Skip to content

Lopen in de Achterhoek: het Graafschapspad, van Zutphen naar Doetinchem

naamloos-5276

Ik had al weer een tijd geleden voor deze week een paar dagen vrij gepland om er lekker op uit te gaan. Je moet je vakantiedagen tenslotte opmaken, en zo’n straf is dat niet. Eigenlijk was het de bedoeling om de laatste 300 km van Rondje Nederland te fietsen, maar omdat ik lopen nog leuker vindt, en er nog een aantal korte routes op mijn verlanglijstje staan, ben ik begonnen met het Graafschapspad.

naamloos-5236naamloos--5

Eigenlijk zou ik woensdag al vertrekken, maar die dag eerst toch nog maar gewerkt, administratie bijwerken. Zo ga ik rustiger op pad. De eerste dag liep ik van Zutphen naar Barchem, de tweede van Barchem naar Slangenburg, en vandaag van Slangenburg naar Doetinchem. De eerste 2 dagen liep ik iets van 35 km, vandaag maar 9, dit omdat ik gisteravond ziek ben geworden (wel zonde, had me verheugd op een wildmenu, maar ben niet verder gekomen dan het voorgerecht en 1 glas wijn en toen werd ik me toch beroerd), vandaag slap en moe na een doorwaakte nacht, dus in Doetinchem de trein gepakt om de auto weer op te halen in Zutphen. Nou ja, ik had de route anders toch ook niet afgekregen in 3 dagen (115 km is net wat te ver) , dus er wachten nog 2 mooie wandeletappes.

naamloos-5248

Het was erg mooi in de Achterhoek, en rustig, relaxt. Veel over onverharde paden, ook wel verhard, maar dan wel rustige wegen. Onderweg leuke stadjes en dorpen, en veel kastelen. De kleuren gedempt, het was vaak een beetje mistig of heiig. En veel plekjes om even te gaan zitten genieten.

naamloos-5285naamloos-5249naamloos-5254naamloos-5255

e eerste dag liep ik van Zutphen (prachtig stadje, een bezoek waard) langs de Berkel via Almen, Laren, Lochem, en de Lochemse berg naar Barchem. Een prachtige route, heel afwisselend. En langs de Berkel zag ik een ijsvogel vliegen, altijd weer prachtig.

naamloos--2naamloos-5239naamloos--3naamloos-5250naamloos-5257naamloos-5258naamloos-5264naamloos-5267naamloos-5270

De tweede dag liep ik van Barchem naar Ruurlo en vervolgens door het lage midden (een vlak gebied met lange rechte dijken, dit vond ik een saai deel van de tocht) naar Slangenburg, een kasteel, wat door monniken van een nabijgelegen klooster als gastenverblijf wordt gebruikt. Hier wil ik nog eens gaan logeren, heb altijd al eens in een kasteel willen slapen, en dit lijkt me een geweldige plek om tot rust te komen. Boeken en wandelschoenen mee. (http://www.kasteelslangenburg.nl/welkom.htm )Onderweg bij de Tolhut thee gedronken. Een oud café, ongeveer zo groot als een huiskamer, doorrookt (volgens mij roken ze hier nog gewoon door), waar ze behalve drank, koffie, thee en marsen verder niets verkopen. Geen aanrader, wel bijzonder.

Vandaag liep ik van Slangenburg naar Doetinchem. Vooral het eerste stuk (op Slangenburg) vond ik heel mooi. Ook prachtig zonnig weer, alleen had ik het erg koud, maar dat lag aan me zelf. Onderweg een kop thee gedronken in het Onland, een goede pleisterplaats.

naamloos--2-2naamloos-5277

Onderweg weer leuke ontmoetingen.Zo kwam ik op de Kaaldijk een mevrouw op de fiets tegen. Ze vroeg welke route ik liep en of ik de Kaaldijk af moest lopen. Er bleek een routewijziging te zijn ivm de inmiddels aangelegde rondweg, welke nog niet in het boekje stond. De routewijziging stond ook niet aangegeven met de bekende geelrode streepjes. Deze mevrouw woonde aan de route, en als ze wandelaars zag aankomen, ging ze altijd naar buiten om zogenaamd iets in de tuin te doen,dan kon ze ze de weg wijzen. Lief he?

Vandaag kwam ik Tigo tegen op een bospad vlak bij zijn huis. Een leuk jongetje van 4 jaar, met wie ik een tijdje heb staan praten. Zijn moeder was werken en daarom mocht hij van zijn vader met haar zakmes spelen. Ik heb hem toch maar geadviseerd om dit niet open geklapt in zijn broekzak te steken

naamloos-5275naamloos-

Ik heb een paar fijne dagen gehad op het Graafschapspad, verheug me al op de rest. Dat is wel bekender, omdat het deels het zelfde traject is als het Hanzestedenpad.

naamloos-5278

2 Reacties Post a comment
  1. Nera #

    Schitterende foto’s van dit fraai stukje nederland. Een verblijf in kasteel de Slangenburg is een aanrader: rust , meditatief ,een goed gesprek . Je kunt de gebedsdiensten in het klooster bijwonen.

    zondag, november 9, 2008
  2. Ik wil je even laten weten dat ik op je log geweest ben (ik geloof dat ik via Ria haar log erop gekomen ben Ik wil wel geloven dat het een mooie wandeling geweest is.

    zondag, januari 27, 2008

Geef een reactie

