Skip to content

Drenthepad: van Appelscha naar Paterswolde

naamloos-3415

De afgelopen 3 dagen heb ik met Dini weer een stuk Drenthepad gelopen, van Apppelscha naar Paterswolde. Er lag nog behoorlijk wat sneeuw en ijs, dus ik was er op gespitst om mijn stokken mee te nemen, om de kans op vallen kleiner te maken (deze winter al meermalen gevallen in het bos, gelukkig nog steeds niets gebroken). Daardoor de camera, die ook klaar lag, vergeten. Gelukkig had Dini haar camera wel mee, en mag ik haar foto’s op mijn weblog zetten. En zij was weer blij met een stok van mij.

naamloos-3241

Onze wandeling begon maandag met 1.5 uur vertraging. Als je met de trein rijdt, is er altijd wel wat, nu zat Dini dus in een kapotte trein, die er in Wezep helemaal mee op hield. Ze kwam met ruim 1.5 uur vertraging in Zwolle aan, waar ik op haar wachtte. We vertrokken dan ook pas om 12.45 uit Appelscha, waarna we 25 km liepen tot Norg, waar we net na 18 uur aankwamen, gelukkig nog voor het donker werd. Zonder echte pauze, daarvoor was het te koud, wel even onderweg staande wat gedronken en brood gegeten.

naamloos-3244 naamloos-3246 naamloos-3248 naamloos-3256 naamloos-3257

Het was een mooie route, langs de Eerste Wijk Appelscha uit het Fochteloërveen in. Daarna naar Veenhuizen, waarbij we iets van de route afgeweken zijn, om zo een blik te kunnen werpen op de huizen en gebouwen, die er staan. Ik kom hier zeker een keer terug, want er is veel te zien. Ook het Gevangenismuseum wil ik dan bezoeken, nu was het gesloten en we hadden er toch ook geen tijd voor. Voor wie geinteresseerd is, lees Het Pauperparadijs van Suzanna Jansen , en voor informatie omtrent Veenhuizen en het Museum klik hier .

naamloos-3259 naamloos-3263 naamloos-3264 naamloos-3267 naamloos-3275naamloos--3

Weinig vogels onderweg, maar wel zag en hoorde ik 2 goudvinken, en we zagen ook een ree. Via het mooie dorp Westervelde kwamen we net voor donker in Norg aan.

naamloos-3272 naamloos-3287naamloos-3295naamloos--4

We overnachtten in Norg (hier was ik eerder met het Jacobspad) bij vrienden op de fiets. Weer een prima adres met alle benodigde comfort. Lekker gegeten in het Wapen van Norg, proeverij van vis met frites+ gebakken aardappeltjes, roergebakken spruitjes (mijn familie slaat steil achterover, als ze horen,dat ik spruitjes gegeten heb en het schaaltje leeggemaakt, vroeger ging ik er van over mijn nek) en appelcompote. Toe koffie met apfelstrudel met vanillesaus. Je snapt dat we daarna vroeg gingen slapen,

naamloos--5naamloos-

Dinsdag na een goed ontbijt eerst op de Brink in Norg rondgekeken. We hoopten in de kerk te kunnen kijken, er stond een fiets voor. De deur naar de toren was ook open, de klok werd geluid, er was iemand overleden. Helaas was de kerk dicht, maar we maakten wel een praatje met de man, die de klokken luidde. Hij vertelde dat de klok om 9 uur 15 minuten luidde als er iemand was overleden, waarbij als dit iemand uit de dorpen om Norg heen was, het luiden steeds na 5 minuten even werd onderbroken.

naamloos-3312 naamloos-3313 naamloos-3317 naamloos-3318 naamloos-3321 naamloos-3323

Daarna ging het richting Langelo via de Langeloër duinen. Onderweg liepen we tussen akkers en weilanden door. Veel schotse hooglanders zagen we en 1 ree.

naamloos- naamloos--2 naamloos-3341naamloos-3333 naamloos-3358

Erg mooi vonden we het bij het Lieverense diep en Peizer diep. Fascinerend te zien, dat de keien bij de vistrappen met ijs bedekt waren, en het water er langs stroomde. Het werd ook heerlijk zonnig weer.

naamloos-3343naamloos- naamloos--2

Door de sneeuw en gladheid en de vele fotomomenten deden we het rustig aan. We namen ook de tijd om in Roden op de Brink te genieten van heerlijke mosterdsoep (Cuisinerie Mensinge bij de Havezathe, waar we hadden willen stoppen, was gesloten, maar dit was een uitstekend alternatief). De soep was zo lekker, dat ik het recept vroeg en kreeg. Ik weet nu, wat er in moet, maar eens uitproberen, hoe de verhoudingen moeten zijn. We bereikten om 16.30 Leek, waar we gastvrij ontvangen werden door de heer des huizes, die instructies gekregen had van zijn vrouw (er zat al water en koffie in het koffiezetapparaat, hij hoefde alleen op het knopje te drukken). We hadden weer een kamer met alle faciliteiten voor ons zelf. Na lekker stamppot eten bij De Buren in het centrum lekker relaxen op onze bedden met de tv en een boek.

naamloos-3375

Vandaag na een uitgebreid ontbijt, wat op onze kamer bezorgd werd weer rond 9 uur vertrokken. Het was stralend zonnig weer. Eerst liepen we over het terrein van de Borg Nienoord, nu een familiepretpark.

naamloos- naamloos--2

Daarna liepen we het grootste deel van de dag over fietspaden tussen de weilanden door. Er lag hier ook duidelijk minder sneeuw (behalve op sommige plekken, waar het naar toegestoven was, zoals de sloten) , wel stond er een gure wind.

naamloos-3383 naamloos-3385 naamloos-3386naamloos-3395 naamloos-3399naamloos-3390

naamloos-3400Via Roderwolde en de Peizer en Eeldermaden, waar ik eerder geweest was met het Jacobspad naderden wij de stad Groningen.

naamloos-3402 naamloos-3403 naamloos-3405 naamloos-3408naamloos-3406 naamloos-3410naamloos-3411

Bij Eelderwolde sloegen we links af naar Paterswolde. Inmiddels hadden we besloten daar te stoppen, niet door te gaan naar Eelde, want Dini was behoorlijk moe na 3 dagen lopen met sneeuw en ijs en het is wel de bedoeling dat het leuk blijft.naamloos-3418naamloos-3421

Nog een mooi stukje door landgoed de Braak en vervolgens stapten we op de bus naar Groningen. Op het station een mevrouw blij gemaakt, wier pinpas dienst weigerde bij de kaartjes automaat. Ze wilde met haar kind de trein halen die over 5 minuten ging en vroeg of ze mij mocht betalen, en dat ik dan haar kaartje wilde pinnen. Natuurlijk mocht dat. Ze was zo blij, gaf aan me wel te willen zoenen.
Op het station in het DE café koffie met wat lekkers (wordt dit een traditie? ) en met trein en bus naar huis. Om half 6 was ik weer thuis. We liepen 25, 26 en 18.5 km, dus we schieten al lekker op met het Drenthepad, zijn al bijna halverwege. Wordt vervolgd in de zomer.

One Comment Post a comment
  1. Jeannette #

    Prachtige foto’s weer van een ook mooie en ook bekende omgeving!
    Complimenten voor de prestatie, enne…: de spruitjes van nu zijn niet meer de (doorgekookte) spruitjes van vroeger…., toch?!

    donderdag, februari 25, 2010

Geef een reactie

