze tocht naar Santiago te vervolgen groeide met de minuut. Deze zomer gaan Piet en k weer een traject doen in midden Frankrijk en dat “in het lopen zijn”en een leeg hoofd, spreekt me zo aan. Heerlijk! Bedankt voor het delen en ik sla het op !
    Dikke zoen en liefs Guusje

    donderdag, mei 28, 2009
  15. Conny #

    Hoi Klaske, wat een fantastisch verhaal en een mooie foto’s! Ik kan me goed voorstellen dat je moet afkicken.
    Wat een discipline om dit allemaal zo bij te houden. Geweldig.

    Groet, Conny.

    donderdag, mei 28, 2009

Trackbacks & Pingbacks

  1. Santiago de Compostela

Geef een reactie

