Skip to content

Paul Citroen bij museum de Fundatie te Zwolle

Gisteren niet gewandeld. Achteraf had het wel gekund, maar de avond ervoor onderweg veel sneeuw- en hagelbuien, en omdat ze voor gisteren net zulk soort weer voorspelden, was ik er niet happig op om er met de auto op uit te trekken. 1 van de wandelmaatjes belde vrijdagavond al af, was in het noorden en bleef daar, ik heb toen ook maar afgezegd. Toen gisteren een groot deel van de dag de zon scheen, voelde ik me wel schuldig, maar het was ook wel lekker, zo’n onverwachte dag thuis, heel relaxt een boel kleine klusjes kunnen doen.

Voor vandaag werd weer sneeuw voorspeld in de middag. Ik wilde nog naar de tentoonstelling van Paul Citroen in Zwolle. Dat is mooi dicht bij, en zo was ik net toen het begon te sneeuwen weer thuis. Het sneeuwt inmiddels hard, wordt echt winters buiten. Doet me denken aan 25 november 2006, toen zou ik naar Berlijn, maar kwam niet verder dan Hengelo, waar ik de hele dag over deed met de trein, en toen in het theater op een veldbedje overnacht heb. Zo erg wordt het vannacht echter vast niet.

Paul_citroen_edith_breslauer_2

Ik weet niet of jullie museum de Fundatie in Zwolle kennen, zo niet, dan is het een aanrader om dit museum eens te bezoeken. Het is gevestigd in een pand aan de Blijmarkt (vlakbij goede parkeergelegenheid) waar vroeger het kantongerecht in gevestigd was. De Fundatie kent naast de lokatie in Zwolle ook een lokatie in kasteel het Nijenhuis te Heino. Daar ben ik vroeger ooit eens op cursus geweest met een vriendin, er waren toen tentoonstellingen in de koetshuizen, verder was het kasteel een paar keer per jaar geopend (Hannema heeft hier gewoond). Nu is de collectie uit de koetshuizen grotendeels gehuisvest in Zwolle, en is het kasteel veel vaker dan vroeger open.

Paul_citroen_estella_reed

Het museum in Zwolle werd eerst erg slecht bezocht, maar sinds zeer drukbezochte tentoonstellingen met IJsselschilderijen van Voerman uit de collectie van Henk van Ulsen, en met werk van Jeroen Krabbé weten meer mensen, ook uit de randstad, het museum te vinden. Het was er vandaag dan ook gezellig druk op de tentoonstelling met met name portretten (getekend en geschilderd) van Paul Citroen. Een mooie tentoonstelling waarin je mooi de ontwikkeling van de schilder kunt zien. Een deel van het werk kende ik al (de provindie Overijssel bezit veel werk van hem), deels werk wat ik niet kende uit Bauhaus Archiv en privé collecties.

Paul_citroen_met_lottie

Ook leuk om nog even naar oude bekenden te kijken in de rest van het Museum. Het enige wat ontbreekt in het museum is een plek om koffie te drinken (komt er voorlopig ook niet , geen plek voor), dus dan maar naar de overkant, naar Public, voor een lekkere cappucino met lemoncheesecake.

One Comment Post a comment
  1. Je hebt je in ieder geval wel vermaakt dit weekend. En je schuldig voelen omdat je een dagje niet gewandeld hebt? Oei,dat klinkt ernstig 😉
    Groet,
    TruusW

    maandag, november 24, 2008

Geef een reactie

