Skip to content

Voorpret

Dit weekend geen lange wandeling. Gisteren ben ik met mijn moeder op familiebezoek geweest, vandaag een dagje thuis. Vanmorgen in de zon voor huis koffie gedronken en krant gelezen (kon net, als de zon niet achter de wolken school), later ging het motregenen. Vanmiddag zitten lezen in routeboekje en op internet als voorbereiding van mijn wandeling over de Via de la Plata over ruim een maand. Het gaat ontzettend snel ineens!

naamloos-

Ik heb in 2000, 2001 en 2002 delen gelopen van de Camino Frances (ik liep van le Puy en Velay naar Santiago de Compostella) , een heel bijzondere ervaring. De vele ontmoetingen, het af en toe geconfronteerd worden met je zelf, maar ook het leven bij de dag, altijd vond je wel weer een plek om te slapen en iets om te eten. Nu wil ik de Zilverroute gaan lopen in 2 etappes, ik hoop dit jaar van Sevilla naar Salamanca te lopen, ruim 500 km langs de westkant van Spanje. Volgend jaar hoop ik dan naar Santiago de Compostella te lopen.

Ik ben heel benieuwd, naar wat ik mee zal maken. Deze route is veel minder druk belopen en gaat door spaarzaam bewoond gebied. Het kan dus voorkomen, dat je de hele dag vrijwel niemand tegen komt. Er is meestal wel na ca 25 km een plek, waar je kunt overnachten, al kan het zijn, dat dit niet veel beter is dan een gymnastiekmat in een vies kleedhok van een sportzaal. Je zult wel meer op je zelf aangewezen zijn. Ik spreek geen spaans, maar heb de vorige keer gemerkt, me wel te kunnen redden wat de taal betreft (ik was soms de tolk).

Ik vraag me ook af, hoe het weer zal zijn, de vorige keer heb ik het in Spanje in het voorjaar erg koud gehad met veel regen. De route, welke ik nu ga lopen gaat door gebied, wat in de zomer heel warm is , dat moet dus vermeden worden. Ik vertrek dus op 23 april, en hoop 24 april te beginnen met lopen. Vorig voorjaar was het echter erg nat. Je moet diverse beken doorwaden. De ergste hindernis schijn je op de eerste dag tegen te komen, een vieze modderige beek, zonder brug (het is mij onduidelijk of er een heel groot stuk verder op nu wel of niet een brug is), waar je over boomstammetjes, vasthoudend aan takken, moet proberen over te komen zonder er in te vallen, of schoenen en broek uit, en met je rugzak omhoog proberen de overkant te halen, waarbij ik soms lees, dat iemand tot zijn buik er in terecht komt en het heel pruttig is. Nou, ik ben benieuwd, in Engeland zijn we tenslotte ook niet in het moeras gezakt. De route schijnt soms ook moeilijk te vinden te zijn. De gele pijlen ontbreken soms, bijv. omdat men met de weg bezig is. Hoop niet te veel om te lopen.

Misschien denken jullie: waarom zoekt iemand deze ontberingen? Ik kan alleen maar zeggen, dat het heerlijk is, om heel weinig nodig te hebben, het is verder 1 lange meditatie, je loopt je hoofd compleet leeg, en dat is heerlijk. Ook kan ik me verheugen op de natuur, het schijnt dat je in het voorjaar heel veel vogels ziet en hoort, ik las dat je overal de hop, de wielewaal en nachtegaal hoort! Lijkt me prachtig, plaatst me wel weer voor een dilemma: verrekijker mee??

One Comment Post a comment
  1. Ria #

    We lezen het verhaal wel als je weer terug bent. Heerlijk om naar uit te kijken, toch?
    Wat betreft Echten, het Jakobspad loopt langs Echten. Een goed idee om even het dorp op te zoeken.

    dinsdag, maart 17, 2009

Geef een reactie

