Skip to content

Noaberpad, Nieuweschans- Barger Compascuum, 4 dagen lopen door de sneeuw

Toen wij woensdag bij Wissel wandelden, hadden we niet verwacht dat het donderdag zo zou sneeuwen. Tonny en ik hadden het er zelfs over, dat we geen regenbroek mee hoefden te nemen. Maar het weerbericht voorspelde sneeuw, dus toch maar de regenkleding mee op onze eerste dagen Noaberpad. En dat was maar goed ook, we hebben de regenkleding 4 dagen aan gehad.

Maar eerst moesten we donderdag bij ons startpunt in Nieuweschans zien te komen. Thuis was het licht gaan sneeuwen. We wilden reizen met de kortingskaart, dus de trein van 9.02 uit Zwolle. Hiernaartoe met de bus, en voor de zekerheid een bus eerder, iets voor 8 uur uit Epe vertrokken. De intercity naar Groningen had 35 minuten vertraging, stoptrein genomen. In Groningen bleek de trein naar Nieuweschans een pendeldienst zonder dienstregeling te onderhouden, want er lag veel sneeuw. Dus wachten tot de trein binnenkwam, snel instappen, want hij vertrok direct weer. Dat was na 45 minuten op een koud perron. Het leek vlot te gaan, maar in Winschoten werd omgeroepen, dat de trein terug ging naar Groningen, Nieuweschans was niet meer bereikbaar. Snel uitgestapt, even overlegd: we nemen een taxi. Wel duur, maar anders zouden we weer 2x een treinkaartje moeten nemen, dat was bijna net zo duur. En het lopen zou vast wel gaan. En dat bleek het geval. Mensen keken ons wel gek aan: waarom zo moeilijk doen , eerst naar Nieuweschans met een dure taxi en dan 20 km naar Bellingwolde lopen, terwijl je ook direct naar Bellingwolde kon lopen en het dan dichterbij was.

naamloos-1020722

Vanuit Nieuweschans gelopen langs water en over grasdijken. Ondertussen sneeuwde het nog steeds. Zwaar lopen! En we trokken wel bekijks. In Oudeschans konden we ergens overdekt koffie drinken. Een mooi dorp, waar sneeuwballende jongens ons de weg wezen.

naamloos-1020725naamloos-naamloos-naamloos-1020729naamloos-1020728

Daarna waren we snel in Bellingwolde, wat we kenden van een eerder bezoek. De bungalow waar we toen logeerden, stond nog steeds te koop. Nu logeerden we echter bij vrienden op de fiets, hadden een huisje in de tuin voor ons zelf. Eten kochten we bij de supermarkt van het dorp, zodat we, toen we het lange dorp met prachtige boerderijen door waren, de deur niet meer uit hoefden. De route ging eigenlijk buiten het dorp om, maar dit was korter en we waren moe, het was mooi zo.

naamloos- naamloos-1020734

Na een goede nachtrust en een uitgebreid ontbijt (alles was al klaar gezet in ons huisje, dus we konden zelf bepalen hoe laat we opstonden) gingen we iets na half 9 op weg naar Bourtange. Ander weer dan gisteren,  het bleef de hele dag droog, en op een gegeven moment ging ook de zon weer schijnen.

naamloos-1020735naamloos--2 naamloos--3 naamloos--4

Landschappelijk een heel mooie route van totaal 30 km, o.a. langs de Ruiten Aa. Ik wil hier graag nog eens terugkomen in het voorjaar, er zitten dan vast ook veel vogels. Nu was het te koud.

naamloos- naamloos--2 naamloos-1020745 naamloos-1020746naamloos-naamloos-

We sliepen in een B&B in de vesting Bourtange. Ik was hier nog nooit geweest, Tonny wel. Ook dit is een plek om nog eens terug te komen in een ander jaargetijde. Nu was het buiten net een kerstkaart. Na een drankje op onze sfeervolle kamer (de gastvrouw is echt een perfectionise) heerlijk gegeten in een restaurant in de vesting en nog een rondje gelopen. Daarna vroeg naar bed.

naamloos-naamloos-1020757naamloos-1020760

Na een heerlijk ontbijt liepen Tonny en ik zaterdag van Bourtange naar een adres van vrienden op de fiets buiten ter Apel, een paar meter over de grens. De bedoeling was 30 km, het werden er 38. Deels door even niet goed opletten, deels doordat de markering ontbrak en het kaarbeeld niet meer klopte met de realiteit (later bleek dat we toch goed zaten, maar toen waren we al terug gegaan). Gelukkig was het prachtig zonnig weer.

naamloos-1020760 naamloos-1020762naamloos-1020775naamloos-1020776

Een mooie route, waarbij we op het laatst nog reeën zagen en een bezoek brachten aan het klooster van Ter Apel, waar de kerststal klaar stond om het kindje te ontvangen en een mooie expositie russische schilderkunst was. Lekker gegeten bij een chinees op de grens (ik had wel honger! ) en naar het Oude Tolhuis, waar we overnachtten (ons eigen apartement) . Het bleek later die dag 9 graden onder nul te zijn geweest, wij hadden dit niet in de gaten, alleen toen we 1x gingen zitten in de zon om koffie te drinken, merkten we wel, dat we snel afkoelden.

naamloos-1020779naamloos-naamloos-1020783naamloos-1020786naamloos-1020784 naamloos-1020785

Vandaag de laatste etappe. We waren eigenlijk van plan naar Klazinaveen te lopen (20 km), maar stopten na 15 km in Bargercompascuum, het waaide erg hard, de wind was gedraaid, dus we liepen steeds tegen de wind in, stuifsneeuw ging over in gewone sneeuw, en het was heel zwaar lopen door combinatie van weersomstandigheden en terrein. Weer oneffen terrein, langs de Runde over grasland en een akker. Dus bij de bushalte bij het Veenmuseum gestopt, en gebeld of de bus ook zou komen. Die reed dus niet, dan maar liften. De eerste auto stopte al,heel aardige mensen, die ons naar het station brachten. De stoptrein naar Zwolle stond al klaar. Daar bleken de bussen echter ook niet te rijden, maar Frans was gelukkig bereid ons op te halen. Waren we lekker op tijd thuis en heel tevreden. In februari gaan we verder waar we zijn gebleven.

naamloos-070 naamloos-072 naamloos-073

2 Reacties Post a comment
  1. Jeannette #

Wat een “die-hards”!! Maar geweldige fotoverslag weer…!

dinsdag, december 22, 2009
  2. Ria Pronk #

Hierbij zijn jullie uitgeroepen tot wandelaars van het jaar 2009! Zoveel moeite doen om te wandelen!